جیم می‌‌‌گوید: «به نظرم رسید ماهواره‌‌‌هایی که برای رصد زمین فرستاده شده‌‌‌اند، می‌توانند مثل یک تلسکوپ برعکس عمل کنند. همان‌طور که ما از زمین به کهکشان نگاه می‌‌‌کنیم، ماهواره‌‌‌ هم می‌تواند یک زمین چمن یا گندم را زیر نظر بگیرد.» هدف شرکت او این است که اطلاعاتی را در مورد محصولات، چراگاه‌‌‌ها و منابع طبیعی در اختیار بگذارد تا کشاورزان موفق شوند تولید مواد غذایی را به حداکثر برسانند. او فکر می‌کند داده‌‌‌هایی که از فضا به دست می‌‌‌آیند می‌توانند به افراد در مدیریت زمینشان کمک کنند، بدون اینکه نیاز باشد نظارت سرسختانه‌‌‌ای بر رشد محصولات داشته باشند - و سیستم او آنقدر دقیق است که می‌تواند ارتفاع چمن را به طور دقیق اندازه‌‌‌گیری کند.

شرکت «اسپیا اسپیس» در سال ۲۰۲۱ در «کورنوال» بریتانیا تاسیس شد و هنوز در مرحله استارت‌آپ است. مشتریانش را هم کشاورزان و چوپانانی تشکیل می‌دهند که زمین‌‌‌های زراعی نسبتا بزرگی در مناطق روستایی دارند. اما اولین شریک آنها در سنجش داده‌‌‌های کشاورزی، شرکت تکنولوژی کشاورزی «اریجین دیجیتال»، واقع در ایرلند شمالی است که خودش با سازمان‌هایی کار می‌کند که با کشاورزان و بذرشناسان در ارتباطند. پروژه مشترک آنها، میانگین ارتفاع چمن را روی نقشه نشان می‌دهد و سرعت رشد را ردیابی می‌کند. هر پیکسل روی نقشه، مربعی را نشان می‌دهد که هر ضلعش ۱۰ متر است. با این نوع داده، می‌توان فهمید کدام بخش از زمین بهتر رشد می‌کند و کدام بخش با مشکل مواجه است. کشاورزان با این اطلاعات می‌توانند برنامه‌‌‌های کشت‌‌‌وکار خود را به‌‌‌روز کنند.

نحوه کار آنها به این صورت است که اسپیا، تصاویر راداری را از ماهواره اروپایی «سنتینل ۱» جمع‌‌‌آوری می‌کند و سپس الگوریتم هوش مصنوعی به نام «کلیراسکای» این تصاویر راداری را به تصاویر بصری تبدیل می‌کند تا تفسیر آنها ساده‌‌‌تر باشد. بیشتر ماهواره‌‌‌های رصد زمین، مثل برنامه Landsat ناسا، از سنسور برای ثبت تصاویر استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات پوشش ابر یا دود و آلودگی هوا، فعالیت این سنسورها را مختل می‌کند و شکاف داده‌‌‌ای گسترده‌‌‌ای ایجاد می‌شود. رادارها این مزیت را دارند که از ابر و آلودگی هم عبور کنند و در هر شرایطی تصویر واضح ارائه دهند. البته تفسیر داده‌‌‌هایی که رادارها ارسال می‌کنند، بدون داشتن تخصص دشوار است. به همین دلیل است که اسپیا با استفاده از کلیراسکای آنها را به تصویر قابل تشخیص تبدیل می‌کند. این شرکت همچنین از «رادار دیافراگم مصنوعی»  (SAR، برای ایجاد تصاویر دوبعدی یا سه‌‌‌بعدی اجسام و مناظر) استفاده می‌کند که تصاویری با وضوح بالاتر در اختیار می‌‌‌گذارد. اسپیا در تلاش است هوش مصنوعی مولد را هم در کلیراسکای به کار بگیرد تا بتواند در مورد آینده رشد محصولات و احتمال بروز خشکسالی، پیش‌بینی هم انجام دهد.