اکبر پازوکی در این خصوص گفت: «یکی از مهم‌ترین مسائل تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش تولید و صادرات است. ولی این موضوع زمانی محقق می‌شود که تولیدکننده هر روز دغدغه قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت دلار را نداشته باشد. ما بعد از صنعت نفت به خاطر افزایش قیمت کالا می‌توانیم پردرآمدترین حوزه در زمینه صادرات باشیم. ولی این مساله کمک دولت را  در زمینه مواد اولیه و دلار می‌خواهد و چشم امید به کمک دولت دوخته است.» این فعال صنعت لوازم خانگی در خصوص صادرات این لوازم درسال گذشته ادامه داد: «کشورهای همسایه زمانی که می‌خواهند کالایی را خریداری کنند به این توجه نمی‌کنند که قیمت ارز یا مواد اولیه در کشور شما به چه صورتی است. بلکه به کیفیت کالا، نوع کالا و تنوع آن نگاه می‌کنند. ولی وقتی یک تاجر با ما قرارداد می‌بندد بر یک قیمت ثابت تاکید می‌کند. برای همین است که ما هنوز هم در بخش صادرات ضعیف هستیم. زیرا مولفه‌ای که خیلی به بخش صادرات کمک می‌کند مخصوصا در صنف لوازم خانگی، ثابت بودن قیمت مواد اولیه و قیمت دلار است.»

وی در خصوص وضعیت لوازم خانگی در ماه‌های اخیر نیز گفت: «چند کارخانه اواخر سال گذشته افزایش قیمت بر روی محصولات خود اعمال کردند که چیزی بین ۵ تا ۱۵‌درصد بوده است. برخی شرکت‌ها هم با همان قیمت قبل روند تولید خود را ادامه دادند. اما توجه داشته باشید که ما به ریال حقوق می‌دهیم ولی قیمت‌گذاری فولاد و مس در بورس به دلار انجام می‌شود. مگر کارگران ما به دلار حقوق دریافت می‌کنند؟ در تمام صنایع همین طور است زیرا تولیدکننده ورق‌های آهن را به قیمت دلار می‌خرد.» رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: «رقابت زمانی معنا پیدا می‌کند که اول کیفیت کالا خوب باشد و دوم قیمت کالا مناسب باشد. در حال حاضر در کیفیت با سایر کشورها می‌توانیم رقابت کنیم، ولی آیا در قیمت هم می‌توانیم با سایر محصولات کشورهای دیگر رقابت داشته باشیم؟»

پازوکی تاکید کرد: «بنابراین بر مبنای همین موارد ما نمی‌توانیم صادرات خوبی داشته باشیم. زمانی می‌توانیم در بخش صادرات موفق باشیم که دولت به تولیدکنندگان کمک صددرصدی داشته باشد.» وی در پاسخ به این سوال که سیستم نظام بانکی چقدر بر بحث صادرات تاثیر دارد گفت: «وقتی در ایجاد حواله‌های بانکی دچار مشکل هستیم، وقتی در تخصیص ارز معضل وجود دارد و چند ماه طول می‌کشد تا بانک به شما ارز بدهد؛ همه این موارد بسیار تاثیرگذار است. اگر همه چیز سرجای خود باشد تولیدکننده و توزیع‌کننده منفعت می‌برند.» این فعال لوازم خانگی تاکید کرد: «بسیاری از مردم از ما می‌پرسند مگر توزیع‌کنندگان در این چهار سال چه‌کار کرده‌اند؟ در این چهار سال سلیقه مردم را نسبت به کالای خارجی عوض کرده‌ایم. تابلوی سردر مغازه‌ها را عوض کرده‌ایم. ما به مردم گفتیم که کالای خوب ایرانی جایگزین کالای خارجی شده است. کالای خارجی نخرید چون خدمات بعد از فروش ندارد. بنابراین ما کارمان را به خوبی انجام داده‌ایم.»

پازوکی در رابطه با این سوال که با توجه به افزایش قیمت محصولات در بخش لوازم خانگی میزان خرید مردم چطور بوده است نیز توضیح داد: «هرچه کالاها گران‌تر باشد قدرت خرید مردم کمتر می‌شود. بنابراین زمانی که مردم قدرت خرید نداشته باشند کسبه هم نمی‌توانند کار کنند. درحال حاضر مردم به خرید اقساطی روی آورده‌اند. به قدری افزایش قیمت کالا زیاد بوده است که مردم دیگر نمی‌توانند محصولات را به صورت نقدی خریداری کنند.»

این مقام صنفی عنوان کرد: «برخی مردم فکر می‌کنند با افزایش قیمت محصولات ما خوشحال می‌شویم. در حالی که اصلا این‌طور نیست. زیرا هرچه افزایش قیمت‌ها بیشتر باشد فروش کسبه به همان نسبت کمتر است. هیچ کاسبی از این شرایط راضی نیست. همه به طریقی از این افزایش قیمت متضرر هستیم. به جای اینکه تقویت پول ملی داشته باشیم قیمت دلار را تقویت کردیم. به جای اینکه به پول خودمان بها بدهیم. ورق فولاد مبارکه را وارد بورس کرده‌ایم. تعدادی آنها را به قیمت روز خریداری کردند و بعد به قیمت روز دلار به تولیدکنندگان فروختند. این یعنی چه؟ ما ریال خودمان را ضعیف کردیم.» وی خاطرنشان کرد: «امیدوارم قیمت‌ها هم در مواد اولیه و هم در محصول نهایی مناسب باشد تا همه بتوانند محصولات را خریداری کنند.»

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص اینکه اگر قیمت پایه بورس ثابت شود بر بازار لوازم خانگی هم تاثیر می‌گذارد گفت: «مساله ثابت شدن قیمت پایه بورس نیست. شرکت فولاد مبارکه یکسری تولیدات دارد. وقتی تولیدکننده فولاد می‌خواهد محصول خود را بفروشد چرا دولت نمی‌آید اول مصرف داخلی کشور را تامین کند. چرا خام‌فروشی می‌کنیم؟ به جای اینکه فولاد دست دلال برسد باید دست تولیدکنندگان برسد. همه فولاد را که به یک تولیدکننده نمی‌دهند. به عنوان مثال یک تولیدکننده یخچال و فریزر از ۱۰ تنی که به فولاد نیاز دارد تنها ۳ تن به او مواد می‌دهند و بقیه را می‌گویند از بازار آزاد تهیه کند. خب بازار آزاد دست کیست؟ چرا فولاد را به ریال می‌خریم و به دلار می‌فروشیم. تمامی این موارد دغدغه تولیدکنندگان است.»

وی تصریح کرد: «دغدغه تولیدکننده یا قیمت دلار است، یا مسائل بانکی یا تهیه مواد اولیه، که همه اینها باعث سردرگمی می‌شود. امیدوارم اداره دارایی شفاف‌سازی انجام دهد. دولت در دوران کرونا هیچ کمکی به ما نکرد. نه تخفیف مالیاتی دادند و نه کار دیگری برایمان صورت گرفت.» پازوکی در پایان گفت: «با توجه به افزایش قیمت کالا و سامانه‌های جدیدی که درحال به‌روز شدن است برای شفاف‌سازی، ما امیدواریم دولت به کسبه کمک کند. وقتی می‌گویم راستی‌آزمایی و شفافیت، درد دل ما را هم بشنوند. اگر امسال معافیت‌های مالیاتی افزایش پیدا نکند کسبه شدیدا به مشکل بر‌می‌خورند. بنابراین امیدوارم مسوولان دارایی به فکر کسبه باشند. هیچ کسبه‌ای فرار از مالیات ندارد.»