انتقال کارمندان دویچه بانک در روسیه به  آلمان

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از فایننشال تایمز، قبل از تهاجم روسیه به همسایه غربی خود، دویچه حدود ۱۵۰۰ متخصص فناوری اطلاعات را در دو مرکز فناوری نرم‌افزار مهم در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ به استخدام خود درآورده بود. کارکنان این بخش، که یک‌چهارم متخصصان رایانه‌ای داخلی بانک سرمایه‌گذاری دویچه را تشکیل می‌دهند، عمدتا مسوول توسعه و نگهداری نرم‌افزارهایی برای تجارت جهانی و سیستم بانکداری شرکتی آن بودند. پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه و اعمال تحریم‌های فلج‌کننده غرب، دویچه به همه کارکنان خود در روسیه پیشنهاد داد که فعالیت‌های خود را به آلمان منتقل کنند. سه فرد مطلع در این خصوص در گفت‌وگو با فایننشال تایمز اظهار کردند حدود نیمی ‌از کارمندان این پیشنهاد را پذیرفته‌اند و اکثریت آنها قبلا اقدامات لازم را برای این انتقال انجام داده‌اند. یکی از دست‌اندرکاران دویچه بانک می‌گوید: این اقدام تنها یک جابه‌جایی عادی کارکنان بین دو کشور است و به هیچ وجه تخلیه کارمندان از روسیه تلقی نمی‌شود، اما آشکارا در اندازه و مقیاسی صورت می‌پذیرد که بسیار بیشتر از آن چیزی است که معمولا با آن سروکار داریم.

دو دهه پیش دویچه مرکز فناوری خود را در روسیه افتتاح کرد و تا حد زیادی به مهارت‌های متخصصان فناوری اطلاعات در این کشور متکی است. بخش عمده‌ای از نرم‌افزارهای تجاری آن روی سخت‌افزاری اجرا می‌شود که در آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا مستقر است و به گفته دویچه، هیچ داده‌ای در روسیه ذخیره نشده است، اما از دست دادن کارکنان متخصص خود در مسکو و سنت پترزبورگ می‌تواند عواقب فوری و قابل توجهی را برای این بانک به همراه داشته باشد، زیرا برنامه‌های ارتقای فناوری آن را به تعویق می‌اندازد.   این در حالی است که دویچه تاکنون اعلام نکرده است که با فعالیت‌های IT باقی‌مانده خود در روسیه چه خواهد کرد. یکی از مدیران ارشد این بانک تاکید کرد ما همچنان به گزینه‌های باقی‌مانده خود در آنجا چشم دوخته‌ایم. این بانک در ماه مارس اعلام کرد فعالیت‌های بانکی خود در این کشور را که در مقایسه با سایر موسسات مالی اروپایی محدود بود، متوقف می‌کند. از ماه مارس، تیم پروژه دویچه بانک متشکل از حدود ۵۰ نفر در بخش‌های مختلف از جمله منابع انسانی، حقوقی و بخش فناوری اطلاعات، روی جابه‌جایی کارکنان مستقر در روسیه و همچنین همسران و فرزندان آنها کار می‌کنند. گفته می‌شود در مجموع حدود ۲هزار نفر از متخصصان دویچه بانک به آلمان مهاجرت خواهند کرد.

از طرف دیگر دویچه مراقب بود که بر اساس قوانین موجود در روسیه کار کند، زیرا از انتقام احتمالی مقامات روسی نسبت به کارکنان باقی‌مانده خود در این کشور می‌ترسید و تمام کارمندانی که به آلمان نقل مکان کردند، به طور رسمی ‌مهاجرت کردند. یکی از افراد مرتبط می‌گوید: کارمندان ما در مقابل مقامات روسیه تظاهر نکردند که به تعطیلات می‌روند و افزود که دویچه بانک به تمام قوانین داخلی روسیه پایبند است تا کسی را در معرض خطر قرار ندهد. این شخص اضافه کرد: ما بسیار تلاش کردیم تا مطمئن شویم همه درک می‌کنند که انتقال به آلمان امری اختیاری است و هیچ‌کس برخلاف میل خود مجبور نشده روسیه را ترک کند.

فرد دیگری در این رابطه خاطرنشان کرد از آنجا که مرزهای روسیه باز هستند، این فرآیند نسبتا آرام و بدون تنش اتفاق افتاد و بسیاری از کارمندان از طریق هلسینکی در فنلاند به آلمان پرواز کردند. از آنجا که دویچه تمام مدارک و اسناد لازم را از قبل آماده کرده بود، کارمندان می‌توانستند بلافاصله پس از رسیدن به پایتخت آلمان کار خود را در برلین شروع کنند. آماده‌سازی مدارک کاری در این کشور فرآیند پیچیده‌ای بود، زیرا کارمندان برای دریافت ویزا و مجوز کار در آلمان به گواهی تولد، دیپلم دانشگاه و سایر اسناد، اغلب به صورت ترجمه شده نیاز داشتند. شخص دیگری اظهار کرد: خیلی از افراد بودند که پاسپورت خود را تمدید نکرده بودند، زیرا سه سال بود که هیچ سفری به خارج از روسیه نداشتند. همچنین ما بیش از آنچه انتظار داشتیم در مورد انتقال حیوانات خانگی همکارانمان به مشکل برخوردیم. این حیوانات خانگی از همستر گرفته تا مارها را شامل می‌شدند و شما نمی‌توانید یک مار را در هواپیما ببرید. همچنین این بانک نگران بود که سرویس مخفی روسیه ممکن است در عملیات انتقال کارمندان به آلمان اقدامات جاسوسی کند.

یک مدیر ارشد دویچه تاکید کرد: ما در برخی مواقع تحت اقدامات امنیت سایبری افزایش یافته در روسیه از جمله دقیقا همین تهدید اقدامات جاسوسی، قرار داشتیم. این فرد تاکید کرد: اما بسیاری از افرادی که به آلمان نقل مکان کردند، حدود۲۰ سال است که با ما همکاری کرده‌اند و ما شخصا آنها را به خوبی می‌شناسیم و سال‌هاست که با آنها رابطه کاری داریم. این شرکت یک بانک جهانی با چهار بخش اصلی است که شامل بانک سرمایه‌گذاری، بانک شرکتی، بانک خصوصی و مدیریت دارایی است.