4000 کارورز در 1000 واحد صنعتی

مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار طرحی است که بر اساس آن اصناف یا صنایع با کسب مجوز اقدام به جذب نیروهای مبتدی برای به اصطلاح شاگردی کردن در کنار کارگران ماهر با هدف تربیت نیروی متخصص می‌کنند و در طول حداکثر ۱۸ ماه از مزایایی همچون عدم نیاز به بیمه کارآموز یا نیاز به پرداخت حقوق به او بهره‌مند می‌شوند.

هدف این پروژه اصلاح سیستم آموزش شغلی براساس تجربه موفق کشورهای توسعه‌یافته به‌ویژه آلمان در جهت افزایش بهره‌‌وری نیروی کار ماهر و متخصص و کاهش بیکاری با هدفمند و تقاضا‌محور کردن آموزش‌های مهارتی است. به گزارش وب‌سایت اتاق خراسان رضوی، این پروژه به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی و چهار استان دیگر در حال انجام است و از جمله شرکت‌‌های همکار طرح در استان می‌توان به شرکت‌‌های نیان الکترونیک، رینگ‌‌سازی، همگر توس، مدیریت تولید برق مشهد، هوشمندسازی تسلا و دردانه شرق اشاره کرد.

به گفته رحیمی علاقه صنایع به جذب این مهارت‌آموزان در حالی است که وضعیت اشتغال خوب نیست، اما مهارت‌آموزان در محیط واقعی کار نخبگان این حوزه هستند که کارفرمایان به دنبال آنها هستند. مدیرکل فنی‌‌وحرفه‌‌ای خراسان رضوی ادامه می‌دهد: سالانه حدود ۱۵۰ نفر خروجی نیروهای زبده این طرح‌هاست. عده‌ای از آنها کارآفرین می‌شوند. بخشی از آنها در صنایع نزدیک به شهر مشغول به کار می‌شوند و درصد بیکاری این مهارت‌آموزان صفر است. رحیمی با اشاره به اینکه این طرح را آلمانی‌ها در ایران اجرا کردند و به همین دلیل به طرح دوگانه ایران و آلمان مشهور شده است، می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به چهار هزار نفر در یک‌‌هزار واحد صنفی کارورز داریم. البته آمار کارورزان صنعت متفاوت است؛ نزدیک ۳۳ واحد صنعتی مجوز ارائه آموزش به کارکنانشان را دریافت کرده‌اند و برای مثال سالی ۶۰ ساعت آموزش ضمن خدمت را با نظارت و ارزیابی ما برای به‌روزرسانی مهارت‌های نیروهایشان ارائه می‌دهند.

مدیرکل فنی‌‌وحرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار می‌گوید: ما کارتی صادر می‌کنیم که آن واحد در مدت کارورزی فرد، از شمول قانون کار و تامین اجتماعی درباره او مستثنی می‌شود و این موضوع برای صنایع و اصناف جاذبه ایجاد می‌کند. البته ما مهارت‌آموز را بیمه حوادث می‌کنیم که اگر حادثه‌ای رخ داد، مسوولیتش با آن واحد صنعتی نباشد و دولت هزینه‌های احتمالی را تقبل می‌کند.

پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان با امضای تفاهم‌‌نامه‌‌ای در اسفندمـاه ۱۳۹۶ میان اتاق ایران، بنیاد آموزش و مهارت آلمان (SBH) و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آغاز شد. به نوشته وب‌سایت اتاق خراسان رضوی، این پروژه در سه فاز برنامه‌ریزی و اجرا شده که در فاز اول (۲۰۱۸) هدف اصلی انجام نیاز‌سنجی (base-line study) در کلیه استان‌ها جهت شناسایی آموزش شغلی مورد نیاز صنایع، معادن و کشاورزی بوده است. در فاز دوم پروژه (۲۰۱۹) در کنار خدمات مشاوره‌‌ای و ادامه اطلاع‌رسانی، پیاده‌سازی سیستم آموزش دوگانه در استان‌های منتخب هدف اصلی بوده است که به تبع آن رابطه همکاری سه‌گانه اتاق‌‌های بازرگانی، بنگاه‌های اقتصادی و سازمان فنی و حرفه‌‌ای شکل گرفت و در نهایت در فاز سوم (۲۰۲۰) ارزیابی پروژه و اقدامات لازم برای مراحل بعدی پروژه انجام شده است.

به گزارش وب‌سایت اتاق خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد با اشاره به اینکه مشابه این طرح در مشارکت با دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد برنامه‌‌ریزی شده تا دانشجویان در کنار دروس نظری، دو روز در هفته به صورت عملی در حوزه صنعت مشغول به کار شوند، می‌گوید: نیروهایی که جذب نیروگاه برق می‌شوند، باید علاوه بر تسلط بر مباحث تئوری، از سطح مهارت‌های فنی بالایی برخوردار باشند.

اباذر دهقان‌‌پور می‌‌افزاید: تامین نیروی ماهر در زمینه‌های مختلف از جمله شیمی نیروگاه برق از نیازهای کنونی ماست که کمتر به آن پرداخته شده است. نیروگاه برق مشهد در تلاش است که مرکز خدمات آموزش نیروگاهی را در نیروگاه تاسیس کند تا با ایجاد این مرکز گام موثرتری در راستای اهداف آموزش دوگانه شغلی بردارد.

دهقان‌‌پور ادامه می‌دهد: در نیروگاه برق مشهد، نخستین گروه هدف برای آموزش دوگانه شغلی، دانشجویان هستند که با گذراندن کلاس‌‌های عملی در مرکز آموزش نیروگاه و محیط کار واقعی، مهارت کافی را کسب خواهند کرد و دیگر نیاز به آموزش آنان تا دوسال پس از فارغ‌‌التحصیلی نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد با اشاره به آمار جذب مهارت‌آموزان در این واحد صنعتی می‌گوید: نیروگاه برق مشهد در سال جاری تنها سه نفر به عنوان کارآموز جذب کرده است و برنامه آموزش دوگانه این شرکت عمدتا در بخش ارتقای مهارت کارکنان متمرکز بوده است. دهقان‌‌پور با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ نفر از نیروهای ماهر این شرکت بازنشسته می‌شوند، با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای تربیت و جذب سریع‌تر نیروهای ماهر جوان در نیروگاه می‌گوید: نیروگاه برق مشهد با توجه به تنوع واحدهای اجرایی و عملیاتی نیاز به آموزش‌های متعدد دارد که با برخورداری از ابزارها و تجهیزات بی‌نظیر و کم‌نظیر، ظرفیت زیادی برای آموزش‌های داخلی و حتی همکاری با آموزش فنی و حرفه‌‌ای دارد.

مریم مشایخان، معاون اداره کل آموزش فنی و حرفه‌‌ای خراسان رضوی هم با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدیدی از سوی شورای عالی اشتغال درباره طرح جذب کارآموزان می‌گوید: شرکت‌ها می‌توانند براساس این دستورالعمل تا سقف ۱۸ ماه اقدام به جذب کارآموز کنند که کارفرما در این بازه‌‌ زمانی از تعهدات قانون کار و تامین اجتماعی معاف می‌شود. کارآموز در این بازه ‌‌زمانی مهارت کافی دریافت می‌کند و کارفرما، نیروی ماهر مورد نیاز خود را تربیت و تامین می‌کند و براین اساس گام بزرگی در جهت ارائه آموزش‌های هدفمند و افزایش اشتغال و بهره‌وری نیروی کار برداشته می‌شود.