پورکار با اشاره به این امر که مصوبه افزایش نرخ سود سپرده بانکی روی درآمد عملیاتی و صورت‌های مالی بانک‌ها اثر مثبتی دارد، گفت: بانک‌ها از سپرده‌‌‌های دریافتی وام می‌دهند، که در این میان نرخی با عنوان حق‌الوکاله سود شناسایی می‌شود، هر چه مقدار نرخ وام به نسبت سپرده‌‌‌ای که دریافت می‌شود بالاتر باشد برای صنعت بانکداری خوب است، اما اگر نرخ سپرده از نرخ سود وام پایین‌‌‌تر باشد برای بانک‌ها بد است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته باید بگوییم که اجرای این طرح روی کل بازار تاثیر منفی می‌‌‌گذارد، چون بازار با متغیری به عنوان P/ E ارزش‌گذاری می‌شود و P/ E دوره بازگشت سرمایه را نشان می‌دهد، وقتی سود بانک به عنوان یک سود بدون ریسک افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند P/ E بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد، البته باید بگوییم این تاثیر مقطعی خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش نرخ سود سپرده روی صنعت بانکداری تاثیر مثبت می‌‌‌گذارد، اما ممکن است این افزایش نرخ سود سپرده بر کلیت بازار در مقطعی اثر منفی داشته باشد.

افزایش نرخ سود بانکی راهی برای حل ناترازی بانک‌ها

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این امر که افزایش نرخ سود سپرده بانکی روی صورت‌های سود و زیان بانک‌ها اثر‌گذار است، گفت: بانک‌ها دارای دو درآمد مشاع و غیر‌مشاع هستند، در درآمد مشاع بانک‌ها از سود سپرده سرمایه‌گذار، وام می‌دهند و یک نرخی در این بین ایجاد می‌شود. هر بانکی که درآمد مشاع آن نسبت به سایر بانک‌ها بیشتر باشد از افزایش نرخ سود سپرده وضعیت بهتری پیدا می‌کند، بنابراین افزایش سود سپرده می‌تواند در از بین بردن ناترازی بانک‌ها موثر باشد، اما بهبود مشکل ناترازی بانک‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و با یک فاکتور نمی‌توان ان را حل کرد.