خدمات فنی و مهندسی رایتل در راه زیمبابوه

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مدیرعامل رایتل ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست با اشاره به پتانسیل‌های بالای شرکت اظهار کرد: در شرایط تحریمی حاکم بر فضای کشور نه تنها از کیفیت خدمات ما کم نشده، بلکه بیش از یک میلیون مشترک جدید به خانواده رایتل اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ تاکنون سهم رایتل از بازار اپراتورهای تلفن همراه ایران روند صعودی داشته و امسال بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات میزان مشترکان رایتل به ۴ درصد و میزان مصرف داده مشترکان به ۷درصد رسیده است. با توجه به انقلاب صنعتی چهارم، در مسیر توسعه فعالیت‌ها اقدامات قابل توجهی در مسیر توسعه صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به راه‌­اندازی خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا‌ و هوش مصنوعی اشاره کرد.

یاسر رضاخواه افزود: یکی از کاربردهای صنعت تلکام هوشمندسازی است که با استفاده از اینترنت اشیا‌ یا IoT انجام می‌شود و از این طریق می‌توانیم در بخش‌هایی همچون کشاورزی هوشمند، هوشمندسازی کنتورهای آب و گاز، مدیریت هوشمند ترافیک و... نقش‌آفرینی کنیم.

مدیرعامل رایتل در حاشیه برگزاری این نشست با اشاره به نیازمندی‌های کشور زیمبابوه و توانایی‌های شرکت رایتل گفت: با توجه به اینکه زیمبابوه در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، در بخش صنعت تلکام با مشکلات مختلفی مواجه شده و به همین خاطر از ما درخواست همکاری در این خصوص داشتند که با توجه به پتانسیل‌ و توانایی‌های موجود، از آمادگی لازم برای اجرای پروژه در این کشور برخورداریم.

رضاخواه با اشاره به اینکه در آینده نزدیک نماینده رایتل برای ادامه توسعه همکاری‌ها به زیمبابوه سفر می‌کند، گفت: یکی از راهبردهایی که با جدیت دنبال می‌کنیم، صادرات خدمات رومینگ و صدور خدمات فنی- مهندسی است و قطعا کشورهایی که به خاطر تحریم‌ها دچار مشکلات در این عرصه شده‌اند، از مهم‌ترین اهداف صادراتی ما به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه میزان ترافیک و درآمد شرکت به روند مطلوب بازگشته، به تغییر رویکردهای رایتل و توسعه بازار این اپراتور اشاره کرد و افزود: کار اصلی اپراتور فروش ترافیک، مکالمه و پیامک است و اگر بتوانیم سرویس‌های تکمیلی مانند هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه خدمات را به مانند بسیاری از کشورها اجرایی کنیم، درآمدهای جانبی افزایش می‌یابد. بر این اساس مطالعات و تحقیقات توسط رایتل انجام شده و به زودی عملیاتی می‌شود.

همچنین خانم مونیکا موتسوانگوا، وزیر اطلاعات و ارتباطات و صدا‌و‌سیمای زیمبابوه با اشاره به توانمندی‌های رایتل گفت: بسیار خرسندیم که این نشست را با رایتل برگزار کردیم چون اعتقاد داریم این شرکت از توانایی‌های بالایی متناسب با نیازهای ما برخوردار است.

وی افزود: به دلیل اینکه اقتصاد ما بر مبنای کشاورزی است، شرکت رایتل می‌تواند با توسعه هوشمندسازی در این بخش به ما کمک کند. همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مربوط به هوشمندسازی شبکه برق و موضوع ترافیک است و رایتل با توانایی‌هایی که در این زمینه دارد، قادر است شرایط را بهبود ببخشد؛ ضمن اینکه معتقد هستیم تمامی مردم باید از حق دسترسی به اطلاعات برخوردار باشند، چرا که از نظر ما اطلاعات بیشتر به معنای قدرت بیشتر است.

وزیر اطلاعات و ارتباطات و صدا‌و‌سیمای زیمبابوه با بیان اینکه رایتل سیر صعودی در توسعه فعالیت‌ها داشته است، گفت: با توجه به وجود برخی تحریم‌های بین‌المللی در مورد زیمبابوه، استفاده از خدمات فنی - مهندسی شرکت رایتل ما را از بسیاری جهات بی‌نیاز می‌کند. جا دارد به این شرکت به خاطر موفقیت‌های قابل توجه به‌ویژه در چهار سال اخیر تبریک بگویم.

وی ادامه داد: قطعا برای برنامه‌ریزی عملیات اجرایی نیازمند نشست‌های تخصصی دو طرف و بازدید از پروژه‌های مورد نظر در زیمبابوه هستیم و همچنین امیدواریم با حضور رایتل در نمایشگاه صنعت زیمبابوه که در آینده نزدیک برگزار می‌شود، بتوانیم از توانایی‌های این شرکت بزرگ برای ارتقای فناوری ارتباطات کشورمان استفاده کنیم.