برای نمونه در حالی که سرانه فضای سبز قابل قبول حدود دو مترمربع تعریف شده و در استانی مثل مازندران حدود سه متر است؛ این رقم در گرگان به کمتر از یک مترمربع می‌‌‌رسد. همچنین اماکن نسبتا معروف تفریحی گلستان به منطقه «ناهارخوران» و پارک جنگلی «النگدره» محدود می‌شود که همان‌‌‌ها هم در گرگان مرکزیت یافته است و دیگر مناطق استان با وجود ظرفیت‌های بکر طبیعی و تاریخی نظیر حیات‌‌‌وحش، دریاچه و آبشار و غار و جنگل و آثار باستانی، از داشتن اماکنی مشابه محرومند.

اگر قرار باشد درمورد سرسبزترین استان‌‌‌های شمال ایران صحبت شود، حتما نام گلستان در کنار گیلان و مازندران مطرح می‌شود که تا چشم کار می‌کند مناطق جنگلی پرباران و مرتع و رودخانه و دریا دارد، اما این ظرفیت‌‌‌های ارزشمند که می‌توانستند موتور محرک اقتصادی کشوری باشند، آن طور که باید دیده نشده‌اند.

این ناترازی استانی به اینجا ختم نمی‌شود و در شهر گرگان هم وقتی از تفرجگاه یا مناطق تفریحی وگردشگری صحبت می‌‌‌کنیم، همه چیز به شمال شهر ختم می‌شود که بخش اعظمی از این اماکن به صورت طبیعی وجود داشته‌‌‌اند؛ به همین خاطر در توزیع سرانه فضاهای پارکی، شهروندانی که در جنوب یا مرکز این شهر ساکن هستند، تقریبا سهمی از امکانات تفریحی نداشته و به دلیل مشکلات حمل‌ونقل عمومی، برای استفاده از این امکانات در نقطه شمالی شهر هم با دشواری‌‌‌های زیادی روبه‌رو هستند.

دریک کلام، ناترازی ظرفیت‌‌‌ها نسبت به امکانات احداث شده درگلستان موجب عقب ماندگی مشهود این استان جذاب برای سرمایه‌گذاری است که ضعف مدیریت در این منطقه پرظرفیت حوزه گردشگری را به وضوح نشان می‌دهد. در استانی که در محور گردشگری شمال سرسبز ایران قرار گرفته است، متاسفانه از ظرفیت‌‌‌های گردشگری و معرفی آن و همچنین جذب سرمایه‌گذار، استفاده نشده است و حالا یک پروژه‌‌‌ ملی تفریحی این استان یعنی «تله‌‌‌کابین ناهارخوران» در گیر‌‌‌و‌‌‌دار دست‌‌‌اندازهاست و اصل اجرای آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به گفته رئیس شورای استان گلستان، در ۵ دوره از انتخابات شورای شهر، منتخبی درحوزه گردشگری وجود نداشته است و با وجود ظرفیت‌‌‌های گردشگری قابل‌توجه، از اقتصاد گردشگری استفاده نشده است. علی اکبر بصیرنیا در این باره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: علاوه بر موارد فوق، در معرفی ظرفیت‌‌‌های گردشگری نیز ضعیف عمل کرده‌ایم و یکی از دلایل آن، وجود مدیران سیاسی در استان بوده که متخصص نبوده‌‌‌اند و نگاه کوتاه‌مدت به این فضا داشتند.

گلستان هتل پنج ستاره ندارد

گلستان با وجود قابلیت‌های ویژه گردشگری و حتی منحصر به فرد ملی نظیر جانمایی تنها جزیره دریای خزر یعنی آشوراده با حیات وحش کم‌‌‌نظیرش که میزبان تنها بازماندگان نسل «فک خزری» است، فاقد هتل پنج ستاره است. خبری عجیب که کمتر شنونده‌ای آن را باور می‌کند و به خودی خود گویای وضعیت صنعت گردشگری در این استان پرظرفیت است.

گلستانی‌‌‌ها در سال‌های اخیر امیدوار بودند با احداث یک «تله‌‌‌کابین» بتوانند توجه گردشگران را به سوی این استان جلب کنند و از طریق آن پای مسافران را بیش از گذشته به دیگر جاذبه‌‌‌های گلستان باز کنند اما طرح این پروژه با گذشت ۱۵ سال در همان مراحل اولیه گیر کرده است.

