photo_2023-04-29_13-16-30 copy

مهدی عباسی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌هایی که در مقررات ملی ساختمان برای ایمنی و کیفی‌سازی ساختمان‌‌‌ها دیده شده است، انتظار می‌رود که در عمل با رعایت این مولفه‌ها، میانگین عمر مفید ساختمان‌‌‌ها نیز در کشور ما در قیاس با سایر کشورهای پیشرفته افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه تولید واحدهای مسکونی باکیفیت و ایمن سبب کاهش خسارات جانی و مالی در زمان بروز زلزله می‌شود تاکید کرد: یکی از شاخص‌های ایمنی و با کیفیت بودن واحدهای مسکونی، میزان مقاومت آنها و تاب‌‌‌آوری‌شان در زمان بروز زلزله است و انتظار می‌رود که سازه‌های ساخته‌شده بتوانند در زمان بروز حوادث طبیعی نظیر زلزله مقاومت لازم را داشته باشند و در زمان زلزله بر سر ساکنان و بهره‌برداران آوار نشوند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر با قوانین فعلی و ظرفیت‌‌‌های موجود ساختمان‌‌‌های ما نتوانند در زمان بروز زلزله از خود مقاومت نشان دهند، در این راستا باید به آسیب‌شناسی این موضوع اقدام کنیم و به نقطه قبل‌تر از قوانین بازگردیم که آن هم مربوط به تربیت مهندسان، تربیت ناظران و ساختار دستگاه‌های نظارتی است که باید در این زمینه یک بازنگری جدی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: دانش و تخصص مهندسان و رعایت اخلاق حرفه‌ای از جمله عناصر مهم در تولید مسکن بادوام و باکیفیت است. بنابراین تقویت سطح دانش و افزایش مهارت مهندسان امری الزامی است.

عباسی افزود: در مراکز آموزشی و بالاخص دانشگاه‌ها، باید تربیت مهندسان با سطح دانش بالا و به‌روز مدنظر قرار گرفته شود تا فارغ‌التحصیلانی که از دانشگاه به بازار کار می‌روند از دانش لازم و کافی و متناسب با نیاز بازار برخوردار باشند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه رعایت اخلاق حرفه‌ای نیز عنصر مهمی در تولید مسکن باکیفیت است اذعان کرد: اخلاق و علم دو مقوله مجزا هستند؛ به عنوان مثال ممکن است یک مهندس از لحاظ علمی از سطح بسیار بالایی برخوردار باشد اما از لحاظ اخلاقی پایبند به اصول حرفه‌ای نباشد. در چنین شرایطی این گروه با زیر پاگذاشتن اخلاق و در اولویت قرار دادن منافع شخصی، زمینه تولید واحدهای مسکونی نا‌ایمن و بی‌کیفیت را فراهم می‌کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یادآور شد: در واقع ممکن است فردی به لحاظ دانش و تخصص بسیار سرآمد و در حد یک نابغه هم باشد و در پروژه هم حضور داشته باشد، ولی تعهد کاری‌اش به قدری پایین باشد که نسبت به اجرای صحیح پروژه توجه لازم را نداشته باشد. اینجا دیگر موضوع تخصص و دانش  نیست بلکه بحث اخلاق حرفه‌ای به میان می‌آید.

عباسی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی موظف هستند اگر در مواردی به هر دلیلی، چه عمدی چه سهوی، دانش و اخلاق مهندسی نادیده گرفته شده است، به عنوان عامل سوم حضور پیدا کنند و اجازه ساخت‌وساز غیر‌اصولی ندهند. اگر ساخت‌وسازها به شکل صحیح اتفاق بیفتد می‌توانیم امیدوار باشیم طول عمر ساختمان‌ها بالا برود.

وی تاکید کرد: طول عمر ساختمان‌‌‌ها مساوی با حفظ سرمایه‌های کشور، صیانت از تولید ناخالص ملی کشور که سالانه ‌درصد بسیار بالایی به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند و همچنین حفظ سرمایه‌ها و اقتصاد خانواده است.

عباسی خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر مسکن ایمن و با‌دوام به عنوان یک سرپناه در زمان بروز زلزله امتحان خود را پس می‌دهد.

وی اظهار کرد‌: در تهران بسیاری از ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند از لحاظ شاخص ایمنی، وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارند، چرا که کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد. اما در حوزه اجرا از مهندسان عزیزمان انتظار می‌رود که دانش مهندسی خود را به‌روز کنند، به گونه‌ای که خروجی کار آنها به ساخت مسکن ایمن و مقاوم و با عمرمفید بالا منجر شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شهرداری مسوولیت صدور پروانه ساخت را به عهده دارد در عرصه تولید مسکن با‌کیفیت و با‌دوام تا چه میزان نقش‌آفرین است نیز خاطرنشان کرد: شهرداری می‌تواند اقدامات مطلوبی در این زمینه انجام دهد. به عنوان مثال می‌تواند برای بهره‌گیری از افراد حرفه‌ای و صاحب صلاحیت تسهیلات لازم را فراهم کند.

همچنین شهرداری به عنوان عاملی که برگزاری دوره‌های آموزشی و تکمیلی برای ارتقای فرهنگ ساخت‌وساز را در دستور کار قرار داده است، قطعا می‌تواند نقش داشته باشد. در همین حال هوشمند‌سازی تشریفات اداری تولید مسکن و تسهیل در زمان صدور مجوزهای ساخت نیز از جمله مواردی است که می‌تواند زمینه بهبود شرایط ساخت‌وساز را فراهم کند.

وی درباره نقش شورای شهر تهران نیز به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری گفت: شورا قوانینش را وضع خواهد کرد ولی قوانین موجود هم قوانین مکفی هستند، ما امروز مقداری در حوزه اجرا مشکل داریم، اما قوانین به اندازه کافی، در بخش‌های مختلف شامل حوزه نظارت، ایمنی و... وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران بر نقش کلیدی سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان حرفه‌مند در بخش مسکن تاکید کرد و افزود: شهرداری در کنترل‌‌‌های چندگانه‌ای که برای کیفیت ساخت و تاب‌آوری ساختمان، بالاخص در برابر حوادث و زلزله و مقاومت ساختمان صورت می‌گیرد نقش کلیدی ندارد و در این حوزه دستگاه‌های نظارت و سازمان نظام مهندسی نقش اصلی را دارند.