به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از رویترز، استیو داینز، سناتور مونتانا، در نامه‌ای به نوئل کویین، مدیر اجرایی HSBC که روز دوشنبه منتشر شد، اظهار کرد: نگران است که این تصمیم ممکن است شامل نقض قوانین ایالات متحده باشد. داینز گفت: بر اساس تایید قبلی این غول بانکداری درباره اظهارات کرک، از نظر بسیاری افراد، تعلیق کرک در پاسخ به فشار طرف‌‌های خارجی بر HSBC صورت پذیرفت که از نظر قانونی حق تاثیرگذاری بر مدیریت این شرکت را ندارند. او گفت قوانین داخلی، سرمایه‌گذاران آمریکایی این بانک انگلیسی را از تاثیرگذاری بر مدیریت آن منع می‌کنند. این نامه در حالی منتشر شد که جمهوری‌خواهان در واشنگتن سرمایه‌گذاری‌های زیست محیطی، اجتماعی و شرکتی را به عنوان یک موضوع سیاسی مورد توجه قرار داده‌اند. داینز یکی از اعضای این حزب است که با قانون پیشنهادی کمیسیون بورس و اوراق بهادار، که شرکت‌‌ها را ملزم می‌کند اطلاعات بیشتری درباره خطرات تغییرات آب و هوایی خود ارائه کنند، مخالفت کرده است. مخالفان این قوانین استدلال کرده‌اند که این قوانین باعث افزایش هزینه‌ها برای شرکت‌ها می‌شود. همچنین مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهور ایالات متحده، به صندوق‌های خاصی از جمله BlackRock و ESG که به‌طور گسترده‌تر برای شرکت‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری می‌کنند، حمله کرده است. بر اساس گزارش مورنینگ استار، دارایی‌‌های صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری پایدار ایالات متحده در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ به ۳۴۳ میلیارد دلار کاهش یافت که در مقایسه با کاهش ۶ درصدی دارایی‌‌ها در کل بازار، ۴ درصد کاهش در این سه ماه را نشان می‌دهد.

آموزش فین‌‌تک به هزاران کارمند

اما این بانک اخیرا اعلام کرده هزاران نفر از کارکنان HSBC از طریق دوره‌ای که با همکاری دانشگاه آکسفورد برگزار شده است، در زمینه فناوری‌های فین‌‌تک آموزش خواهند دید. در این دوره به هزاران کارمند آموزش‌هایی داده می‌شود تا به آنها کمک کند فناوری مالی نوظهور (fintech) را به خوبی درک کنند. بانک‌های سنتی مجبور هستند به تدریج فرهنگ داخلی خود را تغییر دهند تا اطمینان حاصل کنند که همگام با تقاضای مشتریان برای محصولات و خدمات مبتنی بر فین‌‌تک و همچنین نحوه استفاده داخلی از فناوری برای بهبود کارآیی و اثربخشی خود، حرکت می‌کنند. برای این منظور، کارکنان باید بدانند که فناوری‌های مالی در کجای کسب‌‌وکار آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بانک می‌خواهد کارکنان خود را خارج از مشاغل دیجیتال و مبتنی بر فناوری، از طریق دوره‌ای که با مدرسه بازرگانی Saïd دانشگاه آکسفورد ایجاد شده است، آموزش دهد. استیو سوارز، رئیس جهانی نوآوری در HSBC، گفت سرعت رشد فناوری‌‌هایی مانند ارز دیجیتال و بلاک‌‌چین به این معناست که کارکنان خارج از بخش‌های فناوری، برای همگام شدن با پیشرفت‌ها به آموزش نیاز دارند. برنامه آموزشی Fintech ۱۰۱، آموزش‌های پایه‌ای را درباره فناوری‌های فین‌‌تک و نحوه استفاده از آنها ارائه می‌دهد. او در ادامه افزود: سرعت تغییرات ناشی از فناوری در صنعت خدمات مالی بسیار سریع است، بنابراین ما می‌خواهیم بخش گسترده‌‌ای از کارمندان، فراتر از تیم‌‌های دیجیتال خاص ما، سطح بالایی از دانش فین‌‌تک راداشته باشند. برنامه فین‌‌تک ۱۰۱ بر اختلالات دیجیتال و پلتفرم‌ها و همچنین هوش مصنوعی و بانکداری باز تمرکز دارد. ریتا مارتینز، مدیر بخش همکاری‌های فین‌‌تک در HSBC، می‌گوید: رابطه قوی بین HSBC و شرکت‌‌های فین‌‌تک به ما کمک می‌کند تا راه‌‌حل‌‌های آینده‌‌نگرتری را به مشتریان خود ارائه کنیم. دوره‌های آموزشی یک عنصر کلیدی از برنامه‌های ما هستند تا کارمندان در همه بخش‌های بانک دانش عمیق‌‌تری از اقتصاد فین‌‌تک به دست آورند و بتوانند فرصت‌‌های جدید را شناسایی و توسعه دهند.

