صنعت لوازم خانگی؛ نیازمند حمایت دولت و بانک‌ها

وی افزود: در بسیاری از صنایع ممکن است که در این حد احتیاج به سرمایه در گردش نباشد؛ اما در حال حاضر قیمت تمام شده یک یخچال حدود ۲۰ تا ۳۰‌میلیون تومان بوده یا قیمت تمام‌شده یک اجاق گاز حدود ۱۰ تا ۱۲‌میلیون تومان است. آماده‌‌‌سازی بستر تولید این محصولات نیازمند سرمایه هنگفت بوده و نیاز به حمایت مالی دارد. از همین‌‌‌رو یکی از عمده‌‌‌ترین مشکلات تولیدکنندگان بحث تامین سرمایه در گردش، تامین سرمایه ثابت و بحث به‌‌‌روز کردن ماشین‌‌‌آلات از طریق دریافت تسهیلات بانکی و بهره‌‌‌مندی از حمایت بانک‌هاست. کلاهدوزان در ادامه گفت: اگر بانک‌ها به کمک صنعت لوازم خانگی بیایند حدود ۵۰ تا ۶۰درصد مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد چراکه مشکل عمده تولیدکنندگان این حوزه نداشتن سرمایه برای خرید و به‌‌‌روزرسانی ماشین‌‌‌آلات و توسعه این صنعت است.

وی افزود: لوازم خانگی جزو صنایع مادر و تاثیرگذار بوده و در سال‌های گذشته بخش عمده‌‌‌ای از واردات غیرنفتی کشور در این صنعت بوده است. از همین‌‌‌رو صنعت لوازم خانگی مانند صنایع دیگر از قبیل صنعت خودرو، فولاد و... برای دولت و حاکمیت بسیار قابل اهمیت بوده و هست. ظرفیت تولید صنعت لوازم خانگی در ایران زیاد بوده اما نسبت به تقاضای بازار کافی نبوده و این به‌‌‌خاطر عدم‌واردات برندهای خارجی به کشور در سال‌های اخیر است. کلاهدوزان در ادامه گفت: یکی از تصمیمات مهمی که در راستای حمایت از تولید داخلی اتخاذ شد، ممنوعیت واردات کالاهای خارجی بود. اما دولت‌‌‌ها (چه دولت قبلی و چه دولت فعلی) قدمی در خصوص تسهیل اجرای این فرمان برای تولیدکنندگان داخلی برنداشتند.این موضوعی است که دغدغه تولیدکنندگان شده چراکه تولیدکننده نیاز به فضای تسهیل‌‌‌شده در این صنعت دارد.

مبارزه با قاچاق، مطالبه جدی تولیدکنندگان

یکی از خواسته‌‌‌های تولیدکنندگان صنایع، مبارزه جدی دولت با پدیده قاچاق است. تولیدکنندگان حاضرند برای ریشه‌‌‌کن کردن قاچاق به کمک دولت بیایند. مدیرعامل شرکت افتخار صنعت ماهان با اعلام این مطلب گفت: قاچاق از چند جانب به صنعت لوازم خانگی ضربه می‌‌‌زند؛ یکی اینکه مصرف‌کننده را به سمت خرید کالای خارجی سوق می‌دهد و همین موضوع برای تولیدکننده بی‌‌‌انگیزگی ایجاد می‌کند. وی افزود: ضربه دیگری که موضوع قاچاق وارد می‌کند، ایجاد وابستگی و عدم‌توسعه‌‌‌یافتگی است. اگر می‌‌‌خواهیم در مسیر توسعه‌‌‌یافتگی مانند کشورهای چین، ژاپن، کره‌جنوبی و... حرکت کنیم، باید از تولیدات داخلی استفاده شود تا چرخ تولید بچرخد و کشور در مسیر بالندگی و رشد قرار گیرد. اگر همچنان مصرف تولیدات سایر کشورها ادامه یابد، هیچ‌گاه کشوری توسعه‌‌‌یافته نخواهیم داشت و همیشه به کشورهای دیگر وابسته خواهیم بود. کلاهدوزان در ادامه گفت: در حال حاضر در بخش قطعات، این وابستگی وجود دارد. قطعه‌‌‌سازان بعد از ایجاد تحریم‌ها از سوی آمریکا می‌توانستند به سمت تولید قطعات بیشتر و متنوع‌تر رفته و به خودکفایی برسند و کشور را از وابستگی به ورود قطعات نجات دهند. اما متاسفانه واردات ادامه یافت و این خود معضلی برای تولیدکننده شده است.

