تراز مثبت «وملل» در سال 1401

بخش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها دارای بالاترین رشد به میزان ۲۷۱درصد درسال ۱۴۰۱نسبت به سال ۱۴۰۰بوده وپس از آن درآمد تسهیلات اعطایی به میزان ۵۶‌درصد رشد را ثبت کرده است. مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری موسسه اعتباری ملل در پایان اسفند ماه ۱۴۰۱به میزان ۳۷۶هزار میلیارد ریال ومیزان مانده تسهیلات اعطایی نیز به میزان ۳۹۲هزار میلیارد ریال بوده است. بیشترین میزان تسهیلات اعطایی مربوط به عقد مرابحه به میزان ۳۰۱‌هزار میلیارد ریال و پس از آن مشارکت مدنی به میزان ۴۶هزار میلیارد ریال بوده است. مانده تسهیلات قرض‌الحسنه نیز ۲۷‌هزار میلیارد ریال را ثبت کرده است. سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله با مبلغ ۲۹۲هزار میلیارد ریال بیشترین مبلغ مانده سپرده‌ها را به خود اختصاص داده است. پس از آن سپرده‌های کوتاه‌مدت حدود ۳۹‌هزار میلیارد ریال بوده است. سپرده‌های بلندمدت دوساله هم به میزان ۷هزار میلیارد ریال اعلام شده است. عملکرد مثبت موسسه اعتباری ملل در حالی است که این موسسه برای احراز شرایط دریافت مجوز بانک، سرمایه خود را افزایش داده است.

مراحل نهایی تبدیل به بانک

چندی است که موسسه اعتباری ملل در پی اخذ مجوز تبدیل موسسه به بانک، شرایط بانک مرکزی را محقق کرده است. سرمایه این موسسه از ۱۰‌هزار میلیارد ریال به ۲۰‌هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی افزایش یافته است و به زودی مراحل ثبت خود را طی می‌کند. از دیگر شروط بانک مرکزی فروش دارایی‌های مازاد موسسه بوده است. رکود بازار و شرایط سخت بانک‌ها برای فروش دارایی‌های مازاد باعث شده است تا بانک‌ها در دوره‌های مختلف دارایی‌های خود را به مزایده بگذارند ولی خریداری نداشتند. این شرایط سخت باعث شده تا بانک‌ها درخواست سهولت در شرایط مزایده از بانک مرکزی را داشته باشند. به عنوان مثال خریداران در زمان‌هایی که مستعد خرید در بازار هستند بتوانند اموال را خریداری کنند و نه در زمان‌های خاص یا افرادی که اموالشان به تملک بانک‌ها درآمده است بتوانند ظرف یک‌سال دوباره با تسویه بدهی، اموالشان را پس بگیرند.

با وجود شرایط سخت در فروش اموال، براساس تکلیف بانک مرکزی، موسسه اعتباری ملل باید ۴۰‌هزار میلیارد ریال دارایی واگذار می‌کرد که تا به حال ۶۰‌هزار میلیارد ریال دارایی فروخته است. به این ترتیب موسسه اعتباری ملل همه شرایط تبدیل شدن به بانک را احراز کرده است. اگر شرایط جدید دیگری از سوی بانک‌مرکزی به موسسه ابلاغ نشود، انتظار می‌رود که درخواست ملل توسط بانک‌مرکزی در دستورکار شورای پول و اعتبار قرار گیرد و روند صدور مجوز صورت پذیرد. البته به نظر می‌رسد انتظارات از تغییر در معاونت نظارتی بانک مرکزی بر روندها تاثیر‌گذار بوده است و باید منتظر تصمیمات در این بخش بود. اما رئیس کل بانک مرکزی ابتدای امسال بر ساماندهی موسسات تاکید داشت واز آنجا که روند تبدیل موسسه اعتباری ملل به بانک بیش از سایر موسسات طی شده، احتمال دریافت مجوز این موسسه نیز بیشتر است.

