توسعه تبریز با «دیپلماسی شهری»

مقامات خارجی در تبریز

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با اشاره به اهمیت دیپلماسی شهری در دنیای امروز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: دیپلماسی شهری در دنیای امروز بیش از سایر حوزه‌های روابط خارجی نقش تعیین‌‌کننده‌‌ای در تحکیم ارتباطات بین کشورهای مختلف و حتی بهبود روابط آسیب‌‌دیده دارد. دیپلماسی شهری امروزه نقش تعیین‌‌کننده‌‌ای در توسعه روابط بین کشورهای مختلف دارد و جایی که گفتمان سیاسی به مشکل برمی‌‌خورد، این دیپلماسی شهری است که وارد میدان شده و گره‌‌گشای روابط بین کشورها می‌شود.

تبریز و شهرداری آن پس از سال‌ها رکود در این حوزه، با پشتکاری جدید تلاش می‌کنند تا این بخش از دیپلماسی بین‌المللی را فعال کرده و در دوره اخیر، دو سفیر اروپایی و یک سرکنسول و چندین سرمایه‌‌گذار خارجی برای عقد تفاهم‌‌نامه همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و شهر با مدیران شهر وارد گفت‌وگو شده‌اند. حضور سفرای کشورهای ایتالیا و اتریش، سرکنسول ترکیه و سرمایه‌‌گذاران خارجی و دیدار مقامات عالی شهر، گواه تحول در این حوزه است که انتظار می‌‌رود در سال‌های آتی نتایج آن به عینه مشهود باشد. به گفته هوشیار، معرفی فرصت‌‌های سرمایه‌‌گذاری در شهرها، جذب سرمایه‌‌گذار، اشتراک تجربیات مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف و توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و حتی سیاسی، ظرفیت‌‌های مختلف دیپلماسی شهری هستند که در قالب اعزام هیات سرمایه‌‌گذاری، برگزاری هفته فرهنگی و دیدارهایی در سطح عالی و عمومی ارائه می‌شوند.

روزشمار تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌تمام

پروژه‌های نیمه‌‌تمام شهری میراث گذشته است و به سرانجام رساندن آنها می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش رضایتمندی و امید بیشتر مردم به اجرای دیگر برنامه‌های پیش‌‌بینی‌شده داشته باشد. شهردار تبریز در این باره می‌گوید: ورود جدی مدیریت شهری تبریز به این موضوع و خلع ید از پیمانکاران متخلف نخستین اقدام جدی در این حوزه بود که موجب تحرک در دیگر پروژه‌ها شد. بازدید هفتگی از پروژه‌های نیمه‌‌تمام، ارائه راهکارها و پیشنهادها برای تسریع عملیات اجرایی و در کنار آن آزادسازی پروژه، اقداماتی است که باری از دوش ترافیک ایجاد شده به واسطه این پروژه‌ها برداشته است. هوشیار ادامه می‌دهد: مهم‌ترین اقدام مدیریت شهری تبریز در این حوزه، نصب تابلوی روزشمار برای اتمام پروژه‌های نیمه‌‌تمام شهر است که با تدوین برنامه‌‌ و تعیین زمان مشخص برای تکمیل پروژه و اقدامات مقتضی در تسهیل و تسریع عملیات اجرایی، حداقل امید را به شهر بازگردانده تا شهروندان دوباره شاهد توسعه و پویایی شهر باشند.

بودجه‌‌ای ۲۰۶ میلیاردی برای بهسازی آسفالت شهری

شهردار تبریز درباره آسفالت شهری و مناسب‌‌سازی مسیرهای تردد هم به میزان اهمیت موضوع در افکار عمومی از دیرباز اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع دغدغه‌‌ای به قدمت شهرنشینی و احداث نخستین جاده‌های حمل و نقل در دنیا دارد که تقریبا در همه جای دنیا اولویت اول مدیریت شهری محسوب می‌شود. توزیع آسفالت یکدست و با کیفیت در تمام معابر شهری، برنامه شهرداری در این حوزه است که در بودجه سال جاری هم ۲۰۶میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌‌ها پیش‌‌بینی شده است. مدیریت شهری تبریز علاوه بر تولید دو برابری آسفالت در کارخانه ۱۶۰ هزار تنی خود، در حال ساخت دومین کارخانه آسفالت برای پوشش مناطق شمالی و جنوب‌‌غربی شهر است. شهرداری تبریز در کنار این موارد، لکه‌‌گیری و آسفالت‌‌ریزی اساسی معابر و محلات شهر را در قالب فاز اول و دوم طرح نگهداشت شهری آغاز کرده است. معرفی تبریز کهن به عنوان قطب فرهنگی و تاریخی کشور در سطح ملی و بین‌المللی و اعتلای جایگاه قبلی این شهر در مجامع بین‌المللی یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت شهری است. هوشیار در این مورد می‌گوید: شهرداری تبریز در این راستا اقدام به مرمت، بهسازی، خرید و تملک خانه‌های تاریخی و آماده‌‌سازی مراکز تفریحی و تجاری کرده است. «ائل گلی»، مجموعه تفرجگاهی «عون‌‌بن‌‌علی» و ده‌ها بوستان و پارک تفریحی برای پذیرایی از گردشگران تابستانی آماده‌‌سازی شده‌‌اند. توسعه فضای سبز، گل‌‌کاری، تعمیر و راه‌‌اندازی آب‌‌نماهای شهری و روشنایی پارک‌‌ها و معابر از جمله اقدامات مدیریت شهری تبریز در این زمینه است. تبریزی‌ها همچنین برای صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی شهر اقدام به مرمت اساسی مجموعه‌های «مقبره‌‌الشعرا» و «دوکمال» کرده‌اند و در کنار آن شهرداری تبریز دستور تملک خانه‌های تاریخی «ستارخان» و «باقرخان» و محیط پیرامون آن را صادر کرده است.