بورسی‌سازی سرمایه‌گذاری تجاری شستان تا پایان سال

نمادهای بورسی آریا، فروسیل و فجر بخشی از گروه شستان هستند و تا پایان سال با عرضه سهام شستان و سپس سهام دیگر شرکت‌های تابعه، این شرکت یکی از نهادهای مالی فعال و مبتنی بربازار سرمایه کشور خواهد بود. داود عباسی که مدت کوتاهی است مدیرعامل این هلدینگ شده، سبقه طولانی در امور سرمایه‌گذاری، مالی، اقتصادی و بازار سرمایه دارد و برنامه‌‌‌های جدید خود را در گفت‌‌‌وگویی با «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است. آنچه می‌‌‌خوانید حاصل گفت‌‌‌وگوی ما در روزهای پایانی بهار در دفتر وی است.

شما از اولین روزهای کاری سال ۱۴۰۲ در جایگاه مدیرعاملی سرمایه‌گذاری شستان قرار گرفتید. سابقه شما در بانکداری، مالی و حسابرسی روشن بوده و در اقتصاد و تعیین راهبردهای کلان در سطح وزارتخانه‌‌‌ها فعال بوده و هستید. هدف از اعمال تغییر در شستان و اولویت‌‌‌های تعیین شده را بیان بفرمایید؟

حضورم در جایگاه مدیرعاملی سرمایه‌گذاری تجاری شستان با ماموریت ایجاد تحول و جاری‌‌‌سازی تفکرات و نگاه مدیریتی جدید و با هدف شفاف‌‌‌سازی و اصلاح ساختارهای مالی و اقتصادی گروه شستان بوده است.

بهبود عملکرد و افزایش بهره‌‌‌وری در شرکت‌های درحال بهره‌‌‌برداری، مولدسازی دارایی‌‌‌ها، تسریع در اتمام پروژه‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام، ایجاد تحول در تامین منابع با ایجاد زیرساخت‌‌‌های لازم و متنوع‌‌‌سازی نحوه تامین منابع طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای با تاکید بر جذب شرکای مالی، تامین مالی از بازار سرمایه و همچنین عرضه سهام شستان و شرکت‌های تابعه در بورس، دیگر اهداف تحولی فعلی است. در حال حاضر در تلاش هستیم تا پس از تبدیل شستان به نهاد مالی، تا پایان سال بخشی از سهام شستان در بازار سرمایه عرضه شده و پس از آن سهام دیگر شرکت‌های گروه که حائز شرایط هستند نیز به بورس عرضه شود.

 ایجاد تحول؛ هدفی کلی و شاید تکراری در اقتصاد کشور باشد. برنامه عملیاتی‌‌‌تان برای اجرای این تحول چگونه خواهد بود؟

این تحول و برنامه تحولی با لحاظ کردن برنامه سالانه و بودجه عملیاتی است. قرار نیست بار مضاعف بردوش شرکتی قرار داده شده و فرآیندی جدید انجام پذیرد. برنامه‌‌‌ای که وجود دارد با نگاه مدیریتی جدید و با رویکرد شفافیت و بهره‌‌‌وری حداکثری اقتصادی و مالی انجام خواهد شد.

طبیعی است که تولید و اجرای هر پروژه‌‌‌ای با چالش‌‌‌هایی روبه‌رو باشد و بسیاری از این چالش‌‌‌ها قابل پیش‌بینی هستند. باید بتوانیم با سبک جدید مدیریت و جاری کردن آن در گروه بخش قابل‌توجهی از اثرات چالش‌‌‌ها را طی مسیر اجرای برنامه سالانه، کمرنگ کنیم و‌ درصد انحراف را به پایین‌‌‌ترین حد ممکن برسانیم.

زمانی‌‌‌که چالش‌‌‌های پیش‌‌‌رو یا ایجاد شده در لحظه، به شکل صریح و صحیح از زیرمجموعه به شستان منتقل شود طبیعتا این شرکت نیز می‌تواند و البته مسوولیت دارد که از همه ظرفیت خود با تلاش حداکثری برای رفع مشکلات تا حصول نتیجه استفاده کند.

در این راه کاملا چابک، پویا، نظام‌‌‌مند و روشن ضمن اصلاح ساختار سازمانی و فرآیند تصمیم‌گیری و اجرا، رفتارهای سازمانی تمام مدیران ارشد مورد پایش قرار گرفته و حمایت لازم انجام خواهد شد و درصورت نیاز تغییرات در هر سطحی که لازم باشد انجام می‌‌‌پذیرد. حفظ و صیانت از دارایی و سرمایه سهامداران و نیز سرمایه انسانی اولویت شستان است.

باید بتوانیم نسلی از مدیران کارآمد، باتجربه و جوان را برای آینده‌‌‌ای که دور و دیر نیست تربیت کرده و شرایط را برای واگذاری امور به ایشان مهیا کنیم. شکل دادن این اتفاق خوب یکی از برنامه‌‌‌های میان‌مدت شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان است.

تمام این اقدامات برای ورود اثرگذار به بورس خواهد بود. اقدامی که باید آورده‌‌‌ای دوطرفه برای بازار سرمایه و شستان به همراه داشته باشد. سهامداران حقیقی یا حقوقی باید از حفظ و ارزشمند شدن سرمایه خود اطمینان داشته و همچنین شستان نیز به‌‌‌واسطه عرضه سهام خود، بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری و تامین منابع طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای شرکت‌ها را انجام دهد.

اکنون که فصل برگزاری مجامع است، در مجمع هرشرکت ضمن بررسی دقیق عملکرد، برنامه‌‌‌های تحولی شرکت‌ها برمبنای حوزه فعالیت برایشان تعریف و تبیین می‌شود.

 اشاره داشتید به فصل مجامع شرکت‌های گروه شستان. عملکرد شرکت‌های سهامی عام شستان در سال ۱۴۰۱ به چه شکل بوده و مجامع‌‌‌شان برگزار شده است؟

تا پایان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های پلیمر آریاساسول و فروسیلیسیوم خمین از گروه شستان در بازار سرمایه فعال بوده‌‌‌اند. فولاد امیرکبیر کاشان نیز جدیدترین شرکت بورسی شستان است که باهدف مولدسازی دارایی‌‌‌های گروه و با فروش سهام شرکت فولاد توآن‌‌‌آور آسیا به دست آمده و در سال گذشته این شرکت نیز عملکرد مثبتی داشته و سود مناسبی را به سهامداران خود رسانده است. همچنین مجامع عمومی شرکت‌های گروه در موعد مقرر قانونی سازمان بورس برگزار می‌‌‌شود و سعی خواهد شد با تقسیم سود مناسب، سهامداران حقیقی و حقوقی، انتفاع خوبی از سهامداری شرکت‌های گروه شستان کسب کنند.

 پیش از این و در اسفندماه، ۲ طرح توسعه‌‌‌ای گروه شستان شامل فاز دوم شرکت‌های مخازن سبز پتروشیمی عسلویه و فروسیلیسیوم خمین افتتاح و خبر آن در رسانه‌‌‌ها منتشر شد. اثرگذاری مالی و عملیاتی این طرح‌‌‌ها در سال ۱۴۰۲ به چه شکل خواهد بود؟

شستان که در ۱۶ تیرماه وارد شانزدهمین‌ سال از فعالیت‌‌‌های خود می‌شود، مجموعه‌‌‌ای از برترین‌‌‌ها، بزرگ‌ترین‌‌‌ها و ارزشمندترین‌‌‌ها را در اختیار داشته یا شرکت‌های خود را به سمت دستیابی به آنها سوق می‌دهد. در صنعت پتروشیمی با دراختیار داشتن زنجیره ارزشمند پالایش گازترش تا پلی‌‌‌اتیلن و متانول، تامین یوتیلیتی، ارائه خدمات ذخیره‌‌‌سازی و انبارش محصولات پتروشیمی در مخازن، پایانه صادراتی، بازرگانی محصولات تولیدی گروه، خدمات غیرصنعتی را نیز با گسترش و توسعه دامنه فعالیت شرکت پتروعمران، با بهترین کیفیت و کمترین هزینه ارائه می‌‌‌کند. افزایش ظرفیت بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌‌‌دهنده خدمات انبارش و ذخیره‌‌‌سازی محصولات پتروشیمی و دستیابی به ظرفیت ۹۲۸‌هزار مترمکعب در قالب ۲۶ مخزن (شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه) بخشی از عمق استراتژیک گروه شستان در این صنعت ارزش‌‌‌آفرین است. وجود فضای کافی انبارش، این بستر را فراهم کرده تا درصورت خلل در روند بارگیری یا صادرات، شرکت‌های پتروشیمی به پشتوانه این شرکت، برخلاف سنوات گذشته بدون وقفه به تولید خود ادامه دهند. صرفه اقتصادی انبارش محصولات در مخازن روی خشکی در قیاس با هزینه نگهداری، بیمه و مخاطرات انبارش در کشتی دیگر مزیت و اثرگذاری مثبت این طرح است. در بحث سودآوری نیز شرکت مخازن سبز باتوجه به ساخت مخازن بر اساس نیاز مشتری و قراردادهای منعقد شده تقریبا درآمد و سود حاصل از آن تضمین شده است.

فاز دوم فروسیل نیز افزایش ۱۸ هزارتنی تولید صادرات‌محور و دستیابی به ظرفیت نهایی ۳۰ هزارتن در سال را همراه داشته و این شرکت را تبدیل به دومین تولیدکننده فروسیلیسیوم در کشور کرده و پیش‌بینی عملیاتی شستان، کسب سود دو برابری در سال ۱۴۰۲ است.

 درباره عملکرد تجمیع گروه شستان نیز توضیحاتی بدهید.

درخصوص عملکرد تجمیعی گروه شستان نیز به همین نکته بسنده می‌‌‌کنم که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی و حدود ۱۳ هزارتن محصولات معدنی تولید شده است. در هفته‌‌‌های آتی پس از برگزاری مجمع شستان اخبار جزئیات و اخبار مثبت بیشتری از عملکرد سال ۱۴۰۱ شستان منتشر خواهد شد.

 نام شستان با سواحل مکران و توسعه این منطقه گره خورده است. سرمایه‌گذاری شستان در شهرک پتروشیمی مکران و تلاش برای ساخت قطب سوم پتروشیمی کشور. از آخرین وضعیت و آتیه این پروژه مهم برایمان صحبت کنید.

ببینید اهمیت استراتژیک سواحل جاسک تا مکران و منطقه آزاد چابهار باتوجه به نزدیک بودن به بازارهای پرمصرف دنیا، کاهش هزینه حمل و دور بودن از التهابات تنگه هرمز، دیگر بر کسی پوشیده نیست و اهتمام ویژه‌‌‌ای برای توسعه روزافزون و تبدیل این منطقه به موتور پیشران اقتصاد کشور وجود دارد. شستان بر اساس وظایف تکلیفی و همچنین فرصت‌‌‌های بکر اقتصادی جزو اولین سرمایه‌گذاران در این منطقه به واسطه احداث شهرک پتروشیمی مکران و توسعه زیرساخت‌‌‌های صنعتی و غیرصنعتی آن بوده است. از سال ۱۳۹۱ تاکنون شستان در این منطقه نزدیک به نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و همچنین نزدیک به همین عدد نیز با همراه کردن دیگر سرمایه‌گذاران، جذب سرمایه برای احداث واحدهای پتروشیمی داشته است.

نیروگاه برق و بخار در سال‌جاری و باقی‌‌‌مانده واحدهای یوتیلیتی نیز در سال آینده به بهره‌‌‌برداری خواهند رسید، نخستین واحدهای پتروشیمی نیز امیدواریم در اواخر ۱۴۰۳ تولید خود را آغاز کنند. صرفا با تکمیل فاز اول یوتیلیتی و واحدهای درحال ساخت شهرک، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده به عدد ۵/ ۳ میلیارد دلار خواهد رسید که اشتغال تعداد زیادی از ساکنان منطقه  را در پی خواهد داشت.

حال اینکه فاز اول شهرک پتروشیمی مکران با رسیدن گاز و خوراک به آن و عبور پیشرفت فیزیکی زیرساخت‌‌‌ها و واحدهای پتروشیمی از میانگین ۵۰ درصد، چندگام تا تولید محصول فاصله دارد و زمان آن رسیده تا دیگر سرمایه‌گذاران با نگاه ویژه به این فرصت و نیز دستگاه‌‌‌های سیاستگذار و رگولاتور به شکل جدی شرایط را برای تبدیل این شهرک به الگوی واقعی و متوازن توسعه صنایع پایین‌دست فراهم کنند.

پیگیری و مذاکرات خوبی برای جذب سرمایه‌گذار در بخش تامین یوتیلیتی متمرکز انجام شده، هلدینگ‌‌‌های باختر و تاپیکو از جمله سرمایه‌گذارانی هستند که با آنها درحال مذاکره هستیم و به زودی نتیجه این مذاکرات قراردادهایی را درپی خواهد داشت که کمک شایانی به توسعه اقتصاد منطقه چابهار و کشور خواهد کرد.

در پایان صحبت دیگری دارید بفرمایید؟

در پایان بازهم تاکید خود را بر ایجاد تحول در گروه شستان با هدف شفاف‌‌‌سازی مالی، تنوع‌‌‌بخشی تامین منابع، اصلاح رویکردهای اقتصادی با هدف کسب سود پایدار و خروج از تصدی‌‌‌گری در قامت یک هلدینگ سرمایه‌گذاری و در نهایت و تربیت نسل جدیدی از مدیران ارشد و میانی اعلام می‌‌‌کنم. نیروی انسانی دلسوز و جهادی یکی از اصلی‌‌‌ترین عوامل پیشرفت و پیشبرد پروژه‌‌‌ها خواهند بود. تا زمانی که تلاش واقعی و اثرگذار صورت نگیرد، توجه و لطف سرشار خداوند درکار نخواهد بود.