پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی طرح توسعه

سعید زرندی تصریح کرد: طرح توسعه LAB۲ شرکت تاکنون ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته  و عمده قراردادهای آن، منعقد شده یا آماده انعقاد است. ذیل مصوبات پیشین هیات مدیره که اطلاع‌رسانی شده بود؛ ۲۰ میلیون دلار قرارداد جدید برای اجرا و تکمیل بخش‌های باقی‌مانده این طرح توسعه، نهایی خواهد شد.  وی اظهار کرد: طبق زمان‌بندی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۲، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران شاهد دوبرابر شدن ظرفیت تولید آلکیل بنزن خطی موسوم به LAB خواهد بود. این در حالی است که اکنون ظرفیت تولید نرمال پارافین (به عنوان یکی از محصولات میانی) در این شرکت معادل ۱۷۵ هزار تن و محصول نهایی(LAB) نیز با ظرفیت ۱۱۰ هزار تن در سال، در فرآیند تولید مستمر قرار دارد.

توجه جدی به ارزش افزوده بیشتر تولیدات

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در ادامه به وضعیت و شرایط این شرکت در بازارهای صادراتی و منطقه‌ای اشاره و عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن طرح توسعه و تولید، همه محصولات با ارزش افزوده بالاتری مواجه شده و در نهایت امید است که این فرآیندها منجر به سودآوری و رشد بیشتری شده و ازطرفی به زودی شاهد سهم حداکثری این شرکت در بازارهای صادراتی منطقه خواهیم بود.

جذابیت‌های فروش

وی اعلام کرد: خوشبختانه آمارهای معاملاتی در بورس کالا و ارقام صادراتی به تبع آمارهای گمرکات نشان می‌دهد در اردیبهشت سال‌جاری شاهد فروش ۷۰۰ میلیارد تومانی محصولات شرکت بوده‌ایم که این رقم بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بوده است. با تدابیر اتخاذ شده در خصوص بازار صادراتی و طبق توافقاتی که صورت گرفته این امیدواری ایجاد شده که تا پایان خرداد ۱۴۰۱، می‌توانیم شاهد رشد فروش و البته درآمدزایی شرکت باشیم و امیدواریم طبق پیش‌بینی‌های در نظر گرفته شده و با هدف‌گذاری‌های جدید، فروش ۹۰۰ میلیارد تومانی ماهانه را به صورت مستمر در اختیار داشته باشیم که با رسیدن به این رقم می‌توان ادعا داشت که بالاترین حد فروش شرکت (از ابتدای‌کار تاکنون) را ازآن خود کرده‌ایم.  وی در ادامه عنوان کرد: البته این موارد از نگاه تحلیلگران مخفی نیست، زیرا آمار فروش داخلی حتی بعضا صادراتی ما در بورس کالا مشهود است و همین فرآیند شفافیت برجسته‌ای را به همراه داشته و دارد. در هر حال از ویژگی‌های مثبت بازار سرمایه در ارکان مختلف آن همین شفافیت آمارهای فروش در بورس کالا است که دست مدیران و تحلیلگران را در ارائه آمار و تحلیل باز می‌گذارد.

چندگانه تولیدات

در ادامه این گفت‌وگو مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران بیان کرد: با عنایت به سوابق این مجموعه و تقاضای محصولات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ‌کالاهایی همچون نرمال پارافین، LAB و آلکیلات سنگین، سه محصول اصلی تولیدی شرکت بوده‌اند،  اما  قصد داریم با تکیه بر تلاش و دانش فنی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان،  محصولات جدیدی را در این مجموعه تولید کنیم. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۸۰درصد بازار داخلی آلکیل‌ بنزن خطی، در زمره صادرکنندگان نمونه کشور نیز قرار دارد.

 شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در اصفهان واقع شده و صادرات محصولات این شرکت به اقصی نقاط جهان از طریق شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در بندر بوشهر انجام می‌پذیرد. علاوه بر آن، بارگیری محصولات برای مشتریان داخلی و برخی از مشتریان خارجی در کشورهای همجوار با استفاده از تجهیزات مکانیزه به طور مستقیم از مجتمع اصفهان صورت می‌پذیرد. سعید زرندی در ادامه گفت: امروزه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با بهره‌گیری از نیروی متخصص، دانش فنی به‌روز و بهینه‌سازی مداوم فرآیند تولید محصول خود به عضوی مؤثر و شناخته‌شده در میان تولیدکنندگان جهانی آلکیل‌ بنزن خطی تبدیل شده و یکی از بازیگران اصلی بازار مواد اولیه صنایع شوینده در منطقه به شمار می‌آید. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی در ادامه گفت: به منظور افزایش سهم در بازار گسترده و رو به رشد جهانی محصول آلکیل بنزن خطی طرح نوسازی و توسعه دوم شرکت سرمایه‌گذاری شیمیایی ایران از سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفته است و به‌رغم کارشکنی‌های ناشی از تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود این طرح توسعه تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد و با اجرای این طرح میزان تولید محصول آلکیل بنزن خطی تا حدود دو برابر مقدار فعلی افزایش می‌یابد. زرندی عنوان کرد: «روغن ترانسفورماتور» اولین محصول جدید عرضه شده از سوی این شرکت در بازار است که طبق برنامه‌های آتی، عزم و اراده ما بر تولید این محصول به صورت انبوه خواهد بود، البته در بخش توسعه نیز هدف‌گذاری‌هایی را روی ۱۱ محصول جدید داشته‌ و امید آن را داریم که تا یک‌سال آینده بتوانیم مرحله به مرحله، ساز و کار علمی ‌و دانش‌بنیان آن را برقرار کرده و سپس وارد مقوله تجاری‌سازی شویم که در صورت قطعی‌شدن و در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: تمامی ‌موارد و عوامل مذکور می‌توانند در عرصه جهانی برای شرکت، جایگاه مهمی ‌را رقم زده و از طرفی جایگاه ایران را در اقتصاد بین‌المللی ارتقا بخشند.