استاد شدن در نزاکت

28- (2) copy

«مفیدترین، خوش‌‌نویس‌‌ترین، احساسی و متقاعدکننده‌‌ترین کتاب حوزه کسب‌‌وکار است که طی سالیان اخیر خوانده‌‌ام. نمی‌توانستم آن را زمین بگذارم.»  نقل قول از رابرت ساتن، استاد دانشگاه استنفورد. «یک کتاب ضروری برای هر رهبری در هر حوزه‌‌ای.»  نقل قول از دنیل پینک، نویسنده ومتفکر مشهور آمریکایی است. بی‌‌نزاکتی به آرامی به مردم، سازمان‌ها و اقتصاد ما آسیب می‌‌زند. توهین، بی‌‌احساسی و رفتارهای گستاخانه می‌تواند جراحات عمیقی بر جای بگذارد. علاوه بر آن، بی‌‌نزاکتی ضربه سهمگینی به تمرکز می‌‌زند. حتی افرادی که بخواهند عملکردی عالی داشته باشند، در محیط کار خالی از ادب و احترام موفق نخواهند شد. مشتریان بعید است از شرکتی خرید کنند که یکی از کارکنان فروش یا پشتیبانی آنها گستاخ تلقی شود. در نهایت، بی‌‌نزاکتی آثار خود را در صورت‌‌های سود و زیان شرکت‌‌ها هم نشان خواهد داد.

در کتاب استاد شدن در نزاکت، کریستین پوراث نشان می‌دهد که افراد چگونه می‌توانند نفوذ و اثربخشی خود را با نزاکت افزایش دهند. این کتاب با تلفیقی از پژوهش‌های علمی، شواهد فرهنگی مجذوب‌‌کننده و برداشت‌‌هایی از حوزه‌های علمی مختلفی مانند عصب‌‌شناسی، پزشکی و روان‌شناسی به مدیران و کارفرمایان تلنگری بسیار لازم را می‌‌زند؛ به این امید که آنها را از خواب غفلت بیرون کشیده و اهمیت نزاکت را نشان‌‌شان دهد. همچنین راهنمایی‌‌هایی عملی ارائه می‌دهد که به موجب آنها بتوانند کیفیت محیط‌‌های کاری خود را بالا برده و فضایی بهره‌‌ور و مبتنی بر احترام متقابل ایجاد کنند.

این کتاب 241 صفحه‌‌ای با آنکه بیش از 5 سال از نخستین انتشارش به زبان انگلیسی می‌‌گذرد، هنوز هم یکی از بهترین کتاب‌‌های حوزه فرهنگ سازمانی است؛ به‌‌ویژه آنکه از بحث تئوریک فراتر می‌‌رود و راهنمایی عملی است. کریستین پوراث، استاد مدرسه کسب‌‌وکار مک‌‌دون از دانشگاه جورج تاون است. حوزه تخصصی مطالعات و آموزش‌های او، رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی است و با شرکت‌‌ها و سازمان‌ها برای بهبود فضای کاری‌‌شان همکاری می‌کند. سخنرانی‌‌ها و مشاوره‌های او با شرکت‌‌ها و نهادهایی مانند گوگل، سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول، جنی‌‌تک، وزارت کار آمریکا، وزارت خزانه‌‌داری، وزارت دادگستری و آژانس امنیت ملی این کشور است. او همچنین به‌طور مرتب مقالاتی در نشریه کسب‌‌وکار هاروارد و روان‌شناسی امروز (Psychology Today) منتشر می‌کند و با نیویورک تایمز، وال‌‌استریت ژورنال، مک‌‌کنزی و واشنگتن پست هم همکاری داشته است.

