تا پنج سال آینده ۸۳ میلیون عنوان شغلی از بین می‌رود

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش جدیدی اعلام کرد دنیای کار در سال‌های آینده دستخوش تحولات بزرگی خواهد شد و تقریبا یک‌چهارم مشاغل در پنج سال آینده تغییر خواهند کرد. گزارش ۲۰۲۳ مجمع جهانی موسوم به «آینده مشاغل» گفته که ۲۳‌درصد شغل‌‌‌ها تا سال ۲۰۲۷ دچار اختلال خواهند شد و ارزیابی می‌شود در این پنج سال، ۸۳ میلیون عنوان شغلی ناپدید شود و فقط ۶۹ میلیون عنوان جدید ایجاد شود.

یافته‌‌‌های این گزارش عمدتا از نتایج نظرسنجی از ۸۰۳ شرکت به دست آمده که در مجموع ۳/ ۱۱ میلیون نیروی کار در ۴۵ کشور مختلف دنیا دارند. طیف گسترده‌‌‌ای از فاکتورها در اختلال‌‌‌های کاری آینده نقش خواهند داشت، از جمله هوش مصنوعی. همچنین رویدادهای کلان مثل تحول سبز، استانداردهای ESG و محلی‌‌‌‌‌‌سازی زنجیره‌‌‌های تامین، محرکان اصلی رشد مشاغل خواهند بود و از طرف دیگر، چالش‌‌‌های اقتصادی مثل تورم بالا، رشد اقتصادی کند و کمبود عرضه، بیشترین تهدید را برای مشاغل اعمال می‌کنند. مشاغلی که سریع‌‌‌ترین رشد را تجربه خواهند کرد، متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، متخصصان پایداری، تحلیلگران هوش کسب و کار و متخصصان امنیت اطلاعات هستند و بیشترین رشد قطعی در حوزه‌‌‌های آموزش، کشاورزی و تجارت دیجیتال اتفاق می‌‌‌افتد.

 

دولت بایدن می‌‌‌خواهد ایرلاین‌‌‌ها به مسافران جریمه بپردازند

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دولت این کشور در حال تدوین قوانین جدیدی است که شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کند تاخیرهای طولانی یا کنسلی پرواز را با دادن وعده‌‌‌های غذایی، در اختیار گذاشتن هتل و خدمات دیگر مثل پول نقد برای مسافران جبران کنند. بایدن گفته: «اولویت اصلی ما این است که قرارداد بهتری با مسافران آمریکایی داشته باشیم.» وزیر حمل‌ونقل آمریکا در توضیح گفته: «سفرهای تابستانی در راهند و فشار زیادی بر این سیستم وارد می‌کنند. ایرلاین‌‌‌ها برای اینکه بهترین خدمات را به مسافران ارائه کنند، باید مسوولیت‌‌‌های اساسی خود را بپذیرند.» وزارت حمل‌ونقل، هنوز دقیقا مشخص نکرده برای تاخیرهای طولانی ایرلاین‌‌‌ها موظف به پرداخت چه مبلغی هستند. اما سال گذشته، در مورد پرداخت حداقل ۱۰۰ دلار برای تاخیر حداقل سه ساعته، مذاکره شده بود.

بایدن گفته قوانین جبران تاخیر شرکت‌های هواپیمایی تا پایان امسال مطرح می‌‌‌شوند، اما نهایی کردن آن ممکن است کمی طول بکشد و برخی شرکت‌ها هم ممکن است به وزارت حمل‌ونقل شکایت کنند. لایحه‌‌‌ای که در ژوئیه ۲۰۲۱ ارائه شده بود تا به مسافرانی که چمدان‌‌‌های خود را با تاخیر دریافت می‌کنند یا خدمات پرواز آنها مثل وای‌‌‌‌‌‌فای دچار مشکل می‌شود، جریمه پرداخت شود، هنوز به سرانجام نرسیده است.