تولید سبز در فولاد شادگان

به گزارش دنیای اقتصاد حسین کهزاد، مدیرعامل فولاد شادگان در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌‌‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد، در نشست خبری با اصحاب رسانه به عملکرد این واحد فولادسازی پرداخت و عنوان کرد: فولاد شادگان یکی از ۸ طرح مطالعات جامع کشور بود که با هدف اشتغال‌زایی و رفع محرومیت در منطقه شادگان احداث شد. کلنگ فولاد شادگان در سال ۱۳۸۵ زده شد که در سال ۱۳۹۳ فولاد خوزستان ۶۵ درصد سهام آن را خریداری کرده و ۳۵درصد سهام دیگر آن نیز متعلق به سازمان ایمیدرو است. در سال ۱۳۹۶ واحد احیای مستقیم فولاد شادگان راه‌‌‌اندازی شد و طرح توسعه فولادسازی آن با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن بیلت در دست اقدام است. کهزاد در ادامه خاطرنشان کرد: رسالت اصلی این طرح، اشتغال‌زایی در منطقه محروم شادگان بوده است.

جانمایی صحیح فولاد شادگان

وی در ادامه درباره صنایع آب‌‌‌بر عنوان کرد: براساس طرح توسعه، قرار بود که صنایع آب‌‌‌بر در جنوب کشور و در کنار دریا راه‌‌‌اندازی شوند، اما این روند دنبال نشد و تمرکز شرکت‌‌‌های فولادی به سمت مرکز کشور و مناطق کویری پیش رفت که هم‌‌‌اکنون برای آب رساندن به این واحدها، خط لوله آب از خلیج‌‌‌فارس به این مناطق انتقال داده شده که این امر مستلزم هزینه‌‌‌های بسیاری است. برخلاف این موضوع فولاد خوزستان و فولاد شادگان به‌‌‌ دلیل نزدیکی به آب‌‌‌های آزاد به لحاظ موقعیت جغرافیایی به‌‌‌درستی جانمایی شده‌‌‌اند و در زمینه تامین آب با مشکل خاصی روبه‌‌‌رو نیستند. ولی با توجه به محدودیت‌‌‌های آب در خوزستان، قراردادی با آب و فاضلاب استان منعقد کردیم تا تصفیه‌‌‌خانه پساب شهری را به کارخانه منتقل کرده و کل آب مصرفی از این طریق تامین شود. کهزاد در ادامه با بیان اینکه اولویت استخدام در شرکت فولاد شادگان بومی بودن نیروی انسانی است، اظهار کرد: در زمینه اشتغال با وجود نیروهای مستقیم و غیرمستقیم و پروژه‌‌‌های جاری حدود ۱۶۰۰ نفر در فولاد شادگان مشغول به کار هستند. هم‌‌‌اکنون ۷۳درصد از نیروی کار این واحد بومی خود شادگان و ۹۹ درصد نیز از بومی استان خوزستان هستند. وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه شادگان پیش از این صنعتی نبوده و نیروی کارآمد صنعتی نداشته، به‌‌‌دنبال تربیت نیروی کار متخصص، با همکاری فنی و حرفه‌‌‌ای بحث آموزش و مهارت‌‌‌آموزی را به‌‌‌طور جدی پیگیری کرده‌‌‌ایم تا جوانان با مهارت مورد نیاز جذب شرکت شوند‌‌‌.

فولاد شادگان 3 copy

بومی‌‌‌سازی در فولاد شادگان

وی درباره بومی‌‌‌سازی در فولاد شادگان عنوان کرد: در واحدهای احیای مستقیم عمده تجهیزات بومی‌‌‌سازی ‌‌‌شده و حجم بسیاری از قطعات را در سال‌‌‌های گذشته بومی‌‌‌سازی کرده‌‌‌ایم. تنها دو تجهیزات اصلی تاکنون بومی نشده‌‌‌اند که یکی از آنها کُمپرسورها هستند که در این راستا نیز توافق‌‌‌نامه‌‌‌ای بین 4 طرح پرد با حمایت شرکت ملی فولاد صورت گرفته تا کُمپرسورهای سانتریفیوژ که از شرکت زیمنس هستند به یکی از سازندگان داخلی که در این زمینه تخصص دارند، واگذار شود.   مدیرعامل شرکت فولاد شادگان با اشاره به ویژگی‌‌‌های شرکت صنعت فولاد شادگان، تصریح کرد: طرح فولاد شادگان به لحاظ موقعیت استراتژیک و نزدیکی به اسکله اختصاصی شرکت فولاد خوزستان در بندر امام خمینی(ره) دارای حمل و نقل آسان و قابل دسترس است.

