کور سوی امید با نهضت ملی مسکن

متاسفانه دولت در رابطه با معضلاتی که به این بخش از اقتصاد کشور تحمیل شده است منفعلانه عمل کرده و تمام بار سنگین عواقب آن بر دوش شرکت‌های بخش خصوصی و جامعه مهندسی کشور قرار گرفته است. این در حالی است که شرکت‌های مهندسی که با هدف پدید‌آوری پروژه‌های عمرانی تشکیل و تشخیص صلاحیت شده‌اند باید مورد حمایت دولت قرار گیرند و برای عبور از این ورطه بنیان‌‌‌کن، برنامه‌ریزی مشخص و لازم الاجرا ضروری است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که رها کردن شرکت‌های مذکور به حال خود و عدم‌حمایت، باعث تحمیل انبوهی از مشکلات عدیده به این شرکت‌ها شده است. دست و پنجه نرم کردن با نیروهای کار، جدال با نظام بانکی، داشتن مشکلات عدیده با اداره‌های دولتی نظیر تامین اجتماعی، دارایی، اداره کار و نهادهای قضایی که در برخی موارد منجر به صدور احکام سنگین قضایی تا حد حبس شده است همه و همه بیانگر آن است که متاسفانه برنامه هدفمند و مدونی از سوی نهادهای بالا دستی و ذی ربط برای مدیریت این بحران و حمایت از شرکت‌های فعال در بخش پروژه‌های عمرانی صورت نگرفته است و اغلب پروژه‌های نیمه‌تمام، داستانی از بلاتکلیفی، خسارت، درگیری، تعدیل نیرو و انبوه بیکارانی که تمامی مشکلات را به حساب کارفرما می‌نویسند و. . را تجربه کرده‌اند.

از طرف دیگر تعریف پروژه‌های تولید مسکن در مقیاس‌میلیونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، امید گسترده‌ای را دربین فعالان صنعت احداث ایجاد کرده است و می‌توان گفت طرح عظیم جهش تولید مسکن در فضای رکود و تحریم گام موثری در بهبود شرایط اقتصادی کشور ارزیابی می‌شود و بخش مسکن کشور را با جنب و جوش امید بخشی مواجه کرده است.

بدیهی است که مسکن بخش پیشران اقتصاد کشور است و تولید مسکن در مقیاس‌میلیونی می‌تواند به سرعت بسترهای اشتغال و تولید را بهبود بخشد. به علاوه در شرایط عادی، مسکن بیش از ۳۰‌درصد از سرمایه‌گذاری ثابت ملی را شامل می‌شود در حال حاضر اقتصاد ما با بحران سرمایه‌گذاری مواجه است و گفته می‌شود جمع سرمایه‌گذاری ثابت ملی از استهلاک سرمایه‌ها کمتر ارزیابی می‌شود و این یک بحران جدی است که تولید‌میلیونی مسکن می‌تواند به بهبود شرایط و برون‌رفت از این بحران کمک شایانی کند و هدف راهبردی طرح نیز که تامین مسکن اقشار کم‌درآمد است خود هدفی شجاعانه، ارزشمند و اثر‌گذار است.

ذکر این نکته ضروری می‌نماید که انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان که با هدف راهبردی توسعه صنعتی ساخت‌وساز فعالیت می‌کند، طرح عظیم جهش تولید مسکن را بستر فوق‌العاده مناسبی برای ارتقای فناوری و توسعه صنعتی ساخت‌وساز می‌داند و با تمام توان تلاش می‌کند از طریق بسترسازی نظری توسعه صنعتی، مشارکت و اثر‌گذاری در فرآیند طراحی و تولید صنعتی مسکن به مسوولیت تشکلی و تاریخی خود در رابطه با فرصت مناسبی که این طرح فراهم کرده است عمل کند.

مسکن مصداق بارز انبوه‌سازی و تولید صنعتی است و طرح عظیم جهش تولید مسکن که درغالب پروژه‌های انبوه و متمرکز، برنامه‌ریزی شده است، الزاما باید به روش صنعتی طراحی و تولید شود.

خوشبختانه ما همه عوامل و منابع اصلی لازم جهت طراحی وتولید صنعتی را در اختیار داریم که از جمله آن می‌توان به نظام دانشگاهی، جامعه بزرگ مهندسی و شرکت‌های مجرب پدیده آورنده پروژه‌های عمرانی و... اشاره کرد اما با همه این ظرفیت‌‌‌ها موانعی بر سر راه طراحی و تولید صنعتی ساختمان وجود دارد.

 از جمله فقدان برنامه راهبردی با طرح جامع توسعه صنعتی مسکن، فقدان ضوابط و معیارهای طراحی و تولید صنعتی، عدم‌ساماندهی زیرساخت‌های تولید صنعتی و نیز ساختارسازمانی که قادر باشد تحول بنیادی در فرآیند طراحی و تولید صنعتی مسکن را مدیریت کند، از جمله موانع پیش روی توسعه صنعتی ساختمان است.

نباید فراموش کرد که کشور ما در دهه پنجاه شمسی در جایگاه پنجمین کشور جهان به لحاظ رشد ضریب ساخت صنعتی مسکن قرار داشته است و  این جایگاه ظرف چند سال احراز شد.

 این تجربه نشان می‌دهد که جامعه بزرگ مهندسی کشور توان مهندسی و مدیریتی لازم را در اختیار دارد، اما در جهت توسعه صنعتی ساخت‌وساز هدفمند نیست. فعالیت‌های این انجمن در جهت بسترسازی نظری توسعه صنعتی ساخت‌وساز بر این هدف متمرکز است و امید آن می‌رود که با رفع چالش‌ها و موانع مذکور، شرایط رونق صنعتی در جهت حل بحران مسکن فراهم شود.