موزه‌ای که ساخته نشد

یکی از افرادی که مشغول بازدید از نمایشگاه کوچک آثار ایران درودی است، درباره علت حضور خود در مراسم بزرگداشت این هنرمند گفت: «من تبلیغ این نمایشگاه را در فیس‌بوک دیدم و به دلیل اهمیت هنر در این مملکت، خواستم یکی از افرادی باشم که در راه هنر این کشور قدمی برداشته است. ضمنا خانم درودی هم شناخته‌شده هستند و علاقه‌ام به کارهای ایشان دلیل اصلی حضورم است.»

تکتم نعیمی، مسوول موسسه ایران درودی، درباره آخرین تولد ایران درودی گفت: «سال گذشته در چنین روزی من یکی از دشوارترین روزهای زندگی‌ام را سپری کردم. تلفن‌ها زنگ می‌خورد برای تبریک تولد خانم درودی و تست کرونای ایشان هم مثبت درآمده بود. من آمبولانس گرفتم و ایشان را به بیمارستان دی منتقل کردیم. سی تی اسکن انجام دادیم و اثری از کرونا نبود. به منزل برگشتیم و بعد‌از‌ظهر من ایشان را از اتاق خوابشان به آشپزخانه آوردم و شمعی برایشان روشن کردم و گفتم: خانم درودی آرزو کنید. شمع را فوت کردند و آن روز محدودترین تولد را با هم جشن گرفتیم. آرامشی داشتم که ایران درودی می‌تواند شمعش را فوت کند و امروز خوشحالم که با حضور شما می‌توانیم تولد ایشان را جشن بگیریم.»

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، نیز با اشاره به اینکه امیدوار است سال آینده بزرگداشت ایران درودی در موزه‌اش برگزار شود، گفت: «سالگردها برای این است که افراد را متوجه موضوعی کند. هنرمندان یک جامعه درواقع بِرندهای آن جامعه هستند که باید مورد حمایت موسسات مختلف قرار گیرند.» او افزود: «بالاخره موزه ایران درودی برپا می‌شود. فراموش نکنید موزه یک دیدگاه است و به فردی بازمی‌گردد که از حالت گمنام بودن به حالت شناخته شدن برسد. درواقع موزه و بنیاد بیشتر از آنکه نشان‌دهنده بخشی از آثار ایشان باشند، درواقع باید استمراردهنده راه ایران درودی در جهاتی باشند که باید طی شود و بتواند جامعه نقاش و هنرمند را زیر نظر حمایت خود قرار دهد. امیدوارم سال دیگر این مراسم را در مکان موزه برگزار کنیم.»

طاها بهبهانی، نقاشی که دوستی دیرینه‌ای با زنده‌یاد ایران درودی داشته، درباره آرزوی این هنرمند گفت: «امروز تولد بانویی است که همه ما می دانیم این خانم با چه لجاجت و سماجتی سال‌های سختی را گذراند و همیشه انسان لجوجی بود. من دوستی بسیار نزدیکی با ایشان داشتم و خاطرات بسیار زیادی دارم. اما چیزی که برای من جالب است تا شما بدانید، این است که ایشان خسته شده بود. ایران درودی حدود ۲۹۰ تابلو تقدیم ملت ایران کرد. او مالش را آورد و زمینی خواست تا آثارش را برای مردم ایران نمایش دهد. اگر پنج سال پیش این موزه ساخته شده بود، سرمایه این مملکت بود اما متاسفانه نیست. ایران درودی را اذیت کردند و متاسفانه هنوز هیچ چیزی ساخته نشده است.»

او افزود: «امروز اولین روزی است که پیوند بین هنرمند و کشور صورت می‌گیرد. معتبرترین بانک کشورمان فضایی ایجاد کرده و شما برای بزرگداشت این هنرمند تشریف آورده‌اید. ما ۴۵ سال منتظر بودیم تا این اتفاق رخ دهد و امروز توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی به سرانجام نمی‌رسد. هنرمندان ما پشتیبان اقتصاد این مملکت هستند. ایران درودی هویت این مملکت است. او برای هنر نقاشی ایران هویت ساخت. امروز برای بزرگداشت بانویی جمع شدیم که باعث شد هنر در بین نقاشان زن هویت پیدا کند.»