این پروژه اولین بار درسال ۸۶ مطرح و مجوز آن صادر شد. در سال ۹۰ مجوز تله کابین تمدید و در سال ۹۵ طرح آن دوباره تغییر کرد. در سال ۹۸ این طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری رفت که آن شورا با اجرای پروژه مخالفت کرد. به اعتقاد شورای عالی شهرسازی و معماری، مساحت طرح بیش از ۵ هکتار است و مجوزهای استانی زیر ۵هکتار ارائه شده است. به همین دلیل جلوی احداث پروژه تله‌کابین گرفته شد و اجرای آن به سبب برخی ابهامات محیط‌زیستی متوقف شد. علی اکبر بصیرنیا، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر گرگان دراین‌باره می‌‌‌گوید: تله کابین گرگان کم آسیب‌‌‌ترین تله کابین به منابع طبیعی ومحیط‌زیست است که تمامی جوانب برای اجرای آن در نظر گرفته شده است؛ اما برخی افراد در استان‌‌‌های گیلان و مازندران، مخالف اجرای طرح در گرگان هستند. به گفته بصیرنیا، موافقان اجرای طرح تله کابین ناهارخوران بر این باورند که با اجرای آن، پای گردشگران به گلستان باز و درآمدزایی خوبی ایجاد می‌شود، اما مخالفان طرح معتقدند که به جنگل‌‌‌های هیرکانی ناهارخوران آسیب وارد می‌شود. رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهرگرگان با تاکید بر اینکه گلستان با وجود این همه ظرفیت طبیعی باید مقصد گردشگری شود، ادامه می‌دهد: معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست در مورد احداث تله کابین قول مساعدت و همکاری داده‌اند و امیدواریم گره‌‌‌هایی که در اجرای این طرح وجود دارد به زودی بازشود و شاهد صدور مجوز ساخت در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن باشیم. ظرف چند ماه آینده ساخت تله کابین گرگان تعیین ‌تکلیف می‌شود که اگر این پروژه اجرا شود، شاهد رشد و پیشرفت استان خواهیم بود.

یکی دیگر از طرح‌‌‌های بزرگ توسعه‌‌‌ای در استان گلستان که با رویکرد رونق صنعت گردشگری در حال اجراست، احداث یک شهربازی‌‌‌ در جنوب شهر گرگان با کمک قرارگاه خاتم الانبیاء در منطقه‌هزار پیچ است. با اجرای این پروژه ۱۵ هکتاری شاهد اجرای یک پروژه تفریحی گردشگری ملی در گرگان خواهیم بود.

سینا اتحادی، مدیر پروژه شهربازی مدرن گرگان به آینده خوش‌بین است و به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: از ابتدای سال‌جاری با حمایت شهردار و اعضای شورای شهر گرگان، سرعت پیشرفت احداث پروژه رشد مضاعفی پیدا کرده است. شهربازی مدرن گرگان در سه فاز به بهره‌برداری می‌رسد و هر فاز به عنوان یک پروژه تلقی می‌شود.

اتحادی در مورد پیشرفت حال حاضر پروژه می‌‌‌گوید: فاز یک طرح ۸۳‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته وعملیات عمرانی آن نیز تا پایان مهر به اتمام می‌‌‌رسد. سپس پروژه برای تجهیز و راه‌اندازی دستگاه‌ها تحویل سرمایه‌گذار می‌شود. فاز دوم که شامل سورتمه ریلی است، ۴۶‌درصد رشد فیزیکی داشته و برنامه‌ریزی‌‌‌های لازم صورت گرفته تا در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد؛ اما فازسوم شهربازی تقریبا راکد مانده و کار متمرکز روی فاز یک و دو است که درمجموع ۳/ ۵۰ پیشرفت فیزیکی داشته است. اتحادی می‌‌‌گوید: امیدواریم با حمایت مسوولان موانع و مشکلات طرح مرتفع شود و شهروندان گلستانی با به بهره‌برداری رسیدن شهربازی، شاهد رونق گردشگری در این استان باشند.

بنابر آنچه ارائه شد به نظر می‌رسد استان گلستان که پس از انقلاب ایجاد شده و استانی جوان به شمار می‌‌‌آید، در همسایگی با استان‌‌‌های ریشه دار حوزه گردشگری یعنی خراسان در جنوب و مازندران و گیلان در غرب، نتوانسته به اندازه ظرفیت‌هایش سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی جذب کند و با توجهی در خور می‌تواند حداقل در حوزه گردشگری به شکوفایی برسد.