به گزارش پرس اسوسیشنز، یک انفجار کوتاه اما بسیار قدرتمند کیهانی در یک کهکشان دوردست، رکورد درخشان ترین نوری را که تاکنون از زمین دیده شده، را ثبت کرده است.

در این انفجار اشعه های پرتو گاما از فاصله ۷ میلیارد سال نوری منتشر شدند و انرژی که این اشعه ها طی چند ثانیه ایجاد کردند بیش از انرژی است که خورشید در عمر ۱۰ میلیارد ساله خود سوزانده است.

گروهی از محققان دانشگاه کورتین در غرب  استرالیا با همکاری ۳۰۰ دانشمند از  سراسر جهان این کشف را انجام داده اند. جما اندرسون یکی از محققان ارشد این پژوهش می گوید: انتشار این اشعه های پرتو گاما پر انرژی ترین رویداد در جهان پس از انفجار بزرگ هستند.

چنین رویدادی در فاصله ای بسیار دور از زمین اتفاق می افتد که فقط در صورتی که اشعه ها مستقیم به زمین بتابند، قابل رصد  است. این رویداد ممکن است چند میلیونم ثانیه یا چند ساعت طول بکشد.

اندرسون در این باره می گوید: اشعه های قدرتمند پرتو گاما در نتیجه انفجار ستاره ها به شکل ابرنواختر به وجود می آیند و یک سیاهچاله به جا می گذارند.

پرتوهای اشعه گاما به طور ناگهانی در آسمان ظاهر می شوند. به گفته اندرسون پرتو قدرتمند اشعه گاما در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی به زمین رسید و ۲ ماهواره فضایی آن را رصد کرد. این اشعه GRB۱۹۰۱۱۴c نام گرفت. نخست ستاره شناسان فعال در تلسکوپ های MAGIC  در جزایر قناری این اشعه ها را رصد کردند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.