27- (2)

بنابراین به این علت است که با آغاز تحریم‌های صنایع دریایی، ابتدا موسسات رده‌بندی خارجی کشور را ترک کردند. اگر خدمات موسسات رده‌بندی نباشد، کشتی‌ها نمی‌توانند تردد کنند. این موسسات رده‌بندی به عنوان کارشناس مسوول خدمات بیمه‌ای نیز تلقی شده و در نتیجه کشتی‌ها بدون گواهینامه موسسات رده‌بندی نیز نمی‌توانند بیمه شوند و از خدمات تضمین سرمایه و تضمین ریسک نیز بی‌بهره خواهند شد. بنابراین نقش موسسات رده‌بندی به طور همه‌جانبه در کسب و کار دریایی اهمیت داشته و در صورت نبود آن تجارت دریایی در سطح ملی و بین‌المللی کشور و تضمین سرمایه‌های مردم و حفظ ایمنی و جان اشخاص در دریاها مختل خواهد شد.  اصولا موسسات رده‌بندی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مصوب سازمان جهانی دریانوردی (IMO) که در مجلس هر دولت صاحب پرچم مصوب و به عنوان قانون ملی آن کشور نیز پذیرفته شده در رده اول اقدام به بازرسی و صدور گواهینامه می‌کند. در بخش بعدی در بعضی موارد مقررات ملی جایگزین یا تکمیل‌کننده قوانین بین‌المللی هم وجود دارد که مصوب دستگاه اجرایی دولت صاحب پرچم وجود دارد که در ایران سازمان بنادر و دریانوردی بوده و به عنوان تکمیل‌کننده قوانین و مقررات یا جایگزین آنها در آب‌های داخلی و ترددهای داخلی و آب‌های سرزمینی بوده و نهایتا این موسسات رده‌بندی برای اینکه این قوانین و مقررات بین‌المللی و ملی را در حوزه بازرسی و رده‌بندی و هم در جزئیات طراحی و ساخت شناورها نیز قوانین و استانداردهای خودشان را  اجرا کنند، باید قبل از اجرایی شدن به تایید دولت صاحب پرچم رسیده و از آن طریق خدمات بازرسی و رده‌بندی را ارائه دهند.

موضوع تحریم‌ها و نقش آن بر فعالیت موسسات رده‌بندی را باید از چند منظر مورد تحلیل قرار داد؛ از منظر اینکه دولت‌های غربی با تحریم موسسات رده‌بندی، قصد داشتند هر‌گونه تردد و عملیات بهره‌برداری از کشتی‌ها در حوزه ملی و بین‌المللی را سلب کنند. اما خوشبختانه در این فعالیت‌ها خللی ایجاد نشده و موسسات رده‌بندی ایرانی به خوبی و به صورت کامل، خدمات خود را در حوزه ملی و بین‌المللی به مالکان و صاحبان شناورها و صنایع ایرانی ارائه دادند. اما در حوزه کیفیت نیز به این صورت است که ارائه خدمات رده‌بندی به مالک یک شناور یا کشتی اصولا به صورت صفر یا یک است. یا یک موسسه رده‌بندی می‌تواند این خدمات را به صورت کامل ارائه دهد که در این صورت کشتی می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد یا قادر به انجام این کار نیست. بنابراین چون در بنادر و در سایر کشورها مطابق کنوانسیون‌ها و استانداردهای بین‌المللی آنها را تحت کنترل و بازرسی بندری قرار می‌دهند، از این حیث نیز موسسات رده‌بندی داخلی توانسته‌اند این کار را انجام دهند. اما تحریمی که مشمول حال موسسات رده‌بندی شد، نشان داد که در حوزه عضویت در مجامع بین‌المللی توسط موسسات رده‌بندی ایرانی که عضو انجمن بین‌المللی موسسات رده‌بندی (آیاکس) بودند، می‌تواند به برند و اعتبار موسسات رده‌بندی ایرانی کمک کند. البته باید گفت عضویت یا عدم‌عضویت در انجمن بین‌المللی موسسات رده‌بندی (آیاکس) به هیچ وجه بازدارنده نبوده یا یک منع یا الزام قانونی نیست اما باعث افزایش اعتبار و دامنه خدمات یک موسسه رده‌بندی می‌شود. با وجود تحریم‌ها، موسسات رده‌بندی داخلی وظایف خود را به بهترین شیوه انجام داده و مشکلی از نظر رده‌بندی در بخش حمل‌ونقل دریایی وجود ندارد.

اولین دستاورد موسسه رده‌بندی ایرانیان در دو سال اخیر، تثبیت جایگاه و اهمیت موسسات رده‌بندی در ایران برای پوشش خدمات ملی و بین‌المللی بازرسی و رده‌بندی کشتی‌ها به‌ویژه در شرایط تحریم و ساختار یک موسسه رده‌بندی واقعی موردنیاز کشوراست که باید یک موسسه غیر‌انتفاعی و دانش‌بنیان باشد. بنابراین این مورد شاید مهم‌ترین دستاورد موسسه رده‌بندی ایرانیان باشد. دومین دستاورد موفقیت در ارائه خدمات ملی و بین‌المللی به ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران است. موسسه رده‌بندی ایرانیان در طول یک سال و نیم گذشته سعی کرده در تکمیل ساختارهای اساسی مانند ایجاد واحد هوش تجاری در موسسه بتواند به ذی‌نفعان در صنایع دریایی خدمت رسانی کند. علاوه بر آن با توجه به اهمیت داده و اطلاعاتی که از کشتی‌ها در موسسه رده‌بندی ایرانیان وجود دارد، سعی کردیم از سال گذشته سیستم امنیتی و پدافند غیر‌عامل موسسه را از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توسعه مطلوبی دهیم که متحمل هزینه‌های گزافی شدیم و بدون کمک هیچ ارگان دولتی یا متولی دیگر، موفق به انجام این سرمایه‌گذاری شدیم. البته این سرمایه‌گذاری وظیفه ما در مقابل دستگاه‌های متولی و نیز مالکان شناورها بود تا با خیال آسوده با ما همکاری کنند.  یکی دیگر از اقدامات، تحویل شناور افراماکس 2 بود که توسط شرکت صدرا به سفارش یک شرکت ونزوئلایی ساخته شده است. در نهایت تایید طرح، زمان ساخت و صدور گواهینامه‌ها برای تردد بین‌المللی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بود که توسط موسسه رده‌بندی ایرانیان انجام شد. برای اولین بار بود که مالک خارجی یک شناور در ایران سفارش داده و در نهایت با گواهینامه موسسه رده‌بندی ایرانیان و پرچم جمهوری اسلامی ایران با این شناور تجارت کند و تردد داشته باشد.