سیاست اشتباه  برای کاهش زمان ساخت

مدیرعامل «هلدینگ ساختمانی بهشت» بابیان مطلب فوق و با تاکید بر اینکه طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی به یک پروسه فرسایشی و خسته‌‌‌کننده تبدیل‌‌‌شده است گفت: در حال حاضر، مساله صدور پروانه ساختمانی در پایتخت به یک معضل تبدیل‌‌‌شده و این پروسه گاهی در مورد برخی پروژه‌های ساختمانی تا یک سال نیز طول می‌‌‌کشد.

علیرضا بهشت‌‌‌آیین در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: شهرداری تهران برای کاهش مجوز ساخت، در مقطعی با راه‌‌‌اندازی «دفاتر خدمات الکترونیک» به‌‌‌زعم خود ‌درصدد سرعت بخشی به روال اداری حوزه ساختمان برآمد، این در حالی است که این سازوکار به‌‌‌هیچ‌‌‌وجه موثر واقع نشد و کماکان در بر روی یک پاشنه می‌‌‌چرخد و «دیوان‌‌‌سالاری» در بخش مسکن به یک ماراتن نفس‌گیر برای سازندگان مبدل شده است.

بهشت‌‌‌آیین بر پیچیده‌‌‌تر شدن امور بوروکراسی حوزه مسکن درباره مجوزهایی که مستلزم تشکیل گروه‌‌‌های تخصصی هستند اشاره کرد و گفت: چنانچه پرونده‌‌‌ای نیازمند طی تشریفات اداری برای تشکیل کمیسیون تخصصی برای تصمیم‌گیری باشد، زمان صدور پروانه به‌‌‌مراتب طولانی‌‌‌تر خواهد شد چراکه این کمیسیون‌‌‌ها اگرچه بر اساس شرح وظایف، معمولا دو هفته یک‌‌‌بار تشکیل می‌‌‌شوند، اما در عمل به دلایل مختلف نظیر به حدنصاب نرسیدن اعضا یا تعطیلات و... دیربه‌‌‌دیر تشکیل می‌‌‌شوند و همین مساله سبب زمان‌برشدن صدور مجوز این نوع پرونده‌‌‌ها می‌شود.

وی همچنین دریافت استعلام مربوط به نمای ساختمان، فضای سبز، آتش‌‌‌نشانی و... را نیز زمان‌بردانست و گفت نکته جالب این است که وقتی تمامی استعلامات اداری مربوط به مجوز ساخت آماده می‌شود یک ماه طول می‌‌‌کشد تا یک فیش تسویه مالی صادر شود و بعد از پرداخت هزینه فیش، گاهی اوقات تا چهل روز، صدور جواز فیزیکی چاپ‌‌‌شده ممهور، زمان‌برخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه پروسه صدور پروانه دوندگی دارد و بسیار خسته‌‌‌کننده است گفت: به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال امروز که سازنده‌‌‌ای قرارداد ساخت یا مشارکت در ساخت منعقد یا ملکی را برای ساخت خریداری می‌کند، ضمن اینکه با چالش‌های بیشمار اخذ مجوز، باید روبه‌‌‌رو شود درعین‌‌‌حال باید هزینه‌‌‌های سنگینی که در پروانه ساخت پیش‌بینی‌‌‌شده است را پرداخت کند.

مدیرعامل هلدینگ گفت: آیتم‌‌‌های پرداختی گوناگونی در پروانه ساختمانی گنجانده ‌‌‌شده که ازجمله آن می‌توان به سهم آموزش‌‌‌وپرورش، بیمه تامین اجتماعی، خدمات ریلی و... اشاره کرد که مجموع این هزینه‌‌‌ها درنهایت سبب می‌شود که سهم عوارض شهرداری از هزینه‌‌‌های ساخت مسکن به‌‌‌شدت بالا برود.

وی گفت: ضریب تراکم به‌‌‌شدت متغیر شده و مکررا میزان آن نیز رو به افزایش است، حتی مقررشده که مدیریت شهری در حال برنامه‌‌‌ریزی است که در مورد دو پلاک همسان در یک محله، اگر یکی در نبش خیابان واقع‌‌‌شده است، تراکم بالاتری اعمال کند.

بهشت‌‌‌آیین ادامه داد: شهرداری در سود ساخت با سازنده‌‌‌ها شریک است اما این معادله برد - برد نیست چراکه تمامی گرفتاری‌‌‌های اداری و دوندگی‌‌‌ها را باید سازنده متحمل شود و شهرداری هیچ تلاشی برای تسهیل امور ساخت به نفع سازندگان و ارائه تسهیلات تشویقی انجام نمی‌‌‌دهد، اما در زمان اخذ سود با سازنده به‌‌‌نوعی مشارکت دارد.

بهشت‌‌‌آیین افزود: قطعا در کشورهای پیشرفته چنین شرایطی حاکم نیست و مدل ساخت‌‌‌وساز و فرمول امور اداری مربوط به استعلامات پروانه با کشور ما بسیار متفاوت است. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال در تفلیس پایتخت گرجستان، یک مرکز اداری وجود دارد که تمام‌‌‌کارهای اداری در آن مرکز متمرکز است و با سرعت انجام می‌شود. به‌‌‌طوری که ظرف یکی دو ساعت یا نهایت یک تا دو روز انواع کارهای اداری مثل پروانه ساخت‌‌‌وساز و... در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن در این مراکز انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک در هیچ جای دنیا با این فرمول و با این سطح از هزینه‌‌‌ها، پروانه ساختمانی صادر نمی‌شود، گفت: عوارض ساختمانی در کنار تورم و نیز گرانی نهاده‌‌‌های تولید مسکن، یکی از عوامل تشدید تورم بخش مسکن است و هر زمان که نرخ عوارض شهرداری افزایش چشمگیری داشت باید بدانیم که تورم در بخش مسکن شتاب خواهد گرفت.

بهشت‌‌‌آیین زمان انتظار ایده‌‌‌آل برای دریافت مجوزهای ساختمانی را نهایتا دو ماه دانست و گفت: سوابق تمامی املاک در سامانه‌‌‌های شهرداری وجود دارد و در عرض چند دقیقه می‌توان استعلامات مختلف املاک را دریافت کرد، اما بخشی از صدور پروانه به دستگاه‌های خارج از شهرداری مرتبط است که باید یک هماهنگی سیستمی بین تمامی این دستگاه‌ها ایجاد شود.  وی در پایان گفت: جای سوال است که این‌‌‌همه زمان‌‌‌ برای انجام صدور پروانه ساختمانی چرا به جای آنکه به ساخت واحدهای مسکونی با‌‌‌کیفیت منجر شود صرفا به سرخوردگی سرمایه‌گذاران ساختمانی و تداوم کم‌فروشی ساخت‌وساز ختم می‌شود؟

این تولید کننده در بخش دیگر سخنانش گفت: یکی از دلایل کاهش رغبت به ساخت و ساز همین زمان طولانی صدور پروانه است، بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت رفع موانع تولید در صنعت ساختمان، درصدد هستیم با استفاده از نتایج آسیب شناسی‌هایی که تاکنون انجام شده و همچنین تعامل با سازمان‌های دخیل در این زمینه، فرآیند صدور پروانه را به کوتاه ترین زمان ممکن برسانیم تا به این ترتیب هم صنعت ساخت و ساز در پایتخت رونق گیرد و هم قفل نوسازی در محلات فرسوده باز شود.