رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مبلمان گفت: «‌در سال‌های اخیر که با بیماری کرونا مواجه شدیم مردم ترس از حضور در اجتماع داشتند و این مساله خسارت زیادی به بازار مبل وارد کرد. از سوی دیگر نوسانات قیمتی در بازار و گرانی محصولات خارجی اقتصاد بازار مبل را هم با مشکلاتی روبه‌رو کرد؛ وقتی جنس را با دلار می‌خریم و تبدیل به تومان می‌کنیم مشتری ضرر می‌کند و این به نفع مشتری ایرانی نیست.»

علیرضا عباسی ادامه داد: «‌ما یک فرآیند تامین، تولید و توزیع داریم که باید تولید تامین‌کنندگان را با تولید محصول نهایی مجزا ببینیم. مواد اولیه هم به صورت داخلی و هم از طریق واردات تامین می‌شود. یکی از افتخارات ما این است که اغلب تولیداتمان داخلی باشد، اما بعضی اوقات به بهانه حمایت از تولید داخلی که همان تامین‌کننده‌ها باشند جلوی واردات را بگیریم و انحصار ایجاد کنیم.»

وی در ادامه با ارائه آماری خاطرنشان کرد: «‌صنعت مبلمان حدود ۸ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و در بیشتر شهرها کارگاه‌های صنفی حضور دارند و مبل تولید می‌کنند و تولیدات جوابگوی نیاز مصرف داخلی است.»

این فعال بازار مبل افزود: «وقتی مانع واردات پارچه رومبلی شدند انحصار ایجاد شد. دو قشر در اینجا سود می‌برند؛ تولیدکنندگان داخلی و یکسری از واردکنندگان که به صورت قاچاق یا هر نوع دیگری این پارچه را وارد می‌کنند که با رصد بازار متوجه این موضوع خواهید شد.»

عباسی ادامه داد: «‌هم‌اکنون هم شاهد وجود پارچه‌های رومبلی خارجی و ایرانی  در بازار هستیم. در واقع واردکنندگانی که به صورت قاچاق این کالا را به بازار عرضه می‌کنند قیمت این کالا را مدام افزایش می‌دهند، اما در اینجا دو قشر متضرر می‌شوند؛ یکی تولیدکننده محصول نهایی و دیگری شهروندان.»

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان ادامه داد: «‌صنف درودگران و مبل‌سازان در حال تعطیلی است. آن قدر قیمت تمام‌شده قدرت خرید را پایین آورده که کالا به میزان مناسب فروخته نمی‌شود. با این شرایط دیگر کارمند و کارگر نمی‌تواند مبل بخرد.»

عباسی همچنین با تاکید بر برخی مشکلات مبل‌سازان ادامه داد: « ۲ هزار واحد صنعتی داریم که مبلمان اداری، صفحه‌ای و دیگر انواع مبلمان  را تولید می‌کنند. این واحدها با زیرساخت‌های مدنظر صنعت، معدن و تجارت در حال ثبت در سامانه هستند، اما ۶۰ هزار واحد صنفی داریم که بدون سند مالکیت و به صورت سنتی مبل تولید می‌کنند اینها چطور می‌توانند وارد سامانه شوند؟»

وی در همین خصوص ادامه داد: «‌یکی دیگر از مشکلات ما در صنعت مبلمان مربوط به تهیه متریال‌های (کالاهای مختلف مورد نیاز در تولید) مورد نیاز مردم است. گاهی مردم رنگ خاصی را می‌پسندند ولی به دلیل محدودیت‌های وارداتی باید برای پیداکردن جنس مورد نظر کل ایران را بگردیم.»

این فعال تولید مبل کشور در ادامه درباره وضعیت صادرات نیز گفت: «‌اکنون آماری که از صادرات مبلمان داریم مبتنی بر ۵۰ یا ۶۰ میلیارد تومانی است که رقم قابل توجه و قابل قبولی برای ما نیست. با توجه به مشکلات کشور از قبیل تحریم، جنگ اقتصادی و همه این مسائل، تولیدکنندگان صنایع چوب و مبلمان اکنون با ظرفیت۵۰ تا ۶۰ درصد در حال کار هستند. این تولیدی‌ها واقعا احتیاج دارند که صادرات در این حوزه افزایش یابد تا بتوانند تولید خود را به ۱۰۰ درصد برسانند و کارگاه‌های ما تعطیل نشوند.»

وی ادامه داد: «‌اکنون اکثر بازارهای مبلمان کشورهای منطقه را ترکیه و چین گرفته‌اند در حالی که این بازارها حق ما است. حدود ۵۰۰ میلیون جمعیت اطراف کشور هستند که احتیاج به کالاهای ما دارند؛ اما متاسفانه همکاری لازم در این زمینه وجود ندارد و به همین دلیل آمار صادرات ما خیلی پایین است.»

عباسی درباره اینکه چند درصد هزینه مبلمان را پارچه تشکیل می‌دهد گفت: «بیشتر مبلمان‌های مدرن پارچه‌ای شده است. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه مبل پارچه است، یعنی یک بخش بزرگ که اگر قیمت واقعی باشد قیمت مبل را پایین می‌آورد.»

وی با ارائه درخواست این صنعت درباره مواد اولیه نیز تصریح کرد: «‌درباره واردات مواد اولیه از مسوولان درخواستمان این است که عوارض مواد اولیه و حقوق گمرکی کم شود. تسهیلاتی در اختیار تولیدکننده بگذارند که قیمت محصول نهایی کاهش پیدا کند تا قدرت خرید مردم نیز به این صورت بالا برود. تولیدکنندگان داخلی باعث افتخارمان هستند، ولی باید با آنها مهربان‌تر رفتار شود، تا مصرف‌کننده نهایی هم شرایط بهتری برای خرید داشته باشد.» عباسی با بیان اینکه وزارت صمت باید برنامه‌ریزی مناسب‌تری در این خصوص داشته باشد و راهکارهایی را که تمام کشورهای دنیا برای صادرات دارند به کار بگیرد، خاطرنشان کرد: «‌یکی دیگر از کارها در این زمینه، برگزاری نمایشگاه‌های مفید و موثر است و در همه جای دنیا برای صنعت نمایشگاهی، اهمیت خاصی قائل هستند. ولی نمایشگاه‌هایی که در کشور ما برگزار می‌شود، بیشتر یک بازار مکاره برای فروش است و خروجی برای صادرات ندارند.»

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان در پایان با اشاره به ارائه راهکار از سوی مسوولان صمت مبنی بر ثبت اطلاعات و آمار برای ایجاد امکان تصمیم‌گیری تاکید کرد: «‌جلوی قاچاق را بگیرید و واردات را آزاد کنید و آمار گمرک را با تولید سال‌های قبل مقایسه کنید تا متوجه شوید چقدر می‌تواند روی تولید و صادرات تاثیر مثبت داشته باشد.»