در عین حال وقتی می‌توان به آینده مدیریت پسماند استان گیلان یا کشور امیدوار بود که در مدارس و مراکز آموزشی مدیریت پسماند آموزش داده شود تا نسل ۱۰ سال آینده، نسلی آشنا با مفاهیم محیط‌زیست و مدیریت پسماند پرورش یافته و این علم را فهمیده باشند. متاسفانه در هیچ‌کدام از مدارس آموزش‌های مدیریت پسماند ارائه نمی‌شود. تا وقتی کودکان و دانش‌آموزان، مباحث پسماند را نیاموزند نباید انتظار داشته باشیم که در بزرگسالی مدیریت پسماند را واقعا فهمیده باشند و به آن عمل کنند.

این رویه حتی در رسانه‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های تلویزیونی نیز آنگونه که باید آموزش داده نشده و برنامه‌‌‌های پخش شده از رسانه‌‌‌ها صرفا ذکر مصیبت پسماند بوده تا فرهنگ‌سازی و راهکار عملی. بنابراین معتقدم در سال‌های آینده با وجود نسل بی‌توجه به مدیریت پسماند، مشکلات ما در این بخش بیش از همیشه خواهد بود و آسیب‌ها و مصیبت‌های آن افزایش می‌یابد.

در حالی که همواره این پرسش مطرح است که چگونه می‌شود برای حل مشکلات سایر بخش‌ها از متخصصان امر بهره‌گیری کرد، اما در بحث پسماند چنین مساله‌ای نه در دست اقدام است و نه در روزها و ماه‌‌‌های آینده قرار است اتفاق بیفتد. باید تاکید داشت؛ مساله مدیریت پسماند در دراز مدت ادامه‌دار خواهد بود.

راهکارهای زیادی در دنیا با وضعیت مشابه برای حل مساله پسماند اجرا شده است. در حوزه پسماند شهرهای شمالی چیزی حدد ۷۵‌درصد پسماندهای تولید شده به خصوص در گیلان، پسماند ‌‌‌تر است که حاوی رطوبت بالای ۹۰‌درصد است. در ساختارهای مشابه این پسماند در جهان، از ساختاری به نام هاضم (دایجستر) استفاده می‌کنند که با دمای حدود ۴۰ درجه، از هر تن پسماند تر، حدود ۱۰۰ مترمکعب گاز تولید می‌شود.

متاسفانه این سیستم در مدیریت پسماند استان وجود ندارد. در حالی که می‌توان با بهره‌گیری از این روش مباحث ناترازی گاز را برطرف کرد. قیمت این دستگاه حدود یک‌سوم زباله سوز است.

به عنوان مثال در آلمان حدود ۱۷‌هزار هاضم پسماند وجود دارد اما شاید ۷۰ زباله سوز در شهرهای مختلف نصب شده باشد.

در حال حاضر نه تنها در کشور بلکه در گیلان نیز سیستم هاضم پسماند‌‌‌ تر موجود نیست و مسوولان صرفا به دنبال نصب زباله سوز هستند. در حالی که برای حل مشکل پسماند با توجه به وجود شیرابه در گیلان نیاز به نصب هاضم در شهرهای مختلف داریم.

بحث دیگری که می‌توان در کوتاه‌مدت برای حل مساله پسماند رشت مطرح کرد؛ انتقال محل لندفیل پسماند از رشت به مرز شهرستان رودبار با استان قزوین است. به لحاظ فاصله زیاد روستاهای رودبار و قزوین از منطقه، این کار در کوتاه‌مدت به لحاظ وجود زیرساخت ریلی یکی از راحت‌‌‌ترین و سریع‌ترین اقداماتی است که قابلیت اجرا دارد و در آنجا با مباحت اجتماعی نیز مواجه نخواهیم بود.

اما نکته پایانی که می‌توان به عنوان راهکار بلندمدت حل معضل پسماند پیشنهاد کرد این‌ است که باید به دنبال راهکارهای آموزشی تفکیک زباله از مبدا در مدارس و نصب سیستم هاضم در مناطق مختلف باشیم.