لطفا از چگونگی شکل‌گیری شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند بگویید؟

این شرکت در راستای سیاست‌‌‌های کلی دولت جمهوری اسلامی ایران و بانک مسکن با هدف احداث واحدهای مسکونی به صورت انبوه در سال ۱۳۶۹ به صورت شعبه‌ای از شعبه‌های سرمایه‌گذاری مسکن با مرکزیت اراک و تمرکز بر ساخت‌وساز در استان‌های مرکزی و قم تاسیس شد؛ هرچند در این سال‌ها فعالیت‌های متعددی در استان‌های مازندران، همدان، لرستان، تهران و فارس داشته است. در سال ۱۳۸۶ از ماهیت شعبه به شرکت تبدیل شد و در سال ۱۳۹۴ شرکت از سهامی خاص با نماد «ثالوند» به سهامی عام و به یکی از شرکت‌های ساختمانی فرابورسی تبدیل شد.

دستاوردهای شرکت در این مدت چه بوده است؟

با حمایت‌های بانک مسکن و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و تلاش همکاران شرکت ثمره تلاش‌های صورت‌گرفته این مجموعه در این سال‌ها احداث حدود ۵۵۲۵ واحد مسکونی با زیربنای نزدیک به ۶۲۵‌هزار و ۳۹۴ مترمربع مسکونی (که حدود ۳۱۲۰ واحد مسکونی آپارتمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه به روش قالب تونلی در اراک و پردیس تهران اجرا کرده است) و ۵۲‌هزار و ۱۶۸ مترمربع پارکینگ و تجاری اداری و آموزشی و خدماتی و پروژه ۱۰۲ هکتاری آماده‌سازی که همگی را در قالب ۴۱ پروژه در کارنامه خود دارد. ضمن اینکه در حال حاضر نیز ۱۳۶‌هزار و ۳۲۰ مترمربع ساخت و تکمیل عملیات ساختمانی آمار تولیدات شرکت الوند است. بسیاری از پروژه‌های احداث‌شده از جمله پروژه‌های شاخص هستند؛ به طور مثال پروژه ۱۴۴۰ واحدی مسکن مهر امام صادق (ع) که جایزه بلورین پروژه برتر ایران در سال ۱۳۹۴ را از موسسه انجمن مدیریت پروژه در ایران ‌‌(IPMA‌ ) و جایزه ملی کیفیت ایران را در سال ۱۳۸۸ به دلیل اجرای پروژه‌های به روش قالب تونلی دریافت کرده است

به چه میزان از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در انجام پروژه‌های شرکت بهره گرفته‌اید؟

استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تولید ساختمان به شکل انبوه تنها راه ممکن و شیوه‌ای است که می‌تواند سرعت تولید مسکن را بالا برده و از طریق ایجاد فراوانی بستر مناسب را برای تامین مسکن مناسب فراهم آورد. در تولید انبوه مسکن که به صورت‌های مختلف امکان‌پذیر است این اهداف محقق می‌شود. دستیابی به استاندارد مناسب ساخت‌وساز، ارتقای کیفیت، سبک‌سازی، افزایش سرعت کار و کاهش زمان اجرا و افزایش ایمنی در صنعت ساختمان همچنین فناوری‌ها عامل تعیین‌کننده روند و نحوه ارتباط بین فعالیت‌هایی است که در یک فرآیند تولیدی یا خدماتی، داده‌ها را به بازده نهایی تبدیل می‌کند. در این روند مواد اولیه، مهارت‌های انسانی، ابزار‌آلات و ماشین‌آلات، دانش فنی و فرهنگی کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شرکت با بهره‌گیری از فناوری نوین و همچنین نوآوری‌هایی در عرصه ساخت‌وساز ضمن توجه به مواردی که ذکر شد از جایگاه ممتازی در این عرصه برخوردار است و در استفاده از فناوری‌ها زنجیره صنعتی‌سازی را تکمیل کرده که یکی از آنها، فناوری ساخت به روش قالب تونلی است. سیستم قالب تونلی یکی از بهترین روش‌های ساخت‌وساز صنعتی است. این سیستم ابتدا در کشورهایی که با مشکل زلزله روبه‌رو بودند مورد توجه قرار گرفت و با وجود قدمتی نزدیک به ۴۰ سال هنوز مورد توجه بزرگ‌ترین انبوه‌سازان دنیاست و شرکت‌های بسیاری اقدام به ساخت‌وساز با استفاده از این فناوری می‌کنند، قالب‌های تونلی برای ساخت صنعتی و انبوه ساختمان پیش‌بینی شده‌اند و با استفاده از این قالب‌ها دیوار و سقف ساختمان‌های بتنی به‌صورت یکپارچه ساخته می‌شوند. این روش ساخت علاوه بر سرعت بالا به دلیل استفاده از قالب‌های بزرگ و ساخت عمده دیوارهای ساختمان کیفیت سازه را به دلیل یکپارچگی اسکلت و توزیع بار به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. به همین دلایل است که شرکت با ابداع دیوارهای پیش‌ساخته پیرامونی و تغییر سیستم سازه‌ای برای تامین پارکینگ در زیر بلوک‌ها و امکان تنوع‌بخشی در پلان واحدها در مسیر کاهش محدودیت‌ها و تکمیل آن قدم گذاشته و فعلا سه ویرایش از آن را اجرا کرده است.

