بزرگان معدنی در «ایران کانمین» هفدهم

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی تهران، توسط شرکت بانیان امید برگزار می‌شود. ایران کانمین در سه بخش اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری برگزار می‌شود و در آن انواع صنایع، تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات معدنی، صنایع معدنی، شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذار، موسسات مالی و اعتباری و مهندسین مشاور حضور و مشارکت دارند.

نکته قابل‌توجه در این دوره از نمایشگاه، برگزاری پنج پنل تخصصی با حضور صاحب‌‌‌نظران، مدیران و تصمیم‌‌‌سازان حوزه معدن در طول برگزاری این نمایشگاه است.

حمایت از بخش خصوصی معدن

در حاشیه این نمایشگاه عزت‌‌‌اله اکبری‌تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر در حوزه معدن بخواهیم به سمت قله حرکت کنیم، باید دولت بتواند از بخش خصوصی حمایت به عمل آورد. آنچه به صورت برجسته در بخش معدن تجربه کنیم، توجه به ظرفیت‌‌‌های این حوزه است، این در حالی است که استفاده‌‌‌ای که از این ظرفیت می‌‌‌بریم، ناچیز است. وی ادامه داد: ما در حوزه معدن در بخش‌‌‌های مختلف از جمله اکتشاف، استخراج، فرآوری و ماشین‌‌‌آلات ظرفیت‌‌‌های عظیمی داریم. این ظرفیت با تاکید مقام معظم رهبری، کمک بزرگی به اقتصاد ملی کشور خواهد کرد. این بخش می‌تواند در زمینه صادرات ظرفیت‌‌‌های بسیاری را به روی بخش خصوصی بگشاید. امیدواریم بخش خصوصی از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرد. دولت باید از دانش فنی، فناوری و تامین ماشین‌‌‌آلات حمایت‌‌‌های لازم را به عمل آورد و البته باید از بخش خصوصی حمایت کند و در عین حال تصدی‌گری را رها کند.

حضور ۱۶۰ شرکت داخلی و ۶۰ شرکت خارجی

محمدرضا بهرامن نیز در حاشیه این نمایشگاه عنوان کرد: در هفدمین دوره این نمایشگاه فضای نمایشگاه دو برابر شده است، ۱۶۰ شرکت داخلی و ۶۰ شرکت خارجی در ایران کانمین هفدهم حضور یافته‌‌‌اند. بهرامن در ادامه درباره نمایشگاه ایران کانمین خاطرنشان کرد: نمایشگاه معدن نگاه اقتصادی به بخش معدن دارد و تنها نگاه نمایشگاهی ندارد. ۱۰ سال قبل بخش خدمات در نمایشگاه حضور نداشت، اما امسال این بخش حضور فعال دارد. برگزاری چنین نمایشگاه تخصصی کار سختی است، اما شرکت‌کنندگان راضی‌‌‌تر هستند. وی ادامه داد: ما باید امنیت در سرمایه‌گذاری در بخش معدن را افزایش بدهیم.

رئیس خانه معدن ایران درباره خام‌‌‌فروشی در حوزه معدن عنوان کرد: در این حوزه ما نمی‌توانیم تعریف مشخصی از خام‌‌‌فروشی داشته باشیم. در فرآیند فرآوری، هر مرحله می‌تواند در راستای ارزش‌‌‌افزوده بالاتر تعریف شود. سیاستگذاری ما باید حفظ زنجیره تولید در بخش معدن باشد. البته در زمینه زنجیره معادن فلزی، بحث جداست و صادرات آن به‌‌‌صورت خاک و کلوخه نیست. در کل در زمینه صادرات باید مسیر بازار را پیدا کنیم. برای نمونه سال گذشته ما قادر به صادرات نشدیم و بزرگ‌ترین ضرر به این حوزه وارد شد، این مواردی است که باید در زمینه سیاستگذاری به آن توجه کنیم. در زمینه خام‌‌‌فروشی باید به سیاست‌‌‌های کل زنجیره توجه کنیم.

ریسک قوانین خلق‌‌‌الساعه دولتی

قدیر قیافه عضو هیات‌‌‌ رئیسه اتاق بازرگانی ایران در پنل تخصصی افتتاحیه این نمایشگاه عنوان کرد: اتفاق مهمی که طی سال‌ها با همت خانه معدن و تشکل‌های معدنی افتاده، این است که تا می‌توانیم نقش بخش خصوصی را برجسته‌‌‌تر کنیم، اما نقطه قابل‌توجه این است که اصولا معادن متعلق به بخش خصوصی نیست و بهره‌‌‌برداری آن است که به بخش خصوصی واگذار شده است، بنابراین خصوصی‌‌‌سازی به آن شکل نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

قیافه همچنین درباره قوانین خلق‌‌‌الساعه دولتی خاطرنشان کرد: سال گذشته قیمت فولاد و مواد معدنی دوبرابر شده بود و مشتریان جدید که به خاطر خروج روسیه و اوکراین به وجود آمده بود در اختیار شرکت‌های ایرانی قرارگرفت، اما با بخشنامه عوارض صادراتی و سایر سیاست‌‌‌های صادراتی بانک مرکزی نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار سود اضافی را از دست دادیم، یعنی می‌توانستیم فولاد خود را ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار در تن گران‌‌‌تر در بازار عرضه کنیم، در واقع اگر ۲.۵ میلیون تن صادر می‌‌‌کردیم، فقط ۳۰۰ میلیون دلار سود بیشتری نصیب شرکت‌های فولادی می‌‌‌شد؛ در نهایت این بازار را به هند و چین واگذار کردیم و بازارهای صادراتی سنتی خود را نیز از دست دادیم.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از تمام این اتفاق‌‌‌ها مسوولان دولتی به حرف بخش خصوصی رسیدند و دستور لغو عوارض صادراتی را دادند، اما فرصت ایجاد شده از دست رفته بود.

قیافه همچنین در خصوص مشکلات انرژی و قطعی گاز در روزهای پیش رو عنوان کرد: شرکت ملی گاز در روزهای اخیر اعلام کرده که شرایط خود را هماهنگ کنید، اما در نهایت اتفاقی که رخ خواهد داد، سبب می‌شود که میزان تولیدات کمتر شود و افزایش قیمت گاز نیز رخ خواهد داد، این باعث تاسف است که ما دومین دارنده گاز در جهان هستیم، ولی گاز برای صنایع خود نداریم، این به آن معناست که ما سرمایه‌گذاری لازم را در این حوزه انجام نداده‌‌‌ایم.