عصر بعدی ابهام

28- (3) copy

رئیس پیشین بانک (مرکزی) کانادا پس از فراغت از وظیفه تنظیم سیاست‌های پولی کشورش به نگارش روی آورده تا به این صورت دیدگاه‌هایش را در اختیار کانادا و جهان قرار دهد. او در کتاب خود به نیروهای قدرتمند اقتصادی آینده می‌‌پردازد و راهکارهایی برای انطباق با این آینده پرمخاطره‌‌تر پیشنهاد می‌دهد.

استفان پولوز شالوده‌های اقتصادی زیر پای ما را در حال تغییر می‌‌بیند و پیش از نمایان شدن آثار این تغییرات هشدارهایش را ارائه می‌دهد. او توضیح می‌دهد که جهان پرنوسان‌‌تر از قبل شده و به تدریج عده بیشتری نسبت به آینده مالی خود نگران می‌شوند. رئیس پیشین بانک کانادا در راهنمایی اضطراری و همگانی خود به این بحران‌‌های مالی و فرصت‌‌های نهفته در آنها می‌‌پردازد. او تغییرات زیرین حاضر در نیروهای اقتصادی جهان را مانند تغییرات زمین‌‌ساخت (تکتونیک) در پوسته زمین می‌‌داند که در آینده خود را به شکل زلزله نشان خواهند داد. با این حال، امیدواری می‌دهد که فرصت‌‌هایی برای مهار و انطباق با این نیروهای در حال تغییر وجود دارد.

برخی از این نیروها عبارتند از جمعیت کار رو به پیری، بدهی‌‌های روزافزون و نابرابری درآمدی. پیشرفت‌های فناوری هم بر فشار موجود افزوده و شاغلان بیشتری را بیکار می‌کند. در این میان، تغییرات اقلیمی نیز گذار به مدلی کم‌‌کربن‌‌تر از اقتصاد را ایجاب می‌کند. با این شرایط، تعجب ندارد که بسیاری از مردم نسبت به آینده نامطمئن هستند. این تکانه‌های زیرساختی، پله‌‌پله تمام ابعاد زندگی ما را دربرخواهند گرفت؛ از بازار کار و بازار مسکن گرفته تا محیط سرمایه‌‌گذاری، سیاست‌های دولت و بانک مرکزی تا نقش شرکت‌‌ها در جامعه. پاندمی کرونا هم به شتاب بسیاری از عوامل نام‌‌برده افزوده است.

پولوز که الگوی کلاسیک موفقیت کانادا است، خود برآمده از طبقه متوسط اجتماع است که پس از پایان دوران خدمتش به عنوان بالاترین مقام سیاستگذاری پولی کانادا، به ارائه دیدگاه‌هایش پس از چهار دهه فعالیت اقتصادی و مدیریتی می‌‌پردازد. او ماهرانه استدلال می‌کند که بحران‌‌های اقتصادی گذشته، از رکود دوران ملکه ویکتوریا در اواخر قرن نوزدهم تا بحران مالی اخیر در سال 2008 نشان می‌دهند که آینده چه چیزی برای ما پنهان کرده است. نکته امیدوارکننده آن است که برخلاف ماهیت کاملا مخرب زمین‌‌لرزه‌ها، تکانه‌های اقتصادی قطعی در دهه‌های پیش‌‌رو، فرصت‌‌هایی غیرمنتظره برای نوسازی و رشد فراهم می‌‌آورند.

کتاب عصر بعدی ابهام، طیف مختلفی از مخاطبان را در برمی‌گیرد؛ از کارفرمایان و سرمایه‌‌گذاران و سیاستگذاران گرفته تا خانواده‌هایی که بر سر میز شام قصد تصمیم‌گیری درباره وضعیت شغلی و وام مسکن خود را دارند. این کتاب، نقشه‌‌راهی ضروری برای تمام کسانی است که قصد دارند مسیر پرمخاطره اقتصادی تا چند دهه پیش‌‌رو را با اطمینان‌‌خاطر بیشتری طی کنند.

