محمد محمودیان با اشاره به سیاست‌های کلی کشور در راستای ترویج مصرف محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، بر ضرورت بازارسازی برای این محصولات تاکید کرد و گفت: صندوق نوآوری نیز در راستای همین هدف دو نوع تسهیلات را تعریف کرده که آنها را با نام تسهیلات «لیزینگ» و «استصناع» می‌شناسیم. با این تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به طور مستقیم از خرید محصولات دانش‌بنیان حمایت می‌کند. وی درباره جزئیات این تسهیلات تصریح کرد: خریدار شرکت دانش‌بنیان می‌تواند شخص حقوقی یا حقیقی باشد، یعنی شرط اعطا این نیست که ما فقط تسهیلات لیزینگ را به شرکت‌های خریدار محصول دانش‌بنیان یا سازمان‌ها ارائه کنیم. نرخ این تسهیلات در حداقل خود به ۱۰ درصد می‌رسد؛ یعنی تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد داده می‌شود و خریداران محصول دانش‌بنیان متعهد به بازپرداخت آن می‌شوند. مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی درباره زمان تنفس و بازپرداخت این تسهیلات نیز اعلام کرد تا سقف ۳۶ ماه این تسهیلات بازپرداخت می‌شوند. 

محمودیان همچنین اظهار کرد: میزان تسهیلات بین ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت کارشناسی‌شده محصول است. اگر محصول یا خدمت دانش‌بنیان آماده باشد خریدار می‌تواند آن را به صورت لیزینگی خریداری کند و محصول زودتر به فروش برسد، اما اگر یک دوره ساخت نیاز دارد و محصول سفارشی‌ساز باشد، آن وقت تسهیلات استصناع مطرح می‌شود که پرداخت را در چند مرحله انجام می‌دهیم؛ در واقع پرداخت لیزینگی به صورت یکجا است، اما در خدمت استصناع دوره اجرا برای پرداخت خواهیم داشت. مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، تعامل این صندوق با شبکه بانکی کشور را اقدام دیگری در راستای بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق نوآوری به عنوان راهبر نظام تامین مالی دانش‌بنیان در کشور در راستای کاهش تصدی‌گری و همچنین افزایش سهولت دسترسی به منابع در اقصی‌نقاط ایران در این مدت با شبکه بانکی کشور وارد تعامل شده و در نتیجه همکاری‌های موثری در زمینه حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

وی افزود: برای حفظ تمرکز و کنترل رفتار شعب مختلف بانکی با مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مشتریان ایشان نیز دفاتر نوآوری بانک‌های همکار در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر هستند و کلیه مسائل مرتبط را پیگیری می‌کنند. مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، درادامه صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر بازوان صندوق نوآوری برای تحقق پیشتازی محصولات دانش‌بنیان در بازار عنوان کرد و گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری نظر به توزیع قابل قبولی که در تمامی استان‌ها دارند، در این فرآیند به همراهی صندوق آمده‌اند.

به گفته محمودیان، در حوزه خدمات لیزینگ و استصناع، از سال گذشته تلاش صندوق بر کاهش مدت زمان فرآیند اعطای تسهیلات بوده است، به گونه‌ای که تا به امروز مدت زمان اعطای تسهیلات لیزینگ و استصناع به نصف رسیده و صندوق نوآوری همچنان در پی این است  که زمان این فرآیند را کوتاه‌تر کند. محمودیان در ادامه درباره تاثیر تسهیلات لیزینگ و استصناع بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: این خدمات از جمله خدماتی هستند که همواره توسعه‌ای بوده‌ است. طی سنوات گذشته نیز عملیاتی که روی این سرفصل تسهیلات انجام دادیم همیشه توأم با رشد بوده است و در سال ۱۴۰۱ هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این سرویس با رشد چند برابری مواجه شود. دلیل این برنامه‌ریزی هم این است که در راستای بازارسازی، رشد فروش را به واسطه تحریک تقاضا انجام دهیم.