هیات تجاری ترکیه به خراسان شمالی می‏‌آید

«فاتیح توپچو» سرکنسول ترکیه در خراسان که هفته گذشته با هماهنگی وزارت امور خارجه و دعوت رسمی شهردار بجنورد از مشهد عازم خراسان شمالی شده بود، با حضور در عمارت و آینه‌خانه «مفخم» از این بنای تاریخی بازدید کرد و همچنین با حضور در شهرک صنعتی بیدک و پارک علم و فناوری خراسان شمالی از نزدیک با مزایای سرمایه‌گذاری در این شهر آشنا شد. توپچو همچنین با استاندار خراسان شمالی دیدار کرد و خواستار توسعه مناسبات و مراودات فرهنگی و اقتصادی با این استان شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» این دیپلمات ترک با اشراف به زبان و فرهنگ مردمان استان خراسان شمالی ازاینکه «تجار و سرمایه‌‌گذاران ترکیه‌‌ای در این استان احساس غربت نخواهند کرد» ابراز خشنودی می‌کند.

 اشاره توپچو به اشتراکات زبانی مردمان ترک و کرد‌زبان اهل ترکیه با اقوام کرد کرمانج و ترک‌زبان است که در زمان شاه‌‌اسماعیل و شاه‌‌عباس صفوی از غرب ایران و از آذربایجان به خراسان شمالی کوچانده شدند تا حالا در ترکیب قومیتی این استان نقش ویژه‌ای داشته باشند.

سرکنسول جمهوری ترکیه در خراسان در پاسخ به «دنیای اقتصاد» درباره اهداف و برنامه‌های این سفر می‌‌نویسد: در تاریخ‌های چهارم و پنجم دی ماه به شهر بجنورد سفر و در استانداری، شهرداری و دانشگاه آزاد مرکز بجنورد در جلساتی شرکت کردیم.

 برای آشنایی با ظرفیت‌‌های گردشگری بجنورد، با همراهی شهردار از پارک‌‌های «بش قارداش»، «بابا امان» و «دوبرار»، موزه مردم‌شناسی خانه مفخم و تالار آینه بازدید کردیم. روز دوم با همراهی نماینده وزارت امورخارجه ایران در خراسان شمالی از کارخانجات تولید مواد شوینده، شیشه، الکترود و سازه‌های ساختمانی‌‌ بازدید و با مدیریت کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، ریاست اتاق بازرگانی و حوزه هنری ملاقات کردیم.

 توپچو با اشاره به دیگر دیدارش با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی به آغاز فرآیند برنامه‌ریزی اعزام هیاتی از فعالان اقتصادی ترک برای بازدید از ظرفیت‌‌های سرمایه‌گذاری در این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در ملاقات‌ها و جلسات تشکیل‌شده طی سفر دو‌روزه بجنورد، مقامات و مسوولان در رابطه با ظرفیت‌های خراسان شمالی در زمینه‌های گردشگری، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و گیاهان دارویی اطلاعات مفیدی در اختیار ما گذاشتند و با بیان اینکه حضور تجار کشورمان در این استان موجب امتنان خواهد بود، درخواست معرفی یک استان همتراز از ترکیه توسط این سرکنسولگری کردند و برای میزبانی از هیات آن استان جهت معرفی خراسان شمالی اعلام آمادگی کردند.

سرکنسول ترکیه به امتیاز اشتراکات فرهنگی و زبان مشترک سرمایه‌گذاران ترک در دیدارهای دو و چندجانبه با طرف‌های خراسانی اشاره می‌کند و با ابراز خوشحالی از میهمان‌نوازی صمیمانه بجنوردی‌ها می‌گوید: بر این باور هستیم که تجار و سرمایه‌گذاران کشورمان در بجنورد احساس غربت نخواهند کرد؛ در صورت تمایل آنان به حضور در خراسان شمالی جهت تجارت یا سرمایه‌گذاری، تمام سعی و تلاشمان را برای راهنمایی‌‌ آنان به کار خواهیم برد.

