وی افزود: بحث «بازیافت» جزو مباحث مسوولیت اجتماعی این شرکت است و با توجه به اینکه خودمان تولید‌کننده پلاستیک هستیم، سعی در تفکیک زباله از پلاستیک و بازگرداندن آن به چرخه در صنایعی مانند خودرو، کشاورزی و...داریم که باعث ایجاد پایداری می‌شود. عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی طب پلاستیک در ادامه گفت: دومین مبحثی که در نمایشگاه ایران پلاست رونمایی شد، محصولات کودک و مادر با برند «یومامی» است که با محوریت کیفیت است. قبلا در این بخش از محصولات خارجی استفاده می‌شد. در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های واردات، سعی کردیم محصولات با کیفیت ایرانی در این حوزه را داشته باشیم. استقبال خوبی روی این برند در کشورهای منطقه انجام شده و با تعدادی از بازرگانان از کشورهای عراق و قطر قراردادهایی برای توزیع محصولات این برند در آن کشورها منعقد شده است.

 رونمایی از برند «کلیز» در حوزه لوازم خانه و آشپزخانه

وی با اشاره به جدیدترین رونمایی در برند «کلیز» که در حوزه لوازم خانه و آشپزخانه فعالیت دارد، گفت: صنعت خانه و آشپزخانه در دنیا صنعت بزرگی بوده و برندهای بزرگ و قدرتمند دنیا مانند «پیرکس» در این حوزه فعالیت دارند. در ایران در این حوزه ضعیف کار شده است. اما بخش زیادی از صادرات تجهیزات پلاستیک ترکیه در حوزه خانه و آشپزخانه بوده که به کشورهای زیادی صادر می‌شود. عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی طب پلاستیک افزود: با توجه به مزیت دسترسی به مواد اولیه در کشور، بحث انرژی و قیمت تمام شده، جای رقابت در این زمینه وجود دارد. با اولویت دادن به موضوع کیفیت و تنوع‌دهی به طرح‌ها، فعالیت برند «کلیز» آغاز شده و نزدیک به ۵ تا ۶ مدل محصول از این برند رونمایی شده و همزمان با آن در حال تقویت شبکه فروش نیز هستیم. 

وی افزود: در این راستا فروشگاه زنجیره‌ای «هانیمان» شروع به فعالیت کرده که مجموعه‌ای از برندهای درجه یک ایرانی در حوزه‌های مختلف لوازم خانگی الکتریکی کوچک، کالای خواب، ظروف خانگی شیشه‌ای و کریستالی، سرامیکی، وسایل دکوراتیو و هر آنچه برای یک خانه مورد نیاز است در این فروشگاه عرضه می‌شود و نوعی همکاری برندهای درجه یک در بخش خانه و آشپزخانه ایران در حوزه‌های مختلف است. یک تیم با تجربه در حوزه فروشگاه‌داری و با یک ایده جدید درا ین حوزه وارد شده‌ایم. در همین زمینه، برهان ترکمان، مسوول برند «کلیز» نیز با اشاره به آغاز فعالیت این برند لوازم خانه و آشپزخانه گفت: در برند «کلیز» هفت مدل محصول تولید شده و در کنار آن تولید بدون کارخانه را هم جدای از صنعت پلاستیک مانند ظروف چوبی، شیشه‌ای و بافتنی داریم و از شرکای تجاری خودمان کمک گرفته و با برند «کلیز» عرضه می‌کنیم. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر برندهای مطرحی در این حوزه ایجاد شده‌اند اما هنوز در صنعت تولید لوازم آشپزخانه سبک و لوازم پلاستیکی آشپزخانه خلأ وجود دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم آشپزخانه، عمدتا محصولات چینی عرضه می‌شد. اما کالاهای با‌کیفیت و با طراحی‌های ویژه را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هانیمان» با هدف ساده‌تر کردن استفاده از لوازم خانه و آشپزخانه عرضه می‌کنیم. مثلا آبکش تاشو را طراحی کردیم که فضای کمتری می‌گیرد و تاکنون در ایران تولید نشده  بود. محصولات را با تنوع کمتر اما با کیفیت به‌شدت بالاتر تولید و عرضه می‌کنیم.

 ۴۰ درصد فروش صادراتی

حدود ۴۰ درصد فروش صادراتی داریم و سعی کردیم که فروش صادراتی را نیز با کیفیت انجام دهیم و تا جایی که امکان دارد از کانال‌های مستقیم فروش استفاده کنیم و مستقیما با فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آن کشورها و شبکه‌های زنجیره‌ای فعالیت کنیم. همچنین برای نخستین بار محصولات ما در وب‌سایت آمازون با نام ایرانی به فروش می‌رود که این کار دشواری بود. سعی کردیم در مقیاس جهانی با رقبای منطقه‌ای رقابت کیفی و قیمتی داشته باشیم. عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی طب پلاستیک، ضمن اعلام این مطلب گفت: عمده صادرات ما به کشورهای منطقه از جمله عراق، امارات، قطر، کویت، عمان، کشورهای حوزه‌CIS، کشورهای آلمان، استرالیا و کانادا است و یک پرتفوی متنوعی از بازارهای صادراتی را در اختیار داریم. از طرف دیگر تنوع بازارها را افزایش داده تا وابسته به یک کشور خاص نباشیم زیرا یکی از خطراتی که در حوزه صادراتی وجود دارد از دست دادن بازارهای صادراتی است که سعی کردیم با تنوع‌بخشی به این بازارها این ریسک را از بین ببریم.

عرفان ترکمان با اشاره به مشکلات صادراتی گفت: مشکل اصلی تحریم‌ها است که شامل مشکل انتقال پول، فرستادن کالا، هزینه‌های بالای حمل و نقل به دلیل عدم اتصال به شبکه‌های بین‌المللی انتقال کالا و هزینه‌های بالای ترخیص کالا به علت دور زدن تحریم‌ها است. در نتیجه بهای تمام شده کالای ایرانی بیشتر از کالاهای سایر کشورها در‌می‌آید که رقابت قیمتی و مزیت رقابتی را از کالای ایرانی سلب می‌کند.

وی با اشاره به سایر مشکلات گفت: یکی از چالش‌ها این است که بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولید پلاستیک که در ایران تولید می‌شود به کشورهای خارجی صادر و رقبای خارجی با قیمت‌های کمتر از داخل کشور استفاده می‌کنند. در نتیجه شرکت‌های ایرانی مزیت کمتر بودن قیمت مواد اولیه را ندارند و با توجه به اینکه کشور تولیدکننده این مواد اولیه است، حمایت قیمتی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد. عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی طب پلاستیک با اشاره به رقبای منطقه‌ای گفت: در سال‌های اخیر کشورهای ترکیه و امارات به خوبی در این حوزه وارد شده‌اند و کشور امارات حمایت آنچنانی از تولید در بخش تولید ظروف یک‌بار مصرف و ظروف بسته‌بندی انجام می‌دهد. شرکت‌های بین‌المللی و درجه یک در آنجا مشغول سرمایه‌گذاری هستند و حمایت‌های مالی و بانکی به صورت ارائه تسهیلات نیز از شرکت‌های تولید‌کننده انجام می‌شود. وی افزود: ترکیه هنوز پیشروی بازار در حوزه پلاستیک‌های خانگی بوده و کشورهای دیگر نیز سعی در نزدیک شدن به آن دارند.ما نیز سعی داریم، رقابتی را با برندهای خارجی حفظ کرده و شانه به شانه شرکت‌های خارجی در بازارهای مشترک فعالیت کنیم.