قیمت‌گذاری کارشناسی شده و عادلانه باشد

مدیرعامل شرکت افتخار صنعت ماهان درباره قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی گفت: با قیمت‌گذاری موافق هستم اما قیمت‌گذاری باید با نظر متخصصان و کارشناسان فعال در تولید و صنعت انجام ‌‌‌گیرد. وی افزود: موافق درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا هستم و درج قیمت تولیدکننده روی کالا ضرورتی ندارد. به‌‌‌طور مثال وقتی روی کالایی قیمت تولیدکننده ۲۶‌میلیون درج شده و قیمت فروش همان کالا ۲۹میلیون درج شده، برای مصرف‌کننده سوء تفاهم پیش آمده و فکر می‌کند که این ۳‌میلیون سود خالص تولیدکننده بوده و همین نکته محل اختلاف تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود. در حالی که هزینه‌‌‌های سربار و جانبی از قبیل مالیات و هزینه حمل و ارزش افزوده و... در نظر ‌‌‌گرفته نمی‌شود.

کلاهدوزان در ادامه گفت: در سال‌های گذشته شاهد افسارگسیختگی در صنعت لوازم خانگی بودیم و چون هیچ نهادی روی افزایش قیمت‌ها نظارت نداشت عده‌‌‌ای در حق مردم اجحاف کردند. راهکار جلوگیری از این افسارگسیختگی تشکیل کارگروه‌‌‌های متخصص با حضور افرادی از اتحادیه‌‌‌ها و تولیدکنندگان است تا تولیدکننده، قیمت تمام‌‌‌شده تولیداتش را ارائه کرده تا این قیمت‌گذاری و افزایش قیمت عادلانه صورت گیرد.

وی افزود: زمانی که قیمت‌گذاری به‌‌‌صورت تخصصی و کارشناسی شده باشد و هزینه و درآمد به‌‌‌طور عادلانه در نظر گرفته شود، هیچ تولیدکننده‌‌‌ای با قیمت‌گذاری مشکل نخواهد داشت اما این کار مستلزم وجود افراد متخصص در صنعت است تا به‌‌‌صورت کارشناسی این قیمت‌گذاری صورت گیرد. نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت با وجود نوسان قیمت ارز و محصولات مصرفی برای تولید، قیمتی ثابت در نظر بگیرد، زمانی یک قیمت را می‌توان تعیین کرد و ثابت نگه داشت که قیمت ارز و قطعات مصرفی نیز ثابت باشند. عادلانه این است تا قیمت‌گذاری به‌‌‌صورت کارشناسی شده و با در نظر گرفتن افزایش قیمت مولفه‌‌‌های تولید مانند ورق آهن، فولاد و محصولات پلیمری باشد.

زمینه مناسب تبلیغات برای تولیدکنندگان کوچک‌تر فراهم شود

مدیرعامل شرکت افتخار صنعت ماهان با اشاره به لزوم فرهنگ‌‌‌سازی مناسب برای تولیدات داخلی گفت: باید فضایی فراهم باشد تا تولیدکننده بتواند کالای خود را معرفی کرده و مصرف‌کننده بتواند کالاهای باکیفیت داخلی را بشناسد. این فرهنگ‌‌‌سازی و ترغیب، مستلزم این است که این فضای مناسب فراهم شود و صداوسیما به‌‌‌عنوان اصلی‌‌‌ترین بستر، باید برای تولیدکننده داخلی تسهیلاتی در نظر گیرد تا کالای ایرانی به مردم شناسانده شود.  وی افزود: در سال‌های گذشته، شرکت‌های خارجی برای شناساندن محصولاتشان به مصرف‌کنندگان داخلی، هزینه‌‌‌های هنگفت می‌کردند و نتیجه این تبلیغات سوق دادن مردم به سمت خرید این محصولات بود.

تبلیغات یکی از ابزارهای فرهنگ‌‌‌سازی است و این خود موجب ترغیب مصرف‌کننده به خرید محصولات داخلی می‌شود. کلاهدوزان در ادامه گفت: درست است که بحث کیفیت مهم است، اما تولیدکننده ابتدا باید کالای خود را معرفی کرده تا در ادامه با خرید و استفاده برای مصرف‌کننده این کیفیت ثابت شود. در سطح شهر شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی زیادی هستیم که تنها به چند لوازم خانگی اختصاص یافته و توزیع این تبلیغات به‌‌‌صورت عادلانه نیست. وی درباره تنوع تولیدات این شرکت گفت: محصولات این شرکت با برند «تکنو لایو» شامل انواع اجاق‌‌‌گازهای فردار، طرح فر، اجاق‌‌‌گازهای رومیزی، هود، آون‌‌‌تستر و فر توکار است. در این شرکت همچنین محصولاتی مثل جاروبرقی، لباسشویی، ظرفشویی و یخچال هم داریم که به‌‌‌صورت تولید بدون‌‌‌ کارخانه (OEM) با همکاری کارخانه سایر شرکت‌ها به بازار عرضه می‌شود.