کامروزشفیعیان، مدیرعامل لوستر چشمگیر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ابتدا در مورد وضعیت تهیه و در دسترس بودن مواد اولیه در کشور گفت: «شرایط تولید لوستر نسبت به زمان مشابه یک سال قبل تغییر زیادی نداشته و قویا اینکه در این خصوص رشدی وجود نداشته است.» وی ادامه داد: «وقتی به تولیدات دیگر توجه می‌کنیم، با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، مشکلات زیادی برای تهیه مواد اولیه دارند. اما خوشبختانه بخش زیادی از منابع تامین و تهیه لوستر در داخل کشور وجود دارد. اما برای دسترسی به همین منابع و مواد اولیه داخلی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال سال گذشته برخی تولیدکنندگان مس کشور که ورق و لوله برنج (ترکیب روی و مس) هم تولید می‌کنند، به بهانه قطعی برق، از توزیع مناسب و به موقع این مواد اولیه لوستر‌سازی کشور امتناع کردند ! از سوی دیگر قیمت همین مواد اولیه موردنیاز ما که شامل مس و برنج و... می‌شود، از قیمت‌های جهانی نیز بیشتر است.»

این فعال صنعت لوستر در همین خصوص گفت: «سال گذشته ورق برنج در بازار آزاد تا هر کیلو ۷۵۰‌هزار تومان رسید. این در حالی است که ضایعات برنج در بازار آزاد حدود ۳۰۰‌هزار تومان بود. بنابراین کاملا مشخص بود حباب قیمتی بزرگی در این خصوص وجود دارد. متاسفانه تاخیر ۴ ماهه در عرضه مواد اولیه از سوی این شرکت باعث شد که تعادل بازار از بین برود. تعدادی از دلال‌ها هستند که بخش زیادی از این قبیل تولیدات را به صورت منوپل یا انحصاری خریداری کرده و در نهایت با کمبود آن کالا یا مواد، آن را با قیمت‌های بیشتری در بازار آزاد عرضه می‌کنند. بنابراین تولیدکننده مجبور خواهد شد مواد اولیه موردنیاز خود را با قیمت بالاتر از بازار آزاد تهیه کند. در نهایت اینکه محصول نهایی به دلیل همین اتفاق‌ها با افزایش قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.»

گلایه از خام‌فروشی

مدیرعامل لوستر چشمگیر با ابراز گلایه از رواج خام‌فروشی در مسیر تهیه مواد اولیه این حوزه ادامه داد: «این درحالی است که مواد اولیه مناسب به اتحادیه نیز واگذار نمی‌شود. این شکل خام‌فروشی مواد اولیه در دستور کار دولت نیست و همین رویه باعث آسیب بزرگ به صنایع مختلف و از جمله صنعت لوستر می‌شود. طبیعتا فروش محصول نهایی خیلی بهتر از خام‌فروشی است. این درحالی است که برخی شرکت‌ها محصولات خود را با قیمتی که در داخل به مشتری عرضه می‌کنند در خارج از کشور نمی‌توانند به فروش برسانند. در طول ۴ ماه که محصولات مواد اولیه این شرکت‌ها به بازار عرضه نشد انحصار به وجود آمد که این پدیده شوم همیشه باعث ایجاد دردسر و مشکلات بزرگی برای تولیدکنندگان شده است.»

وی گفت: «تولیدکنندگان لوستر به دلایلی که عنوان شد مظلوم هستند. خوشبختانه بعد از تلاش‌های زیاد، اتحادیه لوستر مدتی پیش از چینی و بلور جدا شد و حالا به صورت مستقل عمل می‌کند. به‌رغم اینکه ما پتانسیل صادراتی زیادی داریم اما این توانایی نادیده گرفته شده است. امیدواریم اتحادیه بتواند با تعامل بیشتری که با وزارت صمت خواهد داشت زمینه این افزایش را ایجاد کند. این درحالی است که لوستر‌سازان به صورت عمده ابزارهای ساده و پیش پا افتاده‌ای دارند و عموما از ضایعات مس و برنج که مواد اولیه ما هستند خلق ارزش افزوده (ارز آوری) می‌کنند.» کامروزشفیعیان با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی صنعت لوستر ادامه داد: «به دلیل اینکه اتحادیه ما تازه تاسیس است بنابراین در حال حاضر آمارهای جامع صادراتی در دست نیست. تولیدات لوستر ایران به کشورهای مختلف از جمله حاشیه خلیج فارس، حوزه آسیای مرکزی و... صادر و در برخی مواقع حتی کالای ایرانی به عنوان ساخت ایتالیا نیز معرفی می‌شود و به فروش می‌رسد. تنوع تولید در ایران بسیار زیاد است و این مزیت بزرگی برای تولیدکنندگان کشورمان محسوب می‌شود.»

مزایای تاسیس شهر نور

اتحادیه لوستر قرار است کار ساخت شهر لوستر را آغاز کند. وی شرایط این کار را تشریح کرد و گفت: «احداث شهر لوستر یا شهر نور یکی از آرزوهای تمامی تولیدکنندگان لوستر کشور است. اما برای ایجاد این کار ابتدا باید آمارجامعی از تولیدکنندگان کشور داشته باشیم. در این خصوص نیازمند حمایت دولت نیز هستیم؛ چرا که شهر لوستر نیاز به زمین بزرگی دارد که جانمایی مناسب و همچنین خرید آن باید با انجام تسهیلاتی از سوی دولت انجام شود. با تاسیس این شهر تولیدات صنعتگران ایرانی تجمیع شده و خریداران داخلی و خصوصا خارجی دسترسی بیشتری به تولیدات ایرانی خواهند داشت.از این رو صادرات نیز تقویت خواهد شد.

البته در کنار این موضوع، دولت می‌تواند در مورد حضور قدرتمندتر تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی تمهیداتی انجام داده تا صادرات ما تقویت شود. اگر ما حمایت کافی از سوی دولت داشتیم حالا چین بازارهای بین‌المللی ما را تصرف نمی‌کرد. متاسفانه یکی به این دلیل که تکنولوژی‌های ما به‌روز نیست و دیگر اینکه سازماندهی مناسبی از ابتدا در حوزه صنعت لوستر وجود نداشته، تولیدکنندگان لوستر ایران در سایه قرار گرفتند. امیدواریم با توانایی‌هایی که هیات‌مدیره اتحادیه دارند و کمکی که دولت خواهد داشت بتوانیم سهم خود را از بازارهای خارجی افزایش دهیم و برای بازارهای داخلی نیز رونق بیشتری ایجاد شود.»

مالیات‌های بدون تناسب

مدیرعامل لوستر چشمگیر در انتها به موضوع مالیات‌ها پرداخت و گفت: «پرداخت مالیات در دنیا یک موضوع بدیهی و تعریف شده است. اما در ایران مشکلی که برای تولیدکنندگان در این خصوص وجود دارد این است که دریافت مالیات تناسبی با درآمد ندارد. با توجه به انرژی و نیروی کار ارزانی که در کشور داریم، اگر برای هزینه‌های تولید تعادل بیشتری ایجاد شود، پرداخت مالیات آسان‌تر خواهد شد. وقتی گرانی ایجاد می‌شود، تولیدکننده نیز برای تهیه مواد اولیه هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کند. بنابراین اینکه تصور شود قیمت کالا بالاتر رفته و حالا باید مالیات بیشتری دریافت شود اشتباه است. البته شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده نه مطلوب کارگر است و نه کارفرما. به این ترتیب به نظر می‌رسد برای بهبود این شرایط باید در تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر شود.»