تولید‌کنندگان کاشی و سرامیک می‌‌‌گویند: طی چند سال اخیر توانستند تولید را به حدی افزایش دهند که حالا تولید این محصول سه برابر مصرف آن شده است؛ به گفته آقای باجوری، از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، در دورانی که واردات ممنوع شد، سعی کردند تنوع محصولاتشان را بالا ببرند و به همین دلیل کالاهایشان مورد استقبال مردم قرار گرفت.

بر اساس ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی‌(ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخل) وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت‌سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با‌دوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده یا بر اساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه‌‌‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌‌‌ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند. این ممنوعیت باعث شد حتی مواد اولیه هم در داخل کشور تولید شود و نیازی به واردات مواد اولیه هم نداریم. در این بین به گفته جعفری از تولیدکنندگان مواد اولیه‌‌‌، تا چهار سال پیش مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک در داخل کشور وارد می‌‌‌شد، اما اکنون در تولید این مواد هم به خود‌کفایی صد در‌صدی رسیده‌ایم. نکته حائز اهمیت اینجاست که تولیدکنندگان کاشی  و سرامیک طی این سال‌ها نه‌تنها به دنبال تامین نیاز داخل بودند بلکه راه صادرات را در پیش گرفتند و حالا به کشورهای عراق، ترکیه، خلیج فارس، آذربایجان و روسیه صادرات کاشی و سرامیک داریم. رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران در این  رابطه بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید‌: بیشتر ماشین‌‌‌آلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و چین وارد می‌شود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانسته‌ایم بسیاری از این دستگاه‌‌‌ها را داخلی‌سازی کنیم. آهنی‌‌‌ها گفت: ۲۵ تا ۳۰‌درصد هزینه‌‌‌های تمام‌شده تولید کاشی و سرامیک در کشور مربوط به هزینه‌‌‌های نیروی انسانی است، با این حال بهره‌وری پایین، تحمیل هزینه‌‌‌های جانبی از جمله قطعی برق و گاز و رشد نداشتن تاسیسات پشتیبان همپای صنعت، از دیگر دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران اضافه کرد: پاکستان با جمعیت ۲۸۰ میلیون نفری می‌تواند بازار فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای برای ما باشد، با این حال هزینه‌‌‌های حمل بالا به دلیل نبود خطوط ریلی لازم تا مرز پاکستان و همچنین اعمال تعرفه‌‌‌ها و عوارض سنگین گمرکی از سوی پاکستانی‌‌‌ها، مهم‌ترین دلایل محقق نشدن این امر است. رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران با بیان اینکه ۸۰‌درصد صادرات به پاکستان و عراق انجام می‌شود گفت: در سال‌های گذشته شاهد رشد صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف هستیم و با بازاریابی انجام‌شده، به بازار آفریقا نیز نفوذ کرده‌ایم و حتی در بازار سخت و پیچیده روسیه نیز بازاری برای خود دست و پا کرده‌ایم.