کهزاد در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد که آیا نتیجه فناوری پرد در فولاد شادگان مثبت بوده است، توضیح داد: یکی از ویژگی‌‌‌های فناوری پرد که فناوری ایرانی به‌‌‌شمار می‌‌‌رود در مقایسه با فناوری میدرکس، کاهش میزان مصرف انرژی است. به ‌‌‌طور معمول طرح‌‌‌های احیای مستقیم به ازای هر تن تولید حدود 115 کیلووات مصرف برق دارند که در واحد پرد زیر 105 کیلووات مصرف می‌‌‌شود. امسال میانگین مصرف 10 ماهه ما نیز به حدود 102 کیلو وات برتن رسیده است. در این زمینه نیز در فولاد شادگان به نتایج خوبی رسیده‌‌‌ایم. البته یکی از اقداماتی که در سطح کشور در زمینه فناوری پرد باید به آن توجه می‌شد، این است که تکنولوژی این فناوری که شرکت «ام‌‌‌ام‌‌‌ای» است ارتباط خود را برای پشتیبانی این فناوری و توسعه آن با شرکت‌‌‌هایی که این فناوری را به‌کار بسته‌اند، حفظ می‌‌‌کرد که این اتفاق روی نداده است.   وی با گلایه از عدم بومی‌‌‌سازی فولادسازی باوجود ظرفیت‌‌‌های خوبی که برای این کار در استان خوزستان وجود دارد، عنوان کرد: ‌‌‌در سال 1381 فولاد خوزستان همت کرد و نخستین واحد فولادسازی را بومی احداث کرد و از آن سال به بعد دیگر شاهد این اتفاق نبودیم.  با وجود اینکه ظرفیت بالایی برای فولادسازی وجود دارد و این کار از احیای مستقیم ساده‌‌‌تر است، ولی متأسفانه هنوز تدبیری برای بومی‌‌‌سازی فولادسازی اتخاذ نشده است. البته از شرکت ملی فولاد و سازمان ایمیدرو قول گرفته‌‌‌ایم با همکاری فولاد خوزستان در این زمینه حرکتی را آغاز کنیم.

تولید فولاد سبز، اولویت فولاد شادگان

وی یکی از دغدغه‌‌‌های فولاد شادگان را حفظ محیط‌‌‌زیست برشمرد و عنوان کرد: در این راستا قصد داریم که نه‌‌‌تنها به محیط‌‌‌زیست اطراف کارخانه آسیبی وارد نکنیم، بلکه بر حفظ و تقویت آن نیز تاکید داریم. در همین راستا قراردادی با یک شرکت مشاور امضا کرده‌‌‌ایم تا بتوانیم گواهی‌‌‌نامه فولاد سبز را دریافت کنیم. تاکنون نیز ارزیابی‌‌‌هایی توسط محیط‌‌‌زیست استان خوزستان و شرکت‌‌‌های سنجش‌‌‌گر مورد تایید فولاد خوزستان انجام گرفته است. فولاد شادگان به لحاظ غبار  و گازهای آلاینده پیرامون آن در حد مجاز قرار دارد و به لحاظ آلایندگی آب نیز آلودگی ایجاد نکرده‌‌‌ایم.

مسوولیت‌‌‌های اجتماعی فولاد شادگان

کهزاد در ادامه خاطرنشان کرد: نظر به اینکه یکی از مهم‌‌‌ترین اهداف ایجاد نواحی و شرکت‌‌‌های صنعتی، ایجاد شبکه‌‌‌های جمع‌‌‌آوری و احداث تصفیه‌‌‌خانه‌‌‌های فاضلاب، پساب صنعتی و بهداشتی است، بر همین اساس پروژه احداث پساب صنعتی و بهداشتی در مجتمع شرکت صنعت فولاد شادگان با هدف تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی مجتمع و استفاده مجدد از آن در حال احداث است که امیدواریم تا فصل نخست سال آینده آن را وارد مدار کنیم. وی ادامه داد: همچنین اقدامات فولاد شادگان هیچ آسیبی به تالاب شادگان وارد نمی‌‌‌کند. حتی در یک همایش که ما میزبان 7 فولادساز کشور بودیم، از این تالاب بازدید به عمل آوردیم که بر ظرفیت‌‌‌های گردشگری این تالاب تاکید شد. همچنین در این راستا با رئیس میراث فرهنگی شادگان دیدار داشته و درخواست کردیم تا طرح جامعی در زمینه مسائل گردشگری تالاب به ما ارائه بدهند تا ما نیز به نوبه خود بتوانیم حمایت‌‌‌هایی را در این منطقه انجام بدهیم تا در حوزه گردشگری نیز سبب اشتغال‌زایی شویم.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات، ما مناقصه‌‌‌ای برای ساخت قطعات مورد نیاز فولاد شادگان مشروط به ایجاد کارگاهی در شهرک صنعتی شادگان  برگزارکرده‌‌‌ایم که یک شرکت تابع فولاد خوزستان برنده مناقصه شد و به‌‌‌زودی ساخت این کارگاه آغاز می‌‌‌شود. امیدواریم از این عملکرد نیز اشتغال حاصل شود. مدیرعامل فولاد شادگان ادامه داد: همچنین از افراد و شرکت‌‌‌ها برای کارگاه تهیه لباس کار نیز دعوت به عمل می‌‌‌آوریم. منطقه ماهشهر نیز به ما نزدیک است و این کارگاه لباس‌کار نیز می‌‌‌تواند برای این منطقه کاربرد داشته باشد. کهزاد همچنین درباره سایر مسوولیت‌‌‌های اجتماعی فولاد شادگان عنوان کرد: اجرای سیستم پایش آنلاین، پروژه ایجاد جنگل و احداث فضای سبز، انبار قطعات یدکی مکانیزه و احداث پست برق جنبی از دیگر مسوولیت‌‌‌های اجتماعی این شرکت است که تاکنون انجام شده است.