تعطیلی استارت‌آپ تجاری هنگ‌کنگی

هفته گذشته HSBC اعلام کرد یک پلتفرم تجاری مستقر در هنگ‌کنگ که توسط این بانک سه سال پیش با سر و صدای زیاد راه‌اندازی شد، پس از شکست در ایجاد یک کسب و کار تجاری قابل دوام تعطیل شد. استارت آپ Serai، یکی از شرکت‌‌های تابعه بزرگ‌ترین بانک اروپا است که تولیدکنندگان پوشاک اندازه کوچک و متوسط را با تامین‌‌کنندگان مواد اولیه در سراسر جهان مرتبط می‌کرد. این پروژه نخستین سرمایه‌‌گذاری HSBC در یک استارت‌آپ فناوری غیربانکی بود. دو منبع مطلع گفتند HSBC در سه سال گذشته حدود ۷۰ میلیون دلار در این استارت‌آپ مستقل سرمایه‌‌گذاری کرده است و افزودند Serai در چند هفته گذشته مقدمات تعطیلی تجارت خود را فراهم کرده است. اچ اس بی‌سی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای به رویترز گفت: تصمیم به تعطیلی سرای پس از بررسی‌های کامل صورت پذیرفته و یک تصمیم کاملا تجاری است. تنها چند ماه پس از راه‌‌اندازی Serai در ژوئن ۲۰۱۹، ناآرامی‌‌های سیاسی در هنگ‌‌کنگ باعث اعتراض‌‌هایی شد که ضربه سنگینی به کسب‌‌وکارها وارد کرد و به دنبال آن پاندمی کووید آغاز شد که زنجیره‌های تامین جهانی را تحت تاثیر قرار داد. سرای همچنین در اطلاعیه‌ای که در وب سایت خود منتشر کرد بسته شدن خود را تایید کرد و گفت خدمات آن از ۲۵ ژوئن دیگر در دسترس نخواهد بود. این استارت آپ افزود: با وجود پیشرفت بسیار زیادی که توسط تیم ما صورت پذیرفته، ثابت شده است که ایجاد یک تجارت با‌دوام دشوار است.

در نتیجه، ما تصمیم سختی برای بستن درهای خود گرفته‌ایم. یکی از منابع گفت این شرکت قادر به جذب مشتریان پولدار کافی نیست، اگرچه شرکت‌های زیادی را در هند، بنگلادش، سریلانکا، هنگ کنگ و جاهای دیگر جذب کرده است.

سرای حدود ۱۰۰ پرسنل داشت که بیشتر آنها در هنگ کنگ بودند. این منابع گفتند برخی از کارمندان آن در حال پیوستن به HSBC هستند و برخی اخراج شده‌اند. طرح تجاری اولیه Serai شامل پرداخت وام‌های کوچک به شرکت‌های مستقر در هنگ‌کنگ برای تامین مالی خرید آنها بود، اما این امر در طول فعالیت‌های تجاری خود در هنگ کنگ و سپس پاندمی جهانی به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت. ویوک راماچاندران، بانکدار کهنه‌کار تجارت، که قبلا در بخش بانکداری تجاری HSBC کار می‌کرد، مدیرعامل سرای بود. ماه گذشته، راماچاندران به HSBC بازگشت تا ریاست واحد مالی تجارت و مطالبات جهانی خود را بر عهده بگیرد.