در خصوص اقدامات صورت پذیرفته در زمینه مقاوم‌سازی مقابله با زلزله و رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان توضیح دهید؟

با تلاش‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته شرکت به شاخص مناسبی در خصوص توجه به رعایت مقررات ملی ساختمان به‌ویژه رعایت پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ و نیز مبحث نوزدهم صرفه‌جویی در مصرف انرژی دست یافته است. ضمنا بیشتر اجراهای سازه‌های پروژه‌های شرکت با استفاده از روش قالب تونلی است که عملکرد بسیار مناسبی در برابر زلزله دارند. همچنین با تکمیل چرخه و زنجیره پیش‌ساختگی نیز در راستای اعتلای فرهنگ شرکت در عرصه ساخت‌وساز گام برمی‌داریم.

آیا ورود به بورس در پیشبرد اهداف موسسان شرکت، افزایش تولید، کیفیت و سودآوری تاثیری داشته است؟ چه میزان از قابلیت‌های حضور در بورس (تامین مالی) استفاده کرده‌اید‌؟

شرکت در جهت تامین منافع سهامداران و ذی‌نفعان شرکت تلاش مستمری دارد به طوری که در میان شرکت‌های بورسی در این چند ساله توانسته است اقبال مناسبی داشته باشد. همچنین همکاری مناسبی با بازرس قانونی شرکت و سازمان حسابرسی در تمامی سال‌ها داشته و تمامی گزارش‌های ارزیابی شرکت مطلوب بوده است.

استراتژی و سیاستگذاری ساخت شرکت الوند چیست؟

هرچند در کارنامه این شرکت اجرای مجتمع‌های تجاری و خدماتی با کیفیت و برند مناسبی وجود دارد ولی عمده تمرکز شرکت بر ساخت‌وساز واحدهای مسکونی به‌خصوص برای مشتریان میان‌درآمدی است. در این راستا با پروژه قبلی اجرا شده در این عرصه شرکت بسیار خوشنام و معتبر است.

تحلیل شما از بازار مسکن چیست؟

از آنجا که نهاده‌های ساختمانی چون قیمت ارز، مصالح، هزینه عوارض، پروانه ساختمانی و نظام مهندسی و هزینه حمل‌ونقل و... در قیمت تمام‌شده اجرای مسکن موثر است با افزایش یا انتظار افزایش هر یک این مولفه‌ها قیمت تمام‌شده و فروش مسکن افزایش می‌یابد و شاهد تورم در این عرصه خواهیم بود. از طرف دیگر با افزایش قیمت مسکن و وجود بازارهای موازی جهت سرمایه‌گذاری و نیز کندی در گردش پول شاهد رکود در بازار مسکن خواهیم بود و وجود هر دو این مولفه‌ها سبب ایجاد رکود تورمی می‌شود.