 

نرخ فرسودگی

28- (1) copy

نرخ فرسودگی یکی از کتاب‌‌های جدید حوزه کسب‌‌وکار و کارآفرینی است که محتوایی متفاوت و کمتر توجه شده دارد. اندی دان، در این کتاب روایتی از زندگی کارآفرینی خود را نقل می‌کند. بنیان‌‌گذار و مدیرعامل شرکت پوشاک مردانه بونوبوس (Bonobos) از مشکلاتش با اختلال دوقطبی، افسردگی و آشفتگی‌‌های ذهنی ناشی از زندگی پرفشار یک کارآفرین پرده برمی‌‌دارد؛ شرایط دشواری که هزینه سنگینی برایش در پی داشت و ممکن بود همه‌چیز را از او بگیرد. دان با آنکه نویسنده‌‌ای حرفه‌‌ای نیست و نخستین کتابش را منتشر کرده، به اعتقاد سردبیر بخش کتاب‌‌های آمازون یکی از بهترین کتاب‌‌های سال 2022 را نوشته است. امتیاز کاربران نیز به این کتاب، امتیاز شگفت‌انگیز 8/ 4 از 5 است. همچنین مجله فوربس پیش‌‌بینی کرده است که یکی از بهترین و پرفروش‌‌ترین کتاب‌‌های سال خواهد شد.

اندی دان در 28 سالگی و پس از فارغ‌‌التحصیلی از رشته ام‌‌بی‌‌ای دانشگاه استنفورد پا به دره سیلیکون افسانه‌‌ای گذاشت. در ابرها سیر می‌کرد. در حال ایجاد نوع جدیدی از استارت‌آپ (یک استارت‌آپ بومی دیجیتال با فروش مستقیم به مشتریان) از آپارتمانش در منهتن نیویورک بود. استارت‌آپ بونوبوس، رویکردی جدید برای فروش محصولاتی قدیمی بود: شلوار مردانه. انتظار موفقیت چندانی برای او نمی‌‌رفت ولی بر خلاف همه احتمالات، تلاش‌‌هایش به نتیجه نشست. دان با چنان حجمی از سفارش‌‌ مواجه شد که قادر به پاسخگویی نبود و باید به سرعت حجم تولید را بالا می‌‌برد. پس برای ادامه فعالیت کسب‌‌وکار نوپای خود، ده‌ها میلیون دلار وام و سرمایه‌‌گذاری جذب کرد و مرز بین کار و زندگی‌‌اش را از دست داد. در چنین شرایط پرفشاری، سایه یک شبح را بر سر خود دید: اختلال دوقطبی. او متوجه شد که مدت‌ها به این اختلال روانی دچار است ولی هیجان و فشارهای زندگی پراسترس کارآفرینی‌‌اش شرایط را وخیم‌‌تر کرده است. روان‌شناسان توصیه کرده بودند که او باید در خلوت کامل به سر ببرد و از جهان کسب‌‌وکار و حتی خانواده‌‌اش دور شود.

دان نمی‌توانست دست از همه‌چیز بشوید و تصمیم به مبارزه با وضعیت خود گرفت. با این حال، همزمان با رونق کسب‌‌وکارش، متوجه شد ویژگی‌‌هایی مانند سخت‌‌کوشی، اعتماد به نفس و جاه‌‌طلبی که تاکنون رموز موفقیتش بودند، تبدیل به مانعی بر رشد و آرامش او می‌شوند. او چالش‌‌های خود و شیوه عبور از معضلی که می‌توانست تمام رشته‌هایش را پنبه کند، با بیان دوستانه خود برای مخاطبانش شرح می‌دهد. نرخ فرسودگی، یک زندگی‌‌نامه کارآفرینی نامتداول و حکایت اقتصاد قرن بیست‌‌ویکم و افزایش بیماری‌های روانی در محیط کسب‌‌وکار است. اندی دان با جسارت و صداقت، نوری بر این جنبه تاریک از چالش‌‌های موفقیت تابانده و همه ما را تشویق می‌کند که گفت‌وگویی عمیق درباره خلاقیت، عملکرد و اختلالات روانی داشته باشیم. کتاب 304 صفحه‌‌ای او که 10 مه ‌سال جاری منتشر شد، در دو نسخه چاپی و دیجیتال در فروشگاه اینترنتی آمازون موجود است.