اولویت سرمایه‌گذاری در مناطق محروم

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق طرح آمایش سرزمینی، طرح‌هایی با توجیه اقتصادی را در مناطق کم برخوردار تعریف و اجرا می‌کند، اظهار کرد: مطابق این طرح، تسهیلات مورد نظر اعم از وام، توسعه زیرساخت‌‌‌های انرژی، معافیت مالیاتی و... را برای مناطق با اولویت سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته انجام می‌دهد. وی ادامه داد: توسعه طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی نیز با اولویت سرمایه‌گذاری مذکور انجام خواهد شد. همچنین، در صورت اشباع سرمایه‌گذاری در یک منطقه، برای جلوگیری از بروز تبعات اجتماعی و اقتصادی، اجرای طرح‌های توسعه‌‌‌ای به مناطق دیگر هدایت می‌شود.  جعفری با اشاره به اینکه اکنون ۷۵‌درصد درآمدهای ایمیدرو به دولت برمی‌گردد، افزود: برای توسعه مناطق محروم، پیشنهاد ما این است که در قانون بودجه سال آینده، حدود ۵۰‌درصد ارزش افزوده درآمدی ایمیدرو به این مناطق اختصاص یابد.  وی ادامه داد: در صورت افزایش این میزان‌درصد، توان مالی ایمیدرو افزایش خواهد یافت و امکان سرمایه‌گذاری توسعه‌ای و زیرساختی بیشتر ایمیدرو در مناطق محروم همچون استان کرمانشاه وجود دارد.  رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشاف و استخراج از معادن، در صورت داشتن ذخیره مناسب، صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ذخایر محدود بدون توجیه اقتصادی، نباید به مرحله برداشت برسد. چرا که معتقدیم برای ذخایر اندک که نهایت چند ماه قابل برداشت است و ارزش افزوده چندانی ندارد، غیر از تخریب محیط‌زیست، عایدی خاصی برای مردم منطقه نخواهد داشت.

۳ شرط سرمایه‌گذاری ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به رعایت ۳ شرط ضروری برای سرمایه‌گذاری مستقیم ایمیدرو، تصریح کرد: نخستین شرط، برگزاری فراخوان برای اینکه مشخص شود بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد، شرط دوم، برگزاری فراخوان به منظور مشارکت با بخش خصوصی و شرط سوم، دریافت مصوبه از هیات وزیران است. وی ادامه داد: ایمیدرو نیز با رعایت ۳ شرط یاد شده، اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌کند.

ایمیدرو؛ هدایتگر سرمایه‌‌‌ به سمت طرح ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بهترین راهکار دولت در زمینه سرمایه‌گذاری، هدایت و راهبری سرمایه‌های بخش خصوصی به سمت طرح‌های توسعه‌ای است، گفت: ایمیدرو با فراهم کردن بسترها، مطالعه طرح‌ها، مکان‌یابی و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، سرمایه‌های موجود را به سمت اجرای طرح‌های توسعه هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: نتیجه چنین اقدامی از سوی ایمیدرو، جذب حدود ۹‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای طرح‌های توسعه‌ای در مناطق مختلف است که تاکنون حدود ۴‌میلیارد دلار آن اجرایی شده و به ایجاد اشتغال انجامیده است. در حالی که انجام این میزان سرمایه‌گذاری از سوی ایمیدرو، طی سال‌های آتی هم امکان‌پذیر نبود.

جذابیت سرمایه‌گذاری در منطقه

بهمن امیری مقدم، استاندار کرمانشاه در این جلسه یادآور شد: این استان از نظر توسعه و بیکاری جوانان جزو مناطق محروم کشور است. امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، بتوانیم از مردم و به‌ویژه زائران عتبات عالیات، مهمان نوازی و خدمت رسانی مطلوب‌‌‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۸۵‌درصد مناطق این استان همچون مناطق آزاد، معافیت مالیاتی دارند و این موضوع، امکان سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند. به گفته امیری مقدم، تفاهم نامه مناسبی تدوین شده و امیدواریم با پیگیری‌‌‌ها، گامی در راستای توسعه استان برداشته شود.