به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNN، نیل لیندسی، معاون ارشد خدمات سلامت آمازون، در بیانیه‌‌ای در روز پنج شنبه گذشته همزمان با اعلام این خرید، اظهار کرد که این غول تجارت الکترونیک فکر می‌کند مراقبت‌های بهداشتی در فهرست تجربیاتی قرار دارد که نیاز به نوآوری مجدد در آن احساس می‌شود. لیندسی افزود آمازون امیدوار است یکی از شرکت‌‌هایی باشد که به بهبود چشمگیر بخش مراقبت‌های بهداشتی در چند سال آینده کمک کند. این خرید آخرین نمونه از خریدهای این غول فناوری است که ردپای آن را در صنعت مراقبت‌های بهداشتی گسترش می‌دهد. آمازون در سال ۲۰۱۸ یک داروخانه آنلاین با نام PillPack را خریداری و بعدا داروخانه دیجیتالی خود را در ایالات متحده راه‌اندازی کرد. این در حالی است که، آمازون به‌طور جداگانه با غول‌های بانکداری، جی پی مورگان و برکشایر هاتاوی در تلاش برای ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی و «بیمه بهتر با هزینه کمتر»  برای کارگران و خانواده‌های این سه شرکت و احتمالا سایر مشاغل، همکاری‌هایی را آغاز کرده بود. این پروژه که Haven نام داشت، سال گذشته تعطیل شد.

آمازون در سال‌های اخیر امپراتوری خود را از خرده‌‌فروشی آنلاین به سرگرمی‌‌ها، خواربارفروشی‌‌ و موارد دیگر گسترش داده است و در این فرآیند دسترسی گسترده خود را به زندگی مشتریان و مصرف‌‌کنندگان نهایی افزایش داده است. خرید شرکت وان مدیکال یکی از بزرگ‌ترین خریدها در تاریخ آمازون خواهد بود. آمازون در سال ۲۰۱۷ نیز با خرید خواربار‌فروشی زنجیره‌ای Whole Foods به قیمت ۷/ ۱۳میلیارد دلار موافقت کرد و اوایل سال جاری قراردادی را به ارزش ۵/ ۸ میلیارد دلار برای خرید استودیوی معروف فیلم هالیوود MGM بسته بود. الیزابت اندرسون، تحلیلگر Evercore ISI، در یادداشتی می‌گوید: با قرارداد خرید وان مدیکال، آمازون به کلینیک‌های سلامت فیزیکی و همچنین سیستم‌های پرداخت‌های این حوزه و بیمارستان‌ها دسترسی پیدا می‌کند. وان مدیکال که مقر آن در سان فرانسیسکو است، در سال‌های اخیر در بحبوحه پاندمی کووید-۱۹ و افزایش بخش سلامت از راه دور، شاهد افزایش تقاضا برای خدمات خود بوده است. این شرکت در جدیدترین گزارش درآمد سه‌ماهه خود اعلام کرد که تعداد کل اعضای آن به ۷۶۷ هزار نفر رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

سهام ۱life Healthcare، شرکت مادر وان مدیکال، در اوایل معاملات روز پنج‌شنبه گذشته پس از اعلام این خبر، بیش از ۶۵ درصد افزایش یافت. سهام شرکت آمازون نیز در آن روز نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که سهام شرکت‌های CVS Health و Walgreens Boots Alliance صبح پنج‌شنبه پس از انتشار این خبر اندکی کاهش یافت. این معامله همچنان منوط به تایید سهامداران و نهادهای نظارتی است. نیکلاس اکونومیدس، پروفسور اقتصاد در دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک، در این خصوص اظهار کرد که او تردید دارد این معامله بازرسی‌های رسمی ضد انحصاری را آغاز کند. او خرید وان مدیکال را با خرید قبلی آمازون از Whole Foods مقایسه کرد و گفت سهم بازار از قبل موجود آمازون، در هر دو صنعت در زمان معاملات مربوطه بسیار کم است. به‌طور سنتی، تنظیم‌‌کننده‌های ضدانحصار ادغام‌‌هایی را که ممکن است به موجب آن رقیبی از داخل همان بازار حذف شود به دقت بررسی می‌کنند، اما به ندرت با معاملاتی که به موجب آن یک شرکت راه خود را به صنعت مجاور باز می‌کند، مخالفت می‌کنند.

اکونومیدس گفت: زمینه‌های مداخله در این مورد حتی ضعیف‌‌تر از معامله Whole Foods است، زیرا تا حدودی آمازون در بازار فروش مواد غذایی حرفی برای گفتن داشت، بنابراین قبل از ادغام تا حدی رقیب شرکت Whole Foods بود. اما در اینجا، من نمی‌بینم که آمازون تجارت قابل توجهی در بخش مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد. اما برخی به سرعت خواستار بررسی دقیق‌تر این معامله شدند. سناتور امی کلوبوچار، که ریاست کمیته فرعی ضد انحصار سنا را بر عهده دارد، گفت کمیسیون تجارت فدرال باید درباره خرید پیشنهادی به‌طور کامل تحقیق کند.

کلوبوچار می‌گوید: پیشنهاد غول تجارت الکترونیک سوالاتی را درباره اثرات ضدرقابتی بالقوه ایجاد می‌کند که آمازون می‌تواند از طریق خدمات داروخانه خود اعمال کند. اگرچه آخرین معامله آمازون ممکن است تحت عنوان سنتی ضد انحصار تلقی نشود، اما این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که مقامات کمیسیون تجارت فدرال، وزارت دادگستری و کنگره، اظهارات سخت‌تری را درباره پلتفرم‌های بزرگ فناوری مطرح کرده‌اند و قول داده‌اند که خلاقانه‌تر و تهاجمی‌تر درباره این موضوع و اجرای قانون رقابت عمل کنند. برخی از قانون‌گذاران آمریکایی فورا برای تصویب لایحه‌‌ای به کنگره فشار می‌‌آورند که می‌تواند موانع جدیدی را بین شاخه‌های مختلف کسب‌‌وکار غول‌‌های فناوری ایجاد کند و مانع از سوءاستفاده آنها از مقیاس عظیم خود در چندین شاخه کاری مختلف شود که منتقدان می‌گویند به رقابت در آنها آسیب می‌‌زند.

مدت کوتاهی پس از اعلام این قرارداد، برخی از منتقدان صنعت فناوری نیز نگرانی‌هایی را درباره داده‌های بهداشتی که این غول فناوری می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد، مطرح کردند. ساشا هاورث، مدیر اجرایی گروه حمایت از پروژه نظارت بر فناوری، در بیانیه‌ای به CNN Business گفت: دسترسی آمازون به داده‌های مراقبت‌های بهداشتی خصوصی، صراحتا یک فکر وحشتناک است و به این نکته باید توجه کرد که کنگره چقدر باید اصلاحات ضدانحصاری را تصویب کند تا از سوءاستفاده این غول‌‌های فناوری از قدرت انحصاری خود جلوگیری کند.