پرتفوی سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بانک تجارت

p28 copy

تغییرات سه ماهه پرتفوی تجارت

بررسی شرکت‌‌های زیر‌مجموعه بانک تجارت نشان می‌دهد این بانک بزرگ سه شرکت مهم در زیرمجموعه خود دارد که به‌طور تخصصی به سرمایه‌‌گذاری مشغول هستند. این سه شرکت به ترتیب حجم سرمایه‌‌گذاری «شرکت سرمایه‌‌گذاری ایرانیان»، «شرکت سرمایه‌‌گذاری سامان ایرانیان» و «شرکت سرمایه‌‌گذاری تدبیر ایرانیان» هستند. بررسی تغییر و تحولات سبد سرمایه‌‌گذاری، یا همان پرتفوی این سه شرکت می‌تواند سرنخ سرمایه‌‌گذاری‌‌های بانک تجارت را نمایان کند. بر این اساس در این گزارش با بررسی پرتفوی منتهی به پایان خرداد‌، جزئیات تغییرات سه ماهه در سرمایه‌‌گذاری‌‌های شرکت‌‌های زیرمجموعه این بانک بزرگ را ارزیابی خواهیم کرد.

ایرانیان، بزرگ‌ترین سبد تجارت

شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان بزرگ‌ترین مجموعه سرمایه‌گذاری زیر‌مجموعه بانک تجارت به حساب می‌‌آید. بر اساس پرتفوی این شرکت در پایان خرداد مجموع سرمایه‌‌گذاری‌‌های آن به بیش از 2777 میلیارد تومان رسیده است. آمارها نشان می‌دهد «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «تجارت عمده‌فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری» چهار فعالیت اقتصادی عمده‌‌ای هستند که مقصد سرمایه‌‌گذاری‌های این شرکت بوده‌‌اند. بر این اساس سهم بانک‌ها و موسسات اعتباری از کل سبد سرمایه‌‌گذاری این شرکت به حدود 36 درصد می‌‌رسد؛ به عبارتی بیش از یک‌سوم دارایی‌‌های این شرکت در سهام بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بانک اقتصاد نوین و پست بانک سرمایه‌‌گذاری شده است.

در پله دوم، صنایع فلزات اساسی مقصد بیش از 13 درصد سرمایه‌‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌‌گذاری ایرانیان بوده است. این سرمایه روی سه غول فلزی ایران، یعنی فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی صنایع مس ایران صرف شده است. در بخش محصولات شیمیایی نیز این شرکت با انتخاب 5 شرکت دیگر برای سرمایه‌‌گذاری، 12 درصد از تمام سرمایه‌‌گذاری‌‌هایش را به آنها اختصاص داده است که شرکت مادر صنایع پتروشیمی خلیج‌‌فارس، پتروشیمی پردیس و پروپیلن جم بزرگ‌ترین شرکت‌های شیمیایی حاضر در این سبد به شمار می‌‌رود. آخرین گروه عمده مورد بررسی در این سبد «تجارت عمده‌ فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری» است که سهمی 7/ 10 درصدی از کل سرمایه‌‌گذاری‌‌های این زیرمجموعه بانک تجارت دارد. بررسی تغییرات سبد سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌‌گذاری ایرانیان حاکی از آن است که در سه ماه ابتدایی سال 1401 این شرکت 4/ 42 میلیارد تومان به کل سرمایه‌‌گذاری‌‌های خود افزوده است. بر این اساس کل سرمایه‌‌گذاری‌‌های این شرکت از 2734 میلیارد تومان در پایان اسفند 1400، به 2777 میلیارد تومان در پایان خرداد رسیده است.

شرکت سرمایه‌‌گذاری سامان ایرانیان

دومین زیرمجموعه بزرگ بانک تجارت که به‌طور ویژه به سرمایه‌‌گذاری مشغول است، شرکت سرمایه‌‌گذاری سامان ایرانیان است. بر اساس اطلاعات سبد سرمایه‌‌گذاری این شرکت، در پایان خرداد بیش از 2499میلیارد تومان ارزش سرمایه‌‌گذاری‌‌های این شرکت بوده است. آمارها حاکی از آن است که سرمایه‌‌گذاری سامان ایرانیان به ترتیب در «محصولات شیمیایی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌‌ای» بیشترین سرمایه‌‌گذاری را داشته است. جزئیات منتشر شده در پرتفوی منتهی به پایان خرداد این شرکت حاکی از آن است که محصولات شیمیایی با سهم 1/ 22 درصدی از کل سرمایه‌‌گذاری‌های این شرکت در صدر فعالیت‌‌های اقتصادی مورد توجه کارشناسان آن است. شرکت‌‌های پتروشیمی مبین، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی جم، پتروشیمی پارس، پتروشیمی پردیس، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پلی‌‌پروپیلن جم و پتروشیمی غدیر از جمله صنایع فعال در حوزه مواد شیمیایی هستند که مورد توجه شرکت سرمایه‌‌گذاری سامان ایرانیان قرار گرفته است.

