دیگر به بی‌وای‌دی نخندید

به گزارش سایپانیوز، در سال ۲۰۱۱ ایلان ماسک حتی «بی‌وای‌دی» را به عنوان رقیب قبول نداشت و طراحی و کیفیت آن را به سخره می‌گرفت. شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی از سال ۲۰۰۸ در این شرکت چینی ۲۳۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد و اکنون ارزش آن از ۹ میلیارد دلار گذشته است. حالا وقت آن است که وارن بافت با صدای بلند بخندد. ماسک در مصاحبه با بلومبرگ با تمسخر بی‌وای‌دی گفته بود: خودروی آنها را دیده‌اید؟ من فکر نمی‌کنم محصول خوبی باشد، جذاب هم که نیست، فناوری خیلی قدرتمندی هم ندارد. در ادامه هم گفته بود که این شرکت در خود چین نیز با مشکلات عمیقی رو‌به‌رو است. حالا گردش مالی «بی‌وای‌دی» مثل قارچ رشد کرده و به ۲۱۱ میلیارد یوآن (حدود ۳۲ میلیارد دلار) رسیده است. به عبارت بهتر از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ حداقل ۱۰ برابر شده است. در ماه مه امسال فروش خودروهای برقی و هیبریدی «بی‌وای‌دی» با ۲۵۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۱۴ هزار دستگاه رسیده و کل خودروهای برقی فروخته شده این شرکت از رقم خیره‌کننده ۲ میلیون دستگاه عبور کرده است.

در مقایسه، گردش مالی تسلا در سال گذشته ۵۴ میلیارد دلار گزارش شده که ۵/ ۵ میلیارد آن سود خالص بوده و این شرکت ۳۰۰ هزار دستگاه در همین فصل گذشته به مشتریان خود تحویل داده است. برکشایر در سال ۲۰۰۸ برای خرید ۲۲۵ میلیون سهم بی‌وای‌دی در بازار بورس هنگ‌کنگ ۲۳۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد و ارزش سهام این شرکت در این مدت کوتاه از یک دلار به ۴۰ دلار رسید و حالا سهم ۷/ ۷ درصدی برکشایر در بی‌وای‌دی به ۹ میلیارد دلار افزایش یافته است. بی‌وای‌دی از هیاهوی شدیدی که درباره خودروهای برقی شده، حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورده و مثل تسلا و ریویان در طول شیوع جهانی کرونا از فرصت استفاده کرده است. از سال ۲۰۲۰ تا به حال ارزش سهام این شرکت ۷ برابر شده و از ابتدای همین سال ۲۰۲۲ میزان رشد آن بالای ۱۸ درصد بوده است. در حال حاضر ارزش سرمایه شرکت بی‌وای‌دی بالای ۱۳۸ میلیارد دلار است.

وارن بافت، بیشتر در کمپانی‌های آمریکایی مثل اپل، کوکاکولا و نظایر آن سرمایه‌گذاری می‌کند، اما با اصرار چارلی مانجر، شریک تجاری‌اش که قائم‌مقام برکشایر هاتاوی است، متقاعد شد شانسش را در بی‌وای‌دی هم امتحان کند. مانجر در وصف وانگ چوانفو ‌گفته بود که او ترکیبی از توماس ادیسون، هنری فورد و بیل گیتس چینی‌ها است. به احتمال زیاد نظر تسلا هم در مورد بی‌وای‌دی عوض شده و از نشانه‌های آن این است که به زودی بی‌وای‌دی یکی از تامین‌کنندگان مهم باتری خودروسازی آمریکایی تسلا خواهد بود. رویترز هم ماه پیش گفت که وانگ (مدیرعامل بی‌وای‌دی) و ماسک دوستان خوبی هستند.