برنامه‌های امسال «وملل»

موسسه اعتباری ملل برای سال‌جاری نیز در نظر دارد زیان انباشته‌اش را به صفر برساند واضافه برداشت‌های جزئی از بانک مرکزی را کاهش دهد و به صفر برساند تا به عنوان بازیگر جدید عرضه منابع در بازار بین بانکی نقش ایفا کند. مدیرعامل موسسه اعتباری ملل در جلسه‌‌‌ای که با حضور اعضای هیات‌مدیره، معاونان، مدیران و روسای مناطق، حوزه‌‌‌ها و شعب تهران در سال‌جاری برگزار شد با تبیین نقاط قوت و ضعف عملکرد سال گذشته اظهار کرد که با ابلاغ برنامه تدوین‌شده هیات‌مدیره همه واحدهای صف و ستاد باید برای حصول به اهداف تعیین‌شده و به دست آوردن سهم مناسب از بازار پول تلاش کنند. سید امین جوادی با تاکید به تکریم مشتری و پاسخگویی مناسب به ارباب رجوع گفته که تعامل با صاحبان کسب و کار تاثیر بسزایی بر افزایش سهم بازار موسسه دارد و بستر مناسبی برای رضایتمندی مشتریان فراهم می‌کند.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل یکی از عوامل مهم رضایت مشتریان را استفاده از تکنولوژی دانست و اظهار کرد که برای پیشتازی و پیشرو بودن نیازمند اطلاعات به‌روز و آگاهی و انگیزه لازم هستیم؛ بنابراین باید از تکنولوژی روز بهره ببرید و به شرایط حاضر خود قانع نشوید. وی تاکید کرد: همکاران نظرات، ایده‌ها و طرح‌های خود را برای ارتقای عملکرد و ایجاد فرصت‌های جدید و بهبود وضعیت موسسه با راهکارهای اجرایی به مسوولان ارائه کنند تا بتوانیم در سال‌جاری تحولی در ارائه خدمات به مشتریان ایجاد کنیم. وی به اهمیت جذب منابع و اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی هم اشاره کرد و گفت: اولویت و هدف موسسه در حوزه تخصیص منابع در سال ۱۴۰۲ تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید است و باید از ظرفیت‌های موسسه برای رشد تولید و توسعه و رونق اقتصادی کشور بهره برد.

جوادی با بیان ویژگی‌های موسسه اظهار کرد: فعالیت در موسسه را قدر بدانید و خداوند را شاکر باشید که توفیق خدمت به مردم عزیز ایران به منظور رفع مشکلات و دغدغه آنها را به شما عنایت کرده است. وی با تاکید بر لزوم افزایش اطلاعات شغلی تصریح کرد: در عصر حاضر فناوری اطلاعات مسیر پرشتابی دارد، بنابراین برای هماهنگ کردن خود با این تحولات باید مداوم مطالعه و آموزش‌های لازم را ببینیم و اگر از این تحولات عقب بمانیم سهم خود از بازاررا از دست خواهیم داد. مدیرعامل موسسه اعتباری ملل خطاب به کارکنان موسسه، بازاریابی هدفمند و تعامل با مشتریان را عامل مهمی در افزایش سهم بازار دانست و گفت: تعامل و همکاری با مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی یکی از اولویت‌‌‌های موسسه است و همه باید با یکدیگر عهد ببندیم که حتی یک مشتری ناراضی نداشته باشیم. وجود مشتریان، چه سپرده‌گذار و چه تسهیلات‌گیرنده، باعث بقای ما خواهد بود؛ بنابراین باید هر فردی که به موسسه مراجعه می‌کند مورد تکریم قرار گیرد.

وی به اهمیت نقش کارکنان در راستای رضایت مشتریان تاکید و بیان کرد: کارکنان موسسه باید برای رضایت مشتریان با ارائه خدمات متنوع و به‌روز و مطابق خواست مشتریان و با رعایت دستورالعمل‌ها و قوانین تلاش کنند. جوادی با تاکید بر جانشین‌پروری و تربیت نیرو افزود : با توجه به اینکه از سال‌جاری بازنشستگی همکاران آغاز می‌شود؛ بنابراین باید برای هر جایگاه جانشین‌هایی تربیت شود که دانا، با نشاط و دارای دانش و تجربه باشند.