 

ساخته برای فردا

28- (1) copy

کتاب ساخته برای فردا، شما را در مسیر موفقیت حرفه شخصی‌‌تان پیش می‌‌برد. این کتاب شیوه نگاه شما را تغییر خواهد داد تا توانایی غلبه بر هر مانعی و دستیابی به پتانسیل‌‌های کامل خود را پیدا کنید. بزرگ‌ترین لحظات تغییر، بزرگ‌ترین فرصت‌‌ها را هم در خود نهفته دارند. سریع‌‌تر با شرایط انطباق یابید و از قدرت تغییر به نحو خود استفاده کنید. این کتاب با قلم سردبیر مجله کارآفرین (Entrepreneur) و مجری پادکستی همنام با کتاب، راهنمای شما برای مهارت یافتن در انطباق با تغییرات است. جیسون فیفر توضیح می‌دهد که ما تغییر را در چهار مرحله تجربه می‌کنیم. نخستین مرحله، هراس است. سپس انطباق می‌‌یابیم. بعد از آن با شرایط جدید خو می‌‌گیریم و تبدیل به وضعیت عادی برای ما می‌شود. در نهایت نیز به مرحله‌‌ای می‌‌رسیم که در ابتدا توان تصورش را هم نداشتیم. این مرحله همان جایی است که دیگر امکان عقبگرد نداریم.

ساخته برای فردا قصد تسریع این فرآیند را دارد؛ تا به این صورت کمتر بهراسید، سریع‌‌تر انطباق یابید، وضعیت عادی جدید را تعریف کنید و به جلو حرکت کنید. تغییرات در راه هستند و بسیاری از ما آنها را تا حدی در زندگی خود احساس کرده‌‌ایم. فراگیری کرونا تغییری در خرد جمعی ایجاد کرد و هنوز بسیاری از ما مجبور به برنامه‌‌ریزی و تغییر در زندگی، خانواده و مسیر شغلی‌‌مان هستیم. بسیاری از ما هیچ‌گاه به عقب بازنخواهیم گشت. ما همچنان به کار از خانه ادامه خواهیم داد، دستمزدهای بالاتری طلب کرده یا اقدام به راه‌‌اندازی کسب‌‌وکاری جدید خواهیم کرد.

سردبیر مجله کارآفرین، برای کمک به مخاطبان خود به نقل داستان‌ها، درس‌‌ها و تجربیاتی از نیرومندترین منابع تغییر در جهان‌‌مان می‌‌پردازد. او به گفت‌وگو با موفق‌‌ترین تغییرسازان جهان(از افراد معروفی مانند دوئین جانسون معروف به راک و ماریا شاراپووا گرفته تا کارآفرینان برجسته و قهرمانان همگانی) می‌‌پردازد تا متوجه شود آنها تصمیم به حفاظت از چه چیزهایی می‌گیرند و چه چیزهایی را کنار می‌‌گذارند. همچنین از آنها می‌‌آموزد که چگونه می‌توان بدون هراس به پیش رفت. نویسنده کتاب همچنین درس‌‌هایی از دل تاریخ بیرون می‌‌کشد تا نشان دهد چگونه تغییرات عظیم در طول زمان به ما کمک کرده است تا درک بهتری از فرصت‌‌های امروز داشته باشیم. به عنوان مثال، با بررسی تغییرات قدرت در دوران پس از فراگیری طاعون خیارکی، راهنمایی‌‌هایی برای عصر پس از پاندمی ارائه می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که چگونه تاریخ نوآوری‌‌هایی مثل اختراع آسانسور و حتی خرس عروسکی می‌تواند نگاه آینده‌‌نگر را به ما بیاموزد. ما نمی‌توانیم نیازهای فردا را پیش‌‌بینی کنیم، اما برای حرکت به جلو مجبور به تحمل یک بحران نیستیم. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم خودمان تغییرات را ایجاد کنیم.