نیل اکنون بر این باور است که بسیاری از کشاورزان و سرمایه‌گذاران می‌توانند این صنعت را متحول کنند و معتقد است دیتافارمینگ، که او با همسرش پتا در سال ۲۰۱۷ بنیان‌گذاری کرده است، می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. این شرکت فعال در زمینه کشاورزی دقیق، راه‌‌حل‌‌های دیجیتالی را برای کشاورزان ارائه می‌کند که عمدتا توسط تصاویر ماهواره‌‌ای هدایت می‌شوند تا از داده‌ها و تصاویر هوایی مزارع برای کمک به کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استفاده کند. او در حال حاضر به بیش از ۱۲۰ هزار مزرعه در ۲۸ هزار شرکت کشاورزی در استرالیا و بازارهای خارج از کشور از جمله بریتانیا، آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا خدمات‌رسانی می‌کند.

واژه کشاورزی دقیق (Precision Agricalture) برای نخستین‌بار در دهه ۸۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا عنوان شد، این تعریف بر پایه نیازهایی بنا شده تا مسائل زیست محیطی را که نتیجه فعالیت کشاورزی همچون استفاده از آفت‌کش‌‌ها و کود بود حل کند و علاوه بر آن با افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و کاهش ضایعات آن، ضریب بهینه محصولات کشاورزی را افزایش دهد. آزمایش‌های کشاورزی دقیق براساس مزارع بزرگ آغاز شد. براساس مفاهیم فناوری اطلاعات، مزرعه بزرگ را به واحدهای کوچک تقسیم کردند و سپس کشاورزی دقیق به صورت مزرعه‌داری دقیق شناخته شد. در طول ۱۰ سال گذشته کشاورزی دقیق به همراه توسعه فناوری اطلاعات در جهان خصوصا کشورهای توسعه‌یافته گسترش زیادی داشته است.

تیم نیل در این خصوص اظهار کرد: با نفوذ ۴۰ درصدی به بازار استرالیا، ما به دنبال تولید محصولات بیشتر و انتشار پلتفرم خود در سطح جهانی هستیم. برای او، گام بعدی در تکامل دیتافارمینگ، افزایش ۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری در پلتفرم Agrifutures growAg برای پشتیبانی از توسعه مجموعه محصولات و مقیاس جهانی آن است. وی در ادامه افزود: ما چند محصول داریم، از جمله سیستم Digital Agronomist مبتنی بر فناوری ابری‌ که هر پنج روز یک‌بار تصاویر ماهواره‌‌ای را به کشاورزان ارائه می‌دهد تا به مدیریت تغییرپذیری آنها کمک کند، خواه مربوط به ارزیابی عملکرد محصول در مزرعه باشد یا تصمیم‌گیری درباره استفاده از کود. وی در ادامه افزود: این امر به شناسایی عوامل ایجاد تغییر مثبت در تولید کمک می‌کند و ما ابزارهایی مانند برنامه مقدار متغیر نهاده مبتنی بر تلفن همراه را برای رفع این مشکلات توسعه داده‌ایم. تقریبا هر تولیدکننده‌ای یک کارشناس کشاورزی دارد، اما توانایی کشاورزان برای خدمات‌دهی به مزارع می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. فناوری مطمئنا می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا اقدامات دقیق‌‌تر و سریع‌‌تری را برای بررسی محصولات صورت دهند.

صحبت از فناوری با کشاورزان

محور تفکر نیل، انتقال دیتافارمینگ به عنوان یک کسب و کار مشاور در صنعت کشاورزی به یک پلتفرم دیجیتالی سبک، ارائه در بازار انبوه و قیمت پایین آن است. او گفت: ما داده‌های با ارزش مزرعه را که استفاده از آن آسان باشد در اختیار هر کشاورز و تولیدکننده قرار می‌‌دهیم. در حقیقت دیتافارمینگ تکامل فناوری‌های ۲۰ سال گذشته بوده است و واقعا ناشی از ناامیدی ناشی از پذیرش ضعیف فناوری در صنعت کشاورزی است. نیل در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع قبل از آمدن ما، تنها ۴ درصد از کشاورزان به تصویر ماهواره‌ای زمین‌های تحت کشت خود نگاه کرده بودند. اکنون در مرحله‌ای هستیم که توانستیم با استفاده از پلتفرم خود نزدیک به ۴۰ درصد از سهم بازار را به دست آوریم.

اما او کشاورزان را به خاطر این موضوع که فناوری‌های روز آنها را جذب نکرده سرزنش نمی‌کند. دیدگاه او این است که این فناوری‌ها آنها را ناامید کرده است. به گفته وی، ما کاربر را همواره سرزنش کرده‌‌ایم، اما این کاربر نیست که موجب شکست استفاده از فناوری در کشاورزی شده، بلکه در واقع تقصیر فناوری است. در حالی که کشاورزان همیشه مایل و قادر به استفاده از آن بوده‌اند، اما شرکت‌های فناوری آن را در قالب مناسب به آنها ارائه نکرده بودند و این بیشتر به این دلیل است که تا به امروز افراد و سرمایه‌‌گذاری کافی در فناوری کشاورزی وجود نداشته است. ایجاد این تعادل در دید نیل نقش اساسی دارد. نیل در ادامه تاکید کرد: نگاه من این است که اگر بخواهم یک برنامه برای ۴۰ هزار نفر بسازم، یک برنامه ناکارآمد خواهد بود. اما اگر یک برنامه برای ۴۰ میلیون نفر یا ۴۰۰ میلیون نفر بسازم، می‌توان آن را یک برنامه بسیار خوب تلقی کرد. بنابراین این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. از آنجا که تنها ۴۰هزار مشتری برای یک محصول کشاورزی دقیق در استرالیا وجود دارد، از این رو هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری یا تقاضای کافی برای این روش وجود نداشته و این امر منجر به نرخ پایین پذیرش آن در میان دیگر موارد شده است.

فناوری کشاورزی شکوفا می‌شود

نیل می‌گوید حالا دو چیز تغییر کرده است. اولا، کل جهان دیجیتالی شده است. ثانیا، ارزشی که مردم برای داده‌ها و اطلاعات قائل هستند افزایش یافته است. این یک تغییر بزرگ است که باعث پیشرفت فناوری می‌شود. در طول ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته، کشاورزی به شکوفایی رسیده است. فناوری در حال حاضر نیز به افزایش رشد این صنعت کمک می‌کند و growAg چیزی را که نیل به عنوان یک شکاف بزرگ در بازار آگ‌‌تک می‌‌بیند، پر می‌کند. وی در انتها افزود: امروزه موضوعات قابل بررسی در کشاورزی دقیق درباره سیستم‌‌های مکان‌یابی، سنجش و آشکارسازی و پهنه‌‌بندی عملکرد محصول، آزمون خاک، سیستم‌‌های پهنه‌‌بندی اطلاعات جغرافیایی، تکنولوژی مقدار متغیر نهاده، سنجش از راه دور (Remote sensing) و پیامدها و آثار کشاورزی دقیق است. اگرچه کشاورزی دقیق هزینه سرمایه‌‌گذاری اولیه بالایی می‌خواهد اما بهینه‌‌سازی تولید محصول بر مبنای تغییرات درون کشتزار آنچنان اساسی و بنیادین است که این فناوری را در آینده‌‌ای نزدیک فراگیر و پایدار می‌‌سازد.