ارتباط با شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان همچنین درباره تعامل فولاد شادگان با شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان عنوان کرد: فولاد شادگان در رابطه با تعامل شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان، جزو شرکت‌‌‌های پیشرو بوده است. در زمینه برنامه اینترنت اشیا (iot) که بحث روز دنیاست، مناقصه‌‌‌ای برگزار کردیم و با دو شرکت دانش‌‌‌بنیان قرار بسته‌‌‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌‌‌های اینترنت اشیا با هدف یکپارچه کردن فرآیندهای موجود در سازمان از سطوح پایین تا فرآیندهای لایه کسب و کار، بهره بگیریم. کهزاد همچنین به اقدام بازیافت ضایعات اشاره کرد و گفت: برای بازیافت ضایعات نیز با یک شرکت دانش‌‌‌بنیان اقداماتی را انجام می‌‌‌دهیم.

طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فولاد شادگان

کهزاد همچنین به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فولاد شادگان اشاره کرد و گفت: یک واحد 800 هزار تنی آهن اسفنجی و یک واحد فولادسازی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن بیلت در دست اقدام داریم که همراه با پیشرفت 80درصدی بوده که امیدواریم سال آینده به بهره‌‌‌برداری برسد. طرح‌‌‌های دیگری همچون اضافه شدن یک واحد یک میلیون و 200 هزار تنی اسلب عریض جزو برنامه‌‌‌های ماست. همچنین قرار است که با انجام اصلاحاتی، ظرفیت واحد احیای مستقیم را از 800 هزار تن به یک میلیون تن برسانیم. طرح نیروگاه 360 مگاواتی، احداث یک کارخانه آهک و توسعه واحدهای بردیک‌‌‌سازی سایر طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فولاد شادگان به‌‌‌شمار می‌‌‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان رتبه دوم تولید کشور را دارد و یک چشم‌‌‌انداز بلندمدت برای خود ترسیم کرده تا در سال 1410 به تولید 6/ 13 تن فولاد دست پیدا کند که در این چشم‌‌‌انداز، فولاد شادگان قرار است 15 درصد از این سهم را با تولید 2 میلیون تن فولاد به خود اختصاص دهد.

چالش تامین سنگ آهن

وی درباره چالش تامین مواد اولیه نیز عنوان کرد: تامین سنگ‌آهن و کنسانتره، یکی از چالش‌‌‌های فولادسازان در کشور به‌‌‌شمار می‌‌‌رود. در زنجیره فولاد در کنار محدودیت‌‌‌های انرژی، موضوع تامین سنگ‌آهن فولادسازان نیز به عنوان چالش‌‌‌های اصلی مطرح است؛ البته در هلدینگ فولاد خوزستان برای تامین مواد اولیه اقدامات خوبی انجام گرفته است. در حال حاضر شرکت سیمیدکو از معادن شمال شرق کشور و معادن سنگان، مواد اولیه مورد نیاز ما را تامین می‌‌‌کند.

محدودیت‌‌‌های انرژی

مدیرعامل فولاد شادگان همچنین به محدودیت‌‌‌های انرژی در فولادسازی اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه مصرف گاز کل فولاد کشور زیر 5درصد است، اما در زمینه محدودسازی مصرف برق و گاز، دیواری کوتاه‌‌‌تر از فولادسازی پیدا نمی‌‌‌شود. در سال‌‌‌جاری این محدودیت‌‌‌ها برای فولادسازان اعمال شده است. فولاد شادگان با توجه به اینکه زیرمجموعه فولاد خوزستان به‌‌‌شمار می‌‌‌رود، با هماهنگی‌‌‌های انجام‌‌‌شده، بیشتر فشار این محدودیت‌‌‌ها برعهده فولاد خوزستان قرار گرفت. البته محدودیت‌‌‌هایی نیز بر این فولادسازی اعمال شد، اما آسیب جدی به تولید فولاد شادگان وارد نکرده است.  کهزاد در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید در فولاد شادگان عنوان کرد: سال گذشته با وجود اعمال محدودیت‌‌‌های مصرف برق و گاز، توانستیم از ظرفیت اسمی کارخانه عبور کرده و به تولید 807 هزار تن برسیم. امسال نیز با وجود محدودیت‌‌‌های اعمال‌‌‌شده مصرف انرژی، مشابه سال گذشته تولید بیشتری را ثبت کرده‌‌‌ایم و تا پایان سال از میزان تولید سال گذشته نیز فراتر خواهیم رفت.