موشکافی  چکش‌کاری  نرخ  خوراک عکس: علی محمدی

نشست خبری مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره تاپیکو بعد از مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ با اصحاب رسانه برگزار شد.

در این جلسه مسعود اسم‌‌‌خانی، مدیرعامل تاپیکو، در خصوص آخرین وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعلام کرد: با تلاش‌هایی که خصوصا انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی انجام داد، باعث شد مصوبه از سوی هیات تطبیق مقررات مجلس، برای اصلاح ارجاع شود. اخیرا جلساتی با وزارتخانه‌‌‌ها و همین‌طور هفته گذشته با وزارت صمت داشتیم و در آن ابعاد افزایش نرخ خوراک را تشریح کردیم. در این جلسه تاکید شد که به طور حتم متانولی‌‌‌ها با نرخ ۷هزار تومان متضرر می‌‌‌شوند و نرخ سوخت هم اگر از ۲‌هزار به ۴‌هزار تومان افزایش یابد، قطعا گستره بیشتری از صنایع را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین اصرار ما این است که به فرمولی که در قانون وجود دارد برگردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با این موضوع موافقت شده است، توضیح داد: در فرمول قبلی هاب اروپا ضریب ۲۵ درصدی داشت و  با توجه به قیمت ۳۳ سنتی هفته پیش هاب‌های اروپایی که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بوده است، تاکید کردیم ضریب وزنی ۲۵درصد هاب اروپا به دلیل اینکه یک هاب مصرف‌کننده محسوب می‌شود به ۱۵‌درصد کاهش یابد. اسم‌خانی گفت: وقتی نرخ گاز در منطقه ۹ تا ۱۰ سنت است، اقتصادی نیست که قیمت آن در داخل چند برابر باشد چراکه این موضوع به طور حتم باعث شکست پروژه‌ها خواهد شد.

وی افزود: در نهایت فرمول مشخص شده ولی برای اینکه سهم هر کدام این هاب چقدر باشد و همین‌طور برای احتمالات عبور این نرخ از سقف مشخصی قرار است تبصره‌هایی اضافه شود.

مدیرعامل تاپیکو همچنین در این نشست درباره نرخ تسعیر ارز نیز توضیح داد: ما از رشد نرخ تسعیر از ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸‌هزار تومان حمایت کردیم. همان‌طور که می‌دانید ما محصولات خود را با نرخ ۳۸‌هزار تومان صادر می‌کنیم، ولی در بورس‌کالا با نرخ ۲۸۵۰۰ عرضه می‌شوند. به همین دلیل یکسری از محصولات با رقابت همراه می‌شوند و برخی خیر. در این خصوص گزارشی از پایش این رقابت‌ها صورت گرفته است که نشان می‌دهد محصولات با نرخ ۲۸۵۰۰ به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و برخی از اقلام مانند پلی‌اتیلن و پت چون رقابت زیادی دارند با متوسط نرخ ۳۶ به دست مصرف‌کننده می‌رسد. بنابراین همین رقابت بالا خود موجب افزایش تقاضای کاذب می‌شود و از همین رو هم است که هرچقدر عرضه می‌کنیم عطش همچنان وجود دارد. بنابراین ما  به‌ همراه انجمن از نرخ خوراک و فروش ۳۸ هزار تومان حمایت کردیم..

برنامه برای شرکت‌های زیان‌ده

در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل تاپیکو گفت: ما بر اساس تکلیف وزارتخانه باید رشد تولید در شرکت‌های زیرمجموعه را پیش ببریم و همین‌طور ملزم شدیم که هیچ شرکت زیان‌دهی نداشته باشیم. در کنار آن باید صادرات را افزایش دهیم. ما در حوزه رشد صادرات شرکت‌هایی داریم که صادرات انجام می‌دهند ولی درآمد آن ریالی نیست بنابراین برنامه داریم شرکت‌های تابعه به صورت مستقیم صادرات کنند و درآمد ارزی داشته باشند.

وی درباره سایر شرکت‌های زیان‌ده گفت: دو شرکت مدیریتی بزرگ داریم که یکی از آنها پتروشیمی آبادان است که از سال گذشته پیگیر افزایش سرمایه آن بوده‌ایم. همچنین شرکت چوکا هم یکی از این شرکت‌هاست که درصدد هستیم برخی مشکلات تولید آن را حل کنیم که این شرکت از زیان خارج شود؛ کمااینکه نسبت به ماه قبل هم وضعیت بهتری دارد.

اسم‌خانی همچنین گفت: استراتژی تاپیکو برای پتروشیمی ایلام، استراتژی خروج است و با پتروشیمی خلیج فارس در حال مذاکره هستیم که سهام جایگزین دریافت کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: افزایش تولید یکی از سیاست‌های جدی است. ما دو پارامتر را به صورت جدی در معاونت امور شرکت‌ها و نظارت بر تولید پیگیری می‌کنیم. یکی ظرفیت اسمی واحدهاست که به هیچ وجه نباید از این ظرفیت کمتر تولید کنند مگر اینکه مسائل و محدودیت‌های خارج از اراده وجود داشته باشد؛  در کشور حدود ۵ میلیون تن وکیوم باتوم توسط پالایشگاه‌ها تولید می‌شود ولی در مقابل پروانه تولید ۳۵ میلیون تن قیر صادر شده و از همین رو رقابت بسیار بالایی در خصوص تولید این محصول در کشور به وجود آمده است.