دومین رشته مورد توجه این شرکت زیر‌مجموعه بانک تجارت «بانک‌ها و موسسات اعتباری» است که 6/ 18 درصد از سرمایه‌‌گذاری‌‌های این شرکت را به خود اختصاص داده است. بانک صادرات و بانک تجارت دو شرکتی هستند که پرتفوی این شرکت در این فعالیت اقتصادی خاص را به خود اختصاص داده‌‌اند. سومین فعالیت اقتصادی محبوب سرمایه‌‌گذاران شرکت سامان ایران مربوط به فلزات اساسی است. بر این اساس شرکت‌‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان شرکت‌‌های مهمی هستند که این شرکت بیش از 14 درصد از کل پرتفوی خود را  روی آنها سرمایه‌‌گذاری کرده است. چهارمین رشته اقتصادی که بیشترین سهم را در پرتفوی شرکت سامان ایرانیان دارد «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌‌ای» است. بررسی جزئیات این سرمایه‌‌گذاری‌‌ها از این حکایت دارد که پالایش‌‌نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران سه شرکت حاضر در این صنعت هستند که کمی بیشتراز 13 درصد کل پرتفوی این شرکت سرمایه‌‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند.

تدبیر، کوچک اما متفاوت

شرکت سرمایه‌‌گذاری تدبیر ایرانیان، با داشتن پرتفوی 94 میلیارد تومانی، کوچک‌ترین عضو در میان سه شرکت مورد بررسی در این گزارش به حساب می‌‌آید. بررسی اجمالی پرتفوی این شرکت نشان می‌دهد چهار رشته فعالیت اقتصادی «سرمایه‌‌گذاری‌‌‌‌ها»، «محصولات شیمیایی»، «شرکت‌‌های چند‌‌رشته‌‌ای صنعتی» و «استخراج کانه‌های فلزی» اصلی‌ترین حوزه‌هایی است که مورد توجه مدیران و کارشناسان این شرکت قرار گرفته است. بر این اساس در پایان خرداد سال 1401، بیش از 25 درصد از پرتفوی شرکت سرمایه‌‌گذاری تدبیر ایرانیان به شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌‌گذاری تعلق گرفته است. بررسی جزئیات نشان می‌دهد شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری ملی ‌‌ایران، سرمایه‌‌گذاری دارویی تامین، سرمایه‌‌گذاری غدیر، صندوق سرمایه‌‌گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌‌گذاری بانک ملی ایران از مهم‌ترین موارد حاضر در پرتفوی تدبیر ایرانیان هستند که در حوزه سرمایه‌‌گذاری فعال هستند.

از سوی دیگر «محصولات شیمیایی» دومین حوزه‌‌ای به شمار می‌‌رود که بیشترین اقبال شرکت تدبیر ایرانیان را به خود جلب کرده است. با نگاهی به پرتفوی این شرکت می‌توان گفت در این حوزه روی شرکت‌‌هایی چون پتروشیمی شیراز و پتروشیمی پردیس سرمایه‌‌گذاری کرده است و حدود 15 درصد از سرمایه خود را به آنها اختصاص داده است. سومین حوزه اصلی در پرتفوی شرکت سرمایه‌‌گذاری تدبیر ایرانیان شرکت‌های چندرشته‌‌ای صنعتی است که حدود 2/ 12 درصد از سرمایه‌های این شرکت را به خود اختصاص داده است. استخراج کانه‌های فلزی نیز با سهم 6/ 10درصد در رده بعدی محبوب‌ترین حوزه سرمایه‌گذاری شرکت تدبیر ایرانیان قرار دارد.

هر حوزه چقدر سرمایه‌‌گذاری جذب کرده است؟

از بررسی پرتفوهای سه شرکت سرمایه‌‌گذاری زیرمجموعه بانک تجارت می‌توان دریافت که بانک‌ها و موسسات اعتباری بالاترین جذب سرمایه را به خود اختصاص داده‌‌اند. براین اساس بیش از 2/ 27 درصد از مجموع پرتفوهای هر سه شرکت به این حوزه اختصاص یافته است. صنایع شیمیایی دومین حوزه اصلی مورد توجه سه شرکت مورد نظر به شمار می‌‌رود. براین اساس این حوزه 7/ 16 درصد از پرتفوهای این سه شرکت را تشکیل می‌دهد. فلزات اساسی نیز سومین حوزه اصلی سرمایه‌گذاری زیرمجموعه‌های بانک تجارت به شمار می‌‌رود و 5/ 13 درصد از پرتفوی این شرکت‌‌هارا تشکیل داده است.