حرکت «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» در مسیر دانش‏‏‌بنیان شدن

وی افزود: پنج طرح‌‌‌ توسط مجموعه صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در این جشنواره ارائه و همراه با آن شاخص‌‌‌ها و مستندات لازم برای هیات داوری ارسال شد. کمیته داوری و کمیته‌‌ علمی «پروژه داخلی‌‌‌سازی بردهای دیجیتال» مربوط به دستگاه‌های لوازم خانگی کوچک را با محوریت بازطراحی و مهندسی معکوس محصولات خارجی انحصاری با استفاده از دانش بومی در راستای مبانی اقتصاد مقاومتی بررسی کرد. ابهری در ادامه گفت: یکی از شاخص‌‌‌هایی که در این طرح‌‌‌ها ارائه کردیم موضوع اقتصاد مقاومتی بود و این طرح‌‌‌ها از طرف کمیته فنی و هیات علمی این جشنواره به عنوان طرح برتر انتخاب شد. مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران درباره دانش‌‌‌بنیان شدن این مجموعه گفت: این شرکت در مسیر دانش‌‌‌بنیان شدن اقدامات بسیاری انجام داده است. در حال آماده‌سازی مدارک و مستندات لازم برای دریافت مجوز دانش‌‌‌بنیان شدن از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بوده و امیدواریم به زودی بتوانیم به عنوان یک شرکت دانش‌‌‌بنیان در زمره‌‌‌ تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار بگیریم.

عمق بالای داخلی سازی

ابهری درباره میزان داخلی‌سازی محصولات این مجموعه گفت: در بعضی از محصولات تولیدی، بیش از ۸۵‌درصد تا ۹۰‌درصد قطعات و اجزای آن در کارخانه شرکت یا توسط قطعه‌‌‌ساز داخلی تولید می‌‌‌شوند و در برخی از محصولات جدید، عمق داخلی‌‌‌سازی‌‌‌ به ۴۵-۴۰درصد می‌‌‌رسد؛ به عبارتی قطعات موردنیاز را از شرکت‌های بازرگانی و واردکننده خریداری نمی‌‌‌کنیم. بخشی از قالب‌‌‌ها، بدنه‌‌‌ها، ملحقات و تجهیزات را در کارگاه‌‌‌های تولیدی خودمان تولید یا از تولیدکنندگان و قطعه‌‌‌سازان مشهور داخلی تامین می‌‌‌کنیم. روی بخشی‌‌‌ از قطعات که هنوز به مرحله‌‌ بومی‌‌‌سازی‌‌‌ آنها نرسیده‌ایم نیز در حال سرمایه‌گذاری هستیم.

وی افزود: متاسفانه برخی از شرکت‌هایی که ادعای داخلی‌‌‌سازی دارند توسط شرکت‌های بازرگانی قطعات را وارد کرده. در تولیدات خود استفاده می‌کنند و قطعات مورد استفاده عملا خارجی بوده و تولید داخل نیست. این موضوع به نوعی دور زدن قوانین و عناوین تولید است. زیرا در عمل قطعات از خارج از کشور ‌‌‌آمده و داخلی‌سازی صورت نمی‌گیرد. ابهری در ادامه گفت: قطعه‌‌‌سازی یک گام جلوتر از صنعت لوازم خانگی است. در برخی از قطعات لوازم خانگی به اروپا صادرات داریم یعنی حتی صادرات به اروپا داریم به عبارتی کیفیت و سرعت تولید قطعه خیلی افزایش یافته است. وی افزود: مثلا در قطعات لوازم خانگی گازسوز، به اروپا صادرات داریم. پتانسیل قطعه‌‌‌سازی در کشور بالاست اما نیاز به هدایت و درواقع مدیریت دارد تا بتواند با هم‌‌‌افزایی مناسب همسو با تولیدکنندگان لوازم خانگی و سیاست‌های کلی نظام، این رشد را دو چندان کند.

28-03 copy