شرکت BYD به تسلا باتری می‌فروشد

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گوگل نیوز، لیان یو-بو، معاون اجرایی BYD در یک کلیپ کوتاه ویدئویی در شبکه تلویزیونی دولتی CGTN که چهارشنبه منتشر شد، اظهار کرد: ما دوست خوبی برای ایلان ماسک مدیر اجرایی تسلا هستیم و در حال آماده شدن برای تامین باتری برای شرکت تسلا هستیم. در حالی که از مدت‌ها قبل گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال بستن قرارداد تامین باتری BYD با بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی جهان مطرح شده بود، اما هیچ یک از طرفین هرگز این شایعات را تایید نکرده‌اند. سهام شرکت BYD در بورس هنگ کنگ، تقریبا ۱۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است و سهام شرکت CATL، بزرگ‌ترین سازنده باتری در جهان نیز تا‌کنون بالغ بر ۲/ ۷ درصد کاهش یافته است.  نمایندگان شرکت BYD به درخواست‌ها در رابطه با توضیح بیشتر در این خصوص پاسخ ندادند و شرکت تسلا نیز از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد. تسلا که خودش نیز باتری‌های مورد استفاده در خودروهایش را می‌سازد، معمولا این قطعه حیاتی در خودروهای برقی را از دیگر سازندگان مانند شرکت فناوری آمپرکس، شرکت ال‌جی انرژی سولوشن و هلدینگ پاناسونیک تامین می‌کند.

سفارش‌های سلول‌های باتری خودروهای برقی از جانب تسلا یک کودتا برای BYD، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین محسوب می‌شود. همچنین آمار و ارقام نشان می‌دهند فروش این شرکت در ماه مه قوی‌تر از حد انتظار بوده، به‌ویژه در پس‌زمینه اختلالات مرتبط با شیوع کووید در چین و تحلیلگران این نتیجه را به سطح بالاتر ادغام عمودی و مدیریت زنجیره تامین بهتر شرکت BYD نسبت می‌دهند. از طرف دیگر این شرکت قصد دارد به طور مستقیم در استخراج لیتیوم، ماده معدنی اولیه که برای باتری‌های خودروهای الکتریکی حیاتی است، مشارکت کند. شرکت BYD در اوایل سال‌جاری متعهد شد تولید خودروهایی را که کاملا با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند متوقف کند.

از طرف دیگر شرکت CATL ، تسلا را بزرگ‌ترین مشتری خود می‌داند که حدود ۱۳ میلیارد یوآن (۹/ ۱ میلیارد دلار) یا ۱۵ درصد از درآمد واحد باتری این شرکت را به خود اختصاص داده است. در ماه‌های اخیر، این شرکت مستقر در شهر نینگده در فوجیان با افزایش قیمت مواد اولیه دست و پنجه نرم کرده و از تسلط خود در بازار برای کمک به انتقال این هزینه‌های فزاینده به مشتریانش از جمله تسلا، نیو و Xpeng استفاده کرده است.

شرکت فولکس واگن AG نیز هفته گذشته اعلام کرد در حال بررسی راه‌اندازی یک عملیات تولید سلول باتری داخلی در آمریکای شمالی است، چیزی مشابه آنچه در آلمان انجام می‌دهد. به گفته یوهان دا نایشن، مدیر عامل فولکس واگن آمریکا، هدف این شرکت از این اقدام، جبران کمبود باتری در آینده با تکمیل تولید‌کنندگان خود در سراسر جهان خواهد بود. این در حالی است که هیات مدیره این شرکت کماکان در حال بررسی این ایده است و تصمیم نهایی در این خصوص هنوز گرفته نشده است.

دا نایشن روز چهارشنبه هفته گذشته در مصاحبه‌ای در آزمایشگاه جدید تست باتری فولکس واگن در چاتانوگا، تنسی گفت: ادغام عمودی باید با در نظر گرفتن گزینه‌های استراتژیک صورت پذیرد. به گفته سخنگوی این شرکت، فولکس واگن تمامی ‌کارخانه‌های باتری در ایالات متحده را جست‌وجو کرده است و باید تا پایان سال ۲۰۲۲ تصمیم خود را در این خصوص بگیرد. همچنین این غول خودروسازی در حال بررسی ساخت تاسیسات تولید سلولی خود، با استفاده از تامین‌کنندگان شخص ثالث یا ورود به سرمایه‌گذاری مشترک است.

خودروسازان از فولکس‌واگن گرفته تا شرکت جنرال موتورز در حال بررسی مدل‌های مختلف کسب‌وکار هستند که در راستای برق‌رسانی به خط تولید خود و همچنین برتری در رقابت خود با شرکت تسلا، فروشنده شماره یک خودروهای الکتریکی در جهان، صورت می‌پذیرد. آنها در حال ایجاد شراکت با سازندگان بزرگ سلول باتری و شرکت‌های استخراج معدنی هستند، زیرا تلاش می‌کنند مواد اولیه و دانش فنی خود را در آینده تضمین کنند. فولکس‌واگن قبلا یک خط آزمایشی باتری و تاسیسات بازیافت در سالزگیتر آلمان را راه‌اندازی کرده و قصد دارد از سال ۲۰۲۵ یک کارخانه دیگر در مقیاس کامل برای تولید سلول‌ها در آنجا احداث کند، که بخشی از یک ‌هاب تولید باتری ۳/ ۲ میلیارد دلاری در آلمان است. این شرکت همچنین یک شرکت اختصاصی برای تجارت باتری خود به نام PowerCO ایجاد کرده است. این خودروساز همچنین اعلام کرده بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار برای بازسازی کارخانه مونتاژ چاتانوگا برای ساخت خودروهای الکتریکی و احداث یک آزمایشگاه جدید ۲۲ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری کرده که روز چهارشنبه در رویدادی با حضور خبرنگاران و مقامات محلی افتتاح شد. همچنین یک کارخانه مونتاژ بسته‌های باتری برای خودروهای برقی در جوار این مرکز مونتاژ ساخته است. این شرکت که برند اصلی آن در سال گذشته در ایالات متحده به سوددهی رسید، در تلاش است تا سهم بازار خود را در این منطقه افزایش دهد، جایی که مدت‌ها به دلیل کمبود مدل‌های SUV محبوب در خط تولید خود با مشکل مواجه بوده است. در ماه مارس، فولکس‌واگن بالغ بر ۱/ ۷ میلیارد دلار را طی یک برنامه پنج ساله برای بهبود عرضه، تحقیقات در زمینه تولید باتری و افزایش قابلیت‌های تولید خود در ایالات متحده اختصاص داد.