به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، کارشناسان افزایش شدید تقاضا برای مواد معدنی مورد استفاده در ساخت باتری در چهار سال آینده را پیش‌بینی می‌کنند که می‌تواند قیمت سلول‌های باتری خودروهای برقی را تا بیش از ۲۰ درصد افزایش دهد. این علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه مرتبط با باتری است که در نتیجه اختلالات زنجیره تامین مربوط به کووید و تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد شده است. هزینه‌های بالاتر باعث می‌شود برخی از سازندگان خودروهای الکتریکی قیمت‌های خود را افزایش دهند و این اتفاق خرید خودروهای گران‌قیمت را برای آمریکایی‌های معمولی، دور از دسترس می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که آیا افزایش قیمت کامودیتی‌ها شتاب تحول صنعت خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهد؟

عبور از هزینه‌ها

تسلا، رهبر این صنعت، سال‌ها تلاش کرده تا هزینه‌های تولید وسایل نقلیه خود را کاهش دهد که این تلاش بخشی از «طرح جامع مخفی» آن برای ترویج تغییر جهانی به سمت حمل و نقل بدون آلایندگی است. اما حتی این شرکت مجبور شد چندین بار در سال گذشته قیمت‌های خود را افزایش دهد، از جمله دو بار در ماه مارس پس از اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت به تسلا و اسپیس ایکس هشدار داد هر دو در معرض فشار تورمی‌ قابل توجه در قیمت مواد اولیه و هزینه‌های حمل و نقل قرار دارند. اکنون بیشتر مدل‌های تسلا به طور قابل توجهی گران‌تر از ابتدای سال ۲۰۲۱ هستند. تسلا مدل ۳، ارزان‌ترین نسخه در محدوده استاندارد و مقرون به‌صرفه‌ترین خودروی این شرکت، اکنون از قیمت ۴۶۹۹۰ دلار در ایالات متحده شروع می‌شود که ۲۳درصد از ۳۸۱۹۰ دلار در فوریه ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

ریویان یکی دیگر از محرک‌های اولیه افزایش قیمت در این بازار بