موسوی افزود: درآمدهای حاصل از شبکه پرداخت صرف توسعه زیرساخت‌ها، ابزار‌های پذیرش و نگهداری سرمایه‌های انسانی می‌شود. هزینه‌هایی که بیشتر آنها دلاری است. اطمینان‌پذیری امروز به شبکه پرداخت به واسطه تمام هزینه‌هایی است که صرف زیرساخت و ابزارهای پذیرش شده است اما این هزینه‌ها، روز به‌روز بیشتر می‌شوند و تداوم این روند بدون اصلاح نظام کارمزد منجر به کاهش اطمینان‌پذیری در شبکه پرداخت خواهد شد. مدیرعامل شرکت ایران کیش با اشاره به ۲/ ۴ میلیارد تراکنش در ماه که حدود ۲۱۰۰ تراکنش در ثانیه را نشان می‌دهد گفت: این امنیت تراکنش و تعامل مالی باعث شده مردم کسب و کارشان را پشت این زیرساخت‌ها قرار دهند. زیرساخت‌هایی که حفظ و ارتقایشان هزینه دارد و اگر هزینه آن فراهم نشود به مشکلات عدم‌انطباق‌ها و مسائل امنیتی برمی‌‌‌خوریم.

موسوی خاطرنشان کرد: میزان اطمینان‌پذیری به شبکه پرداخت، حفظ پایداری فعلی و توسعه‌های آینده نیاز به هزینه دارد. باید گفت در حال حاضر زیرساخت‌های ما قدیمی است و احتیاج به توسعه و نوآوری داریم، همان‌طور که تکنولوژی به توسعه نیاز دارد با اصلاح نظام کارمزد، دست بانک‌ها و مجموعه شاپرک را در توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و ابزارها باز می‌گذاریم. مدیرعامل ایران کیش افزود: مدل کارمزدی پیشین به شدت غیر‌متعادل بود و با آنچه شرکت‌ها در دنیا پیاده‌سازی کردند متفاوت است. در دنیا حتی دارندگان کارت نیز کارمزد پرداخت می‌کنند یا پذیرنده در هزینه «رول» و « EM » نقش دارد. آنچه امروز در اصلاح نظام کارمزد پیاده‌سازی شده، حداقل خواست ما بوده است. در ایران تمام سرویس‌ها رایگان ارائه می‌شد. اصلاح این مدل سطح سرویس را ارتقا می‌دهد. ازسویی زمانی که یک پذیرنده بابت دریافت یک خدمت، کارمزد (هرچند بسیار اندک) می‌پردازد، مطالبه‌گری هم می‌کند.

این موضوع، باعث ارتقای کیفیت و نو‌آوری می‌شود. موسوی اظهار کرد: وقتی شبکه پرداخت برای توسعه عادی خود دچار مشکل بوده و در نقطه سر به سری باشد، قطعا روبه اقداماتی برای کاهش هزینه خواهد آورد، کاهش هزینه‌هایی که گریبان سرمایه انسانی یا ابزارهای پذیرش را می‌گیرد و مانع نوآوری خواهد شد، نوآوری هزینه دارد. ازاین بابت تغییر در روش پیشین از سوی حاکمیت شبکه پرداخت الزامی بود. درحال حاضر برخی ابزارهای شبکه پرداخت فاقد استانداردهای امنیتی هستند و مدام شرایطشان درحال تغییر است. فراهم کردن استانداردها و امنیت این موارد نیاز به هزینه کرد و به‌روز رسانی ناوگان شبکه پرداخت دارد و با ایجاد درآمد برای شبکه پرداخت می‌توان هربار استانداردها را بیشتررعایت کرده و کیفیت را ارتقا داد.

از سویی با توجه به عدم‌اصلاح نظام کارمزد درگذشته، شبکه پرداخت برای کسب درآمد به سمت فعالیت‌های دیگری به غیر از psp (فعالیت‌های حوزه پرداخت) رو آورده بود و این باعث عدم‌تمرکز از صنعت و شبکه پرداخت شد. از همین رو باید روش‌های جدید پرداخت را عملیاتی کنیم و به این بخش، درآمد تزریق شود.