گزارش سالانه از بازار خودرو در سال 1400 منتشر شد

در بخش دیگری از این گزارش، نحوه عملکرد و جایگاه «باما» در بازار خودرو بررسی شده است. بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۰ «باما» ۳۱‌میلیون مراجعه‌‌‌کننده یکتا داشته و تعداد کاربرانی که در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌‌‌اند ۱۴‌درصد رشد داشته است. این گزارش نشان می‌دهد یک‌میلیون و ۱۳۵‌هزار و ۱۶۹ آگهی در سال ۱۴۰۰ در این پلتفرم منتشر شده که بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار آگهی متعلق به خودروی یکتا بود. ۸۱‌درصد آگهی‌‌‌ها توسط آگهی‌‌‌دهندگان شخصی در این پلتفرم منتشر شده است. بر اساس داده‌‌‌های سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۵‌درصد از کسانی که در موتور جست‌‌‌وجوی گوگل به دنبال قیمت خودرو بوده‌‌‌اند، به «باما» مراجعه کرده‌‌‌اند.

مبدأ خودروهای غیر‌ایرانی مساله‌ای است که گزارش «باما» به آن پرداخته و نشان می‌دهد که در سال گذشته در بازار خودروی ایران و در میان خودروهای غیر‌ایرانی، بیش از همه خودروهای تولید چین حضور داشته‌‌‌اند، در حالی که در آخرین سال واردات، خودروهای چینی در مقام سوم بودند. تعداد آگهی‌‌‌ها در «باما» منبع این تحلیل هستند که نشان می‌دهند آگهی خودروهای چینی ۶۰‌درصد افزایش داشته است. پس از آن خودروهای کشورهای کره‌جنوبی، ژاپن، آلمان و در رده آخر خودروهای وارداتی فرانسوی را می‌‌‌بینیم. تغییرات قیمت در بازار خودروی ایران هم در گزارش «باما» مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این گزارش خودروهای پژو ۴۰۵، پراید ۱۳۱، زامیاد پیکاپ دیزل، ساینا دنده‌‌‌ای پلاس و برلیانس H۳۲۰ بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سال ۹۹ داشته‌‌‌اند. در بخش دیگری از گزارش سالانه «باما» به علایق مردم در حوزه خودرو پرداخته شده است. به طور مثال این گزارش نشان می‌دهد هیوندای، پژو و کیا با در نظر گرفتن همه کلید‌واژه‌‌‌های مرتبط، برندهای مورد علاقه مراجعه‌‌‌کنندگان «باما» بوده‌‌‌اند و خودروهای پژو ۲۰۶، سانتافه، فیدلیتی، شاهین، پراید، تویوتا، لاماری، موستانگ و هامر بیش از سایر خودروها در نوار جست‌‌‌وجوی «باما» جست‌‌‌وجو شده‌‌‌اند.

«باما» در پلتفرم خود تنها آگهی خودرو منتشر نمی‌‌‌کند و بخشی از آن به مقالات مرتبطی مانند بررسی مشخصات فنی خودروها اختصاص دارد. بر اساس گزارش سالانه این پلتفرم در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۶۷۲ مقاله در «باما» منتشر شده است. اخبار حوزه خودرو هم هر روز در این پلتفرم منتشر می‌شود که در سال ۱۴۰۰ از این اخبار بیش از ۱۸۰‌میلیون بار بازدید شده و این آمار نسبت به سال ۹۹ تا ۵۶‌درصد افزایش داشته است.