راه‌‌‌اندازی مجدد

28-04

یکی از محبوب‌‌‌ترین راهنمایان مدیران استارت‌آپ‌‌‌ها که به او لقب «نجواکننده مدیرعامل» داده‌‌‌اند، توضیح می‌‌‌دهد که چرا خودکاوی عمیق نقشی حیاتی در موفقیت حرفه‌‌‌ای و برخورداری از روابط سالم در تمام جنبه‌‌‌های زندگی دارد. روش مشاوره مدیریت جری کلونا، نویسنده کتاب «راه‌‌‌اندازی مجدد: رهبری و هنر رشد کردن» بیش از آنکه فنی یا حتی متمرکز بر مهارت‌‌‌های نرم انسانی باشد، بر روان‌شناسی و روانکاوی مبتنی است. به عبارت دیگر، کارآفرینان و مدیران عامل استارت‌آپ‌‌‌ها را پیش از هر چیز به خودشناسی و خودکاوی دعوت می‌‌‌کند. او به آنها کمک می‌‌‌کند تا با شیاطین درون خود (و جنبه‌‌‌های انکارشده ضمیر ناخودآگاه موسوم به نیمه تاریک وجود) به صلح برسند، عادت‌‌‌های روان‌شناختی و الگوهای رفتاری خود را شناسایی کرده و بپذیرند و از این طریق شالوده موفقیتشان را بنا کنند. چنین روشی برخلاف بسیاری از روش‌‌‌های تک‌‌‌بعدی مدیریت، نه تنها به موفقیت حرفه‌‌‌ای بلکه به بهبود روابط فردی و ارتقای سلامت جسم و ذهن هم می‌‌‌انجامد.

این مشاور مدیریت و سرمایه‌‌‌گذار ریسک‌‌‌پذیر اکنون در نقش یک نویسنده ظاهر شده تا سبک نامتداول اما به شدت اثربخشش را که آمیخته‌‌‌ای از بودیسم، روانکاوی به شیوه کارل‌یون و رک‌‌‌گویی کارآفرینانه است، به رهبران سازمانی عرضه کند تا شاید آنها بتوانند به این طریق آسیب‌‌‌های روانی و زخم‌‌‌های روحی‌‌‌شان را درمان کنند. اعتقاد او بر آن است که این آسیب‌‌‌ها و زخم‌‌‌ها که بسیاری از آنها از دوران کودکی بر جای مانده‌‌‌اند، بر سبک رهبری و رفتارهای ناخودآگاه کارآفرینان اثر می‌‌‌گذارد و کنترل آنها را بر تصمیمات کاهش می‌‌‌دهد. راه‌‌‌اندازی مجدد یک سیروسلوک درونی و خودکاوی بنیادین است که به شما کمک می‌‌‌کند زندگی خود را از نو بسازید. همچنین به شما کمک می‌‌‌کند بارهای روانی‌‌‌تان که سایه‌‌‌شان بر حرفه و حتی روابط انسانی دیده می‌‌‌شود، زمین بگذارید.

جری به مدیران عامل آموزش می‌‌‌دهد که از لحظات زندگی خود برای پی بردن به معنا استفاده کرده و به این صورت پتانسیل‌‌‌های خود را بشناسند، روابط انسانی بهتری داشته باشند و رهبرانی دلسوزتر و قاطع‌‌‌تر شوند. او در راه‌‌‌اندازی مجدد، مخاطبان خود برمی‌‌‌انگیزاند تا مسوولیت تمام و کمال زندگی خود را بر عهده گرفته و برای دستیابی به رویاهایشان از تمام توان خود استفاده کنند. او کاملا اعتقاد دارد که کار لازم نیست ما را نابود کند. کار و حرفه می‌‌‌تواند روشی برای تبدیل شدن ما به بهترین نسخه از خودمان باشد. گاهی آنچه نیاز داریم، بازنگری و تغییر اهدافمان برای اتصال با عمیق‌‌‌ترین بخش‌‌‌های وجودی خویش و همچنین دیگران است.  راه‌‌‌اندازی مجدد به ما انگیزه و توان شروع این مسیر را می‌‌‌دهد.

