احد خوشرو مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به مهم‌ترین مشکلاتی که تولیدکنندگان طی سال گذشته با آن روبه‌‌‌رو بودند، عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که طی سال‌های گذشته تولیدکنندگان با آن روبه‌‌‌رو بوده و همواره آن را تکرار می‌‌‌کنیم، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که تبدیل به پاشنه آشیل ما شده است، پایبند نبودن به قوانین است.

خوشرو در ادامه با اشاره به چالش‌‌‌هایی که سال گذشته در حوزه صنعت خود را نمایان کرده است، گفت: در سالی که گذشت، تامین انرژی یکی از مشکلات عمده بود و دولت نخستین بخشی که انرژی آنها را با محدودیت مواجه کرد، بخش صنعت بود. وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، در سال‌‌‌ گذشته بزرگ‌ترین چالشی که اقتصاد، صنعت و تولید را درگیر کرد، چالش نرخ ارز بود.

مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در ادامه با تاکید بر این موضوع که ریشه بسیاری از مشکلات ما در کشور سیاسی است، بیان کرد: تا زمانی که به سمت تفاهم‌‌‌های بین‌المللی پیش نرویم، با همین چالش‌‌‌ها کماکان روبه‌‌‌رو خواهیم بود. ما همواره در زمینه مبادلات و نقل و انتقال با مشکل روبه‌‌‌رو بوده‌‌‌ایم و این فشارها بر تولیدکننده وارد می‌شود، چراکه یک حواله ساده ارزی به‌‌‌راحتی انجام نمی‌گیرد و در این راستا تولیدکننده باید کلی هزینه کند و تحریم‌‌‌ها را دور بزند تا واردات یا صادرات انجام بدهد، زیرا به دلایل سیاسی مسیر معادلات شفاف نیست. خوشرو ادامه داد: ‌‌‌در این شرایط حتی واردکنندگان نیز با مشکل روبه‌‌‌رو هستند که دود تمام این مشکلات به چشم مصرف‌کننده می‌رود، چراکه این هزینه‌‌‌ها روی هزینه قیمت تمام‌‌‌شده سوار می‌شود و در نهایت مصرف‌کننده است که باید آن را پرداخت کند.

افزایش ۶ برابری هزینه‌‌‌های گمرک

خوشرو در پاسخ به این پرسش که نوسان نرخ ارز تا چه اندازه بر تولید و صنعت اثرگذار بوده است، عنوان کرد: نوسان نرخ ارز بزرگ‌ترین چالش صنعت در سال‌جاری بود. البته باید اذعان کرد که دولت از تلاطمات ارزی، سود و بهره می‌‌‌برد. موضوع دیگر آن بود که دولت در سال‌‌‌ گذشته، یک قانون در گمرک وضع کرد و نرخ ارز محاسباتی گمرک به سمت نرخ ارز ای‌‌‌تی‌‌‌اس (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) پیش رفت که در این سامانه قیمت دلار از ۴۲۰۰ تومانی به ۳۰‌هزار تومان رسید. با این اقدام هزینه‌‌‌های گمرک ۶ برابر افزایش یافت. این اتفاق‌‌‌ها در ابتدای سال روی داد و در انتهای سال شاهد بودیم که دولت به نرخ ارز روند صعودی داد و این در حالی است که خود را ناجی معرفی می‌کند که درصدد کنترل بازار ارز است و این در حالی است که نرخ ارز ای‌‌‌تی‌‌‌اس در پایان سال ۱۴۰۱ به ۴۱‌هزار تومان رسید. این موضوع را در نظر بگیرید که بر این اساس از طریق گمرک مالیات و عوارض دریافت می‌کند، از این رو بدون شک دولت از گران شدن نرخ ارز سود می‌‌‌برد که این امر سبب افزایش تورم می‌شود که دود آن ابتدا به چشم تولیدکننده و در نهایت مصرف‌کننده می‌رود. دولت سال گذشته با عوارض گمرک و افزایش نرخ دلار از ۴۲۰۰ تومان به ۳۰‌هزار تومان و سپس به ۴۰‌هزار تومان کسب درآمد کرد؛ از این رو به نظر می‌‌‌رسید که با این ترفند کسری بودجه خود را جبران کند. بنابراین چنین به نظر می‌رسد که قصد نداشت که تلاطم ارزی را سامان ببخشد.  مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در ادامه یادآور شد: تا زمانی که ثبات نرخ ارز نداشته باشیم‌‌‌، چه در سطح داخل و چه در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. همچنین در زمینه واردات نیز روز به‌روز با تغییر قوانین روبه‌‌‌رو هستیم. بانک مرکزی نیز مدام قوانین خود را تغییر می‌دهد و در این تعدد قوانین، تولیدکننده دچار سردرگمی می‌شود.

مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در ادامه درباره این قوانین توضیحات بیشتری ارائه داد و عنوان کرد: به تازگی بانک‌مرکزی برای در صف ماندن تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه، از آنها مبالغی را دریافت می‌کند و این کار دیگر به‌‌‌صورت رایگان انجام نمی‌گیرد، مانند اقدامی که خودروسازان انجام می‌دهند.

اقتصاد مولد نداریم

خوشرو در ادامه با تاکید بر این موضوع که اقتصاد ما به سمت و سوی خوبی حرکت نمی‌‌‌کند، گفت: اقتصاد ما به‌‌‌جای اینکه به سمت اقتصاد مولد پیش برود، همچنان به سمت سفته‌‌‌بازی پیش می‌رود. بانک مرکزی به‌‌‌دنبال گردش مالی تولیدکننده است و این اقدامات در نهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود.

وی در ادامه همچنان تاکید کرد: ‌‌‌ یک زمانی به دولت برچسب می‌‌‌زنند که به‌‌‌دنبال نوسان‌گیری نرخ ارز است و از این راه کسب سود می‌کند، اما به‌‌‌نظر می‌رسد که این امر واقعیت دارد و دولت از طریق نرخ ارز نوسان‌گیری می‌کند.

مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح امور نیازمند اصلاح سیاست‌‌‌های کلان کشور است.