توپچو ظرفیت‌ها و تجارب جمهوری ترکیه برای سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی را برمی‌‌شمارد و با اشاره به موانع و مشکلات احتمالی مبادلات تجاری با ایران، می‌گوید: در کشورمان اطلاعات و تجربیات ارزشمندی در زمینه‌های صنعت، آموزش، کشاورزی، تولید پارچه و البسه و گردشگری موجود است.

 بازدید یک هیات تجاری ترکیه‌ای از منطقه می‌تواند سرآغاز خوبی را رقم بزند. از سوی دیگر، در ملاقات‌هایمان با در نظر داشتن امکان بروز مشکلات مرتبط با مقررات داخلی برای سرمایه‌گذاران، به نیاز برای رفع حتی‌الامکان برخی موانع و محدودیت‌های موجود در صادرات از کشورمان به ایران و سرمایه‌گذاری در ایران نیز اشاره شد. امیدواریم در آینده نزدیک امکان سفر مجدد به بجنورد را داشته باشیم و بدین‌وسیله از سایر شهرهای خراسان شمالی نیز بازدید کنیم. آن طور که «ایرنا» گزارش کرده، خواهرخواندگی بین شهر«چوروم» ترکیه و یکی از شهرهای خراسان شمالی از برنامه‌های سفر سرکنسول ترکیه به این استان بوده است. چوروم با مرکزیت شهر چوروم ۵۲۷ هزار نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد ۸/ ۱۲ هزار کیلومتر مربع دارد و بیشتر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

شهرداری بجنورد در تکاپوی توسعه سرمایه‌گذاری

بنابر گزارش رسانه دولت، هدف از سفر دیپلمات ارشد ترکیه به خراسان شمالی «تلاش برای شروع مراودات تجاری» بوده و شهردار بجنورد که بانی سفر سرکنسول ترکیه به خراسان شمالی بوده است، درباره این سفر به «ایرنا» گفته: دیپلمات ترک در بوستان‌های مرکز استان از جمله «باباامان»، «بش قارداش» و «دوبرار» حضور یافته و همچنین از زمین‌های تفکیکی پادگان ارتش و میدان کارگر (گاراژ سبحانزاده) بازدید کرده است.

جواد حمیدی‌راوری با ابراز امیدواری درباره دست یافتن به نتایج از پیش تعیین شده برای این سفر و بازدیدهای انجام شده، در ادامه می‌گوید: پروژه‌ها و ظرفیت‌‌های سرمایه‌‌گذاری در شهر بجنورد به سرکنسول ترکیه معرفی شد و امید می‌رود با توسعه همکاری تجاری با ترکیه گام‌‌های موثر برای توسعه و رونق اقتصادی مرکز استان برداشته شود.

حمیدی‌راوری با اشاره به اینکه خراسان شمالی مشترکات فرهنگی نزدیکی با بسیاری از مناطق ترکیه دارد که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه مراودات و تحقق همکاری‌‌های بیشتر شود، به پیگیری‌ها برای خواهرخواندگی یک شهر استان با یکی از شهرهای ترکیه می‌گوید: خواهرخواندگی یک شهر خراسان شمالی با شهر «چوروم» ترکیه زمینه‌ساز تقویت روابط در ابعاد مختلف خواهد شد و شروع مراودات مشترک تجاری با ترکیه، مزایای اقتصادی فراوان برای شهر بجنورد به همراه خواهد داشت. با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های فراوان منطقه‌‌ای برای ایفای نقش موثر در شروع این همکاری‌ها قطعا از تمام ظرفیت‌هایمان بهره خواهیم برد.

خراسان شمالی با حدود یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق ایران واقع است و دارای ۹ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

 این استان دارای بیش از ١١۵ جاذبه گردشگری، دو منطقه نمونه ملی، ٢٢ منطقه نمونه گردشگری استانی و هشت روستای هدف گردشگری است و علاوه بر همسایگی با ترکمنستان به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ترکیه، دارای صنایع مادر پتروشیمی، سیمان، آلومینا و قند است و صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی نیز از دیگر مزایای دارای مزیت نسبی این استان شمال شرقی برای ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها محسوب می‌شود.