متن کامل توضیح علی نیلی به شرح زیر است:

با عنایت به عنوان خبر اعلامی به شماره ۳۸۸۶۳۰ در آن روزنامه وزین به شماره ۵۵۱۷ و تاریخ چاپ: ۱۸مرداد ۱۴۰۱،‌ به استحضار می‌‌رساند: نظر رسمی انجمن ملی سیب‌زمینی ایران طی نامه مورخ ۱۹/ ۵/ ۱۴۰۱ به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است.

در نامه فوق خطاب به ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی آمده است: «ضمن ارسال تصویر نامه ۲۹/ ۸/ ۱۴۰۰ درباره پیش‌‌بینی میزان تولید و وضعیت بازار سیب‌زمینی تا اواخر فصل تابستان سال جاری توسط انجمن ملی سیب‌‌زمینی ایران و اتخاذ تصمیمات مناسب آن وزارت محترم مبنی بر تثبیت نسبی قیمت این محصول در بازار منجر به عدم واردات سیب زمینی خوراکی گردید.

انجمن ملی سیب‌‌زمینی ایران، تاکید می‌‌نماید وضعیت بازار سیب‌‌زمینی در شش ماه دوم سال جاری استمرار خواهد یافت. البته به دلایلی از قبیل شرایط آب و هوایی، کمبود آب، مسائل اقتصادی کشاورزان سیب‌زمینی‌کار و... ممکن است در مدت زمان کوتاهی، میزان عرضه سیب‌‌زمینی به بازار کاهش یابد که با مدیریت آن وزارت محترم از طریق هماهنگی می‌توان در راستای تحقق اهداف دولت محترم و در جهت تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌‌کنندگان محصول سیب‌‌زمینی از طریق تنظیم نسبی بازار و تثبیت قیمت منصفانه با رعایت موارد زیر اقدام نمود:

۱- تفاوت غیرمنطقی قیمت‌‌ها در فاصله بین مبدأ بارگیری تا میادین عمده‌فروشی و در نهایت مصرف‌‌کننده نهایی کاهش یابد. عرضه مستقیم محصول سیب‌‌زمینی توسط تولیدکنندگان در مکان‌‌های مشخص شده در کلان‌شهرها از طریق ستاد تنظیم بازار باعث می‌شود: تولیدکنندگان درآمد بیشتری را کسب نمایند، مصرف‌‌کنندگان مبلغ کمتری را برای خرید سیب‌‌زمینی بپردازند و همگام با روند جاری بازار، قیمت منصفانه به‌طور نسبی تثبیت شود.

۲- شرایط موجود آب و هوایی برای حاکم شدن درجه حرارت بالا و کمی آب موجب می‌شود که ضایعات سیب زمینی تابستانه در مرحله عرضه یا نگهداری آن در خاک افزایش یابد. برای اجتناب از افزایش ضایعات سیب‌‌زمینی تابستانه و همچنین ترغیب سیب‌زمینی‌کاران به تولید زمستانه و بهاره، اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان این محصول به عمل ‌آید.

۳- هیات‌مدیره انجمن ملی سیب‌‌زمینی ایران درخواست می‌‌نماید در اسرع وقت جلسه‌‌ای با حضور مسوولان آن وزارت محترم بالاخص قرارگاه امنیت غذایی جهت بررسی موضوعات مطروحه و اتخاذ تصمیمات مناسب برگزار شود.

در صورت رعایت موارد فوق‌‌الذکر، بازار این محصول به‌طور نسبی تنظیم خواهد شد و نیازی به ممنوعیت یا واردات سیب‌‌زمینی خوراکی نخواهد بود. پیشاپیش از همکاری جنابعالی تشکر و قدردانی می‌‌گردد.