 

جهان برای فروش

28-01

جهان مدرن بر پایه کامودیتی‌‌‌ها بنا شده است؛ از نفت که سوخت خودروهایمان را تأمین می‌‌‌کند تا فلزات اساسی که گوشی‌‌‌های هوشمند خود را با آنها می‌‌‌سازیم. چنان با این مواد اولیه خو گرفته‌‌‌ایم که به سرآغاز و روش تولید آنها فکر نمی‌‌‌کنیم اما این بازنگری و بازتفکر نیاز است. جهان برای فروش، پرده از این بی‌‌‌توجهی شاید خودخواسته برمی‌‌‌دارد و به جنبه‌‌‌هایی از اقتصاد جهانی نگاه می‌‌‌کند که کمتر از بقیه مورد موشکافی قرار گرفته‌‌‌اند: معامله‌‌‌گران میلیاردر بورس کالا که اقدام به خرید، احتکار و فروش منابع زمین می‌‌‌کنند. این کتاب، داستان عده‌‌‌ای از تاجران ستیزه‌‌‌جویی را نقل می‌‌‌کند که تبدیل به چرخ‌‌‌دنده‌‌‌های بازارهای جهانی شده‌‌‌اند، توسعه تجارت جهانی در مقیاس گسترده را ممکن کرده و کشورهای غنی معدنی (فارغ از میزان فساد یا آسیب‌‌‌دیدگی آنها از جنگ‌‌‌ها) را به مراکز مالی جهان متصل می‌‌‌کنند. مطالعه کتاب، مانند گشت‌‌‌وگذاری در پشت‌‌‌پرده اقتصاد جهان و شیوه واقعی عملکرد نظام سرمایه‌‌‌داری است.

نویسندگان این کتاب، خاویر بلاس و جک فارشی هستند. بلاس، ستون‌‌‌نویس و ایده‌‌‌پرداز بلومبرگ است و از لندن به تحلیل بازار انرژی و کامودیتی‌‌‌ها می‌‌‌پردازد. او پیش از آن، دبیر سرویس انرژی اخبار بلومبرگ بوده و برای نشریات فایننشال تایمز و روزنامه اسپانیایی اکسپنشن گزارش‌‌‌نویسی می‌‌‌کرده است. جک فارشی، همکار او نیز خبرنگار ارشد منابع طبیعی در اخبار بلومبرگ است. او پیش از این، گزارشگر فایننشال تایمز و روزنامه‌‌‌های تخصصی کالاهای اساسی در مسکو بوده است. فارشی همچنین یکی از کارشناسان بازار ثابت رادیو 4 بی‌‌‌بی‌‌‌سی است. آنها در تلاش هستند که اثرات معامله‌‌‌گری بر گردش پول، نظم جهانی، توازن قدرت، جوامع محلی و محیط‌‌‌زیست آنها را تا اندازه‌‌‌ای روشن کنند.

کتاب انگلیسی جهان برای فروش سال گذشته توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده است و به سرعت مورد توجه موسسات و نشریات اقتصادی برجسته جهان قرار گرفت. فایننشال تایمز و کتاب کسب‌‌‌وکار مک‌‌‌کنزی آن را در فهرست نهایی بهترین کتاب‌‌‌های سال  قرار دادند و آن را یکی از نامزدهای جایزه بهترین کتاب 2021 دانستند. اکونومیست نیز آن را به عنوان بهترین کتاب سال در حوزه اقتصاد معرفی کرد. بلاس و فارشی، پس از مشاهده اقبال به این کتاب، اقدام به ترجمه آن به زبان اسپانیایی نیز کردند و این نسخه را اوایل خرداد سال جاری به انتشار رساندند. جهان برای فروش به دلیل ماهیت افشاگرانه و انتقادی خود و همچنین به دلیل وسواس و موشکافی نویسندگان باتجربه‌‌‌اش بسیار مفصل است و شامل 1211 صفحه می‌‌‌شود.