ذخایر گاز آلمان و چالش هوای سرد

زیرساخت‌های موجود در آلمان می‌تواند مقادیر بیشتری گاز را نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ذخیره کرده و کمک ارزشمندی به موفقیت این کشور در زمینه تجارت کند. تقریبا یک‌چهارم تقاضای سالانه آلمان برای گاز در بین صنایع و مصرف‌کنندگان بخش‌خصوصی توزیع می‌شود. به‌رغم اینکه تاسیسات ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی آلمان بیش از ۹۷‌درصد پر هستند، انجمن اپراتورهای سیستم ذخیره‌سازی گاز و هیدروژن آلمان موسوم به INES روز شنبه ۱۴اکتبر اعلام کرد که همچنان ممکن است در زمستان با مشکلاتی در تامین گاز مواجه شود.

افزایش ذخیره‌سازی یکی از پاسخ‌‌‌‌‌‌‌های کلیدی آلمان به قطع بیشتر گاز خط لوله روسیه در سال‌گذشته، همراه با خرید بیشتر گاز طبیعی مایع (LNG) و کاهش مصرف بود که زمستان گذشته قیمت‌ها را نسبت به افزایش قیمت‌های قبلی کاهش داد.  به گزارش وب‌سایت هلینیک‌شیپینگ، امسال با وجود پر بودن غارهای ذخیره‌سازی زیرزمینی- با ذخیره ۲۴۷.۹ تراوات ساعت – وضعیت جوی و میزان سردی آب و هوا همچنان یک عامل تهدیدکننده است. INES گفت: «حتی اگر تاسیسات ذخیره‌سازی گاز به‌طور کامل پر باشند، احتمالا تقاضای گاز در دمای بسیار سرد از میزان عرضه فراتر خواهد رفت.»

ظرفیت تزریق و برداشت از تاسیسات ذخیره سازی

مجموع ظرفیت تزریق و برداشت از تاسیسات ذخیره گاز آلمان حدود ۲۳‌میلیارد متر‌مکعب گاز است. در ایالات‌متحده، اوکراین و روسیه ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به آلمان وجود دارد. تاسیسات ذخیره‌سازی گاز آلمان حدود یک‌چهارم از ظرفیت کل ذخیره‌سازی گاز اتحادیه اروپا را به خو د اختصاص داده‌است. تاسیسات ذخیره گاز آلمان در ۴۰ مکان و اغلب نزدیک به مراکز مصرف مانند شهرها مستقر بوده و موقعیت آنها معمولا سفره‌های طبیعی است.

شرایط مساعد زمین‌شناسی در آلمان امکان ذخیره‌سازی گاز را در مقیاس وسیع و با کمترین مداخله ممکن در طبیعت - در عین‌حال سازگار با مسائل اقتصادی - فراهم می‌آورد. آلمان ذخایر گازی نسبتا کمی داشته و تنها حدود یک‌دهم مصرف گاز آلمان تحت‌پوشش تولید گاز است، بنابراین این کشور باید تامین گاز خود را در درجه اول از طریق واردات تضمین کند. تاسیسات ذخیره‌سازی گاز آلمان نقش مهمی در امنیت عرضه و ثبات قیمت‌ها دارند. آنها نوسانات مصرف گاز را جبران و شبکه‌‌‌‌‌‌‌های انتقال و توزیع را پایدار نگه می‌دارند. در روزهای سرد زمستان، تا ۶۰‌درصد از مصرف گاز در آلمان توسط ذخیره‌سازی پوشش داده می‌شود. در فوریه ۲۰۱۸، به‌طور متوسط ۲۳۰۰ گیگاوات ساعت گاز در روز از تاسیسات ذخیره‌سازی برداشت شد.