به‌عنوان نمونه در شرکت پاسارگاد نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴‌درصد رشد تولید داشته‌ایم و برنامه داریم که برای سال‌جاری تولید این شرکت به یک میلیون و ۶۰۰‌هزار تن برسد. پارامتر دوم میانگین ۵ سال تولید شرکت‌هاست و به هیچ عنوان زیرمجموعه نباید تولیدشان کمتر از متوسط ۵ ساله باشد.

در ادامه مسعود محمودی، مدیر حقوقی تاپیکو درباره اقداماتی که برای وصول مطالبات انجام می‌شود توضیح داد: ما در شرکت اصلی مطالبه جدی در دفاتر مالی خود ملاحظه نمی‌کنیم که بخواهیم دنبال کنیم، اما در سه حوزه اقداماتی انجام می‌دهیم؛ حوزه اول اقدامات صیانتی بوده که در کل هلدینگ ساری و جاری کردیم. در نشست فصلی که بین مدیران هلدینگ داریم تکالیفی ایجاد می‌شود که یکی از آنها در حوزه املاک است. ما در این حوزه چند اقدام مهم انجام دادیم که رقم آن چند همت می‌شود، یکی از آنها زمین ماشین‌سازی است که مشتمل بر ۱۸ سند است که ۱۷ سند زمین ماشین‌‌‌سازی منتقل شده و سند آخر هم به دلیل غیر‌حقوقی توقیف شده بود ولی در همین دو هفته آتی به نام تاپیکو خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث املاک چوپا که بیشترین املاک گروه تاپیکو را به خود اختصاص می‌دهد، یک رای روی یک واحد گرفتیم که می‌توانیم به ۴۷ واحد دیگر تسری بدهیم. روی یک زمین در پتروشیمی خراسان با رقم ‌هزار میلیارد تومان هم برنده شدیم.

محمودی درباره اقدامات حقوقی شرکت برای رفع تعهدات ارزی نیز گفت: ما نزدیک به ۷۰ میلیون یورو تعهد ارزی داشتیم که با اقدام قانونی آن را رفع کردیم. وی همچنین در ادامه گفت: درباره وصول مطالبات عمده‌ترین موضوع که در حال  به ثمر نشستن است، موضوع پتروشیمی باختر بوده است که توانستیم آن ۵‌درصد سهامی را که ناشی از افزایش سرمایه بود کسب کنیم، بنابراین اکنون سهام ما از ۵/ ۴ به ۵‌درصد خواهد رسید.

هدف تاپیکو برای کسب کرسی هلدینگ خلیج فارس

اسم‌خانی درباره برنامه تاپیکو برای تغییرات پرتفوی خود توضیح داد: کسب کرسی هلدینگ خلیج فارس برای ما تکلیف است. یعنی با افزایش‌ درصد سهام بتوانیم این موضوع را محقق کنیم. برخی سهم‌ها هستند که هنوز بورسی نشده‌اند که یکی از آنها در خصوص یوتیلیتی‌ها در منطقه مکران است.

وی همچنین درباره افزایش سرمایه تاپیکو گفت: برای توسعه و پروژه‌‌‌ها نیاز به افزایش سرمایه‌ داریم و با شستا در حال مذاکره‌‌‌ هستیم. برای چند شرکت‌‌‌ زیرمجموعه برنامه تجدید ارزیابی داریم و تجدید ارزیابی پتروشیمی آبادان هم در جریان است. اسم‌خانی در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» برای راه‌اندازی پروژه «وم» شرکت فناوران توضیح داد: این موضوع جزو پروژه‌های اولویت‌دار کشور است چون تولیدکننده اسید اسیتیک هستیم و بیشترین تولید این محصول در شرکت فن‌آوران با ۱۵۰‌هزار تن صورت می‌گیرد.

 دلیل اصلی مشکل ۲۰ ساله این پروژه بحث فنی بوده است و اکنون دو راه داریم یا باید لایسنس بگیریم که همکاران ما با چند شرکت چینی مذاکره کردند. طرح‌های چینی بیشتر اسید متیل استات هستند و ما می‌خواهیم بیشتر بر اساس اتیلن تولید کنیم به‌خاطر همین نتوانستیم با چینی‌ها به نتیجه برسیم. یک راه دیگر اسکیل آپ پتروشیمی شازند است که در نهایت به این سمت خواهیم رفت. موضوعی که مقداری کار را با وقفه روبه‌رو کرده بود بحث لایسنس بود که اخیرا با توجه به توافقی که با یک شرکت چینی داشته‌ایم گشایشی در این زمینه داشته‌ایم و به زودی جلو خواهد رفت. این جزو پروژه‌های قطعی ماست و مهم‌ترین پروژه فن‌آوران هم همین طرح وم محسوب می‌شود.

وی همچنین درباره مطالبات اوره‌سازان از دولت نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ۴۰‌هزار میلیارد تومان مطالبات کل اوره‌سازان است که از این مقدار ۷/ ۲همت مطالبات پتروشیمی خراسان برای اوره است و بر اساس هم‌افزایی بین اوره‌‌‌سازان در اقدام مشترک عدم‌تحویل اوره صورت گرفت و غیر از دو اوره‌ساز باقی تحویل ندادند. در حال حاضر دولت قبول کرده و قصد همکاری دارد و در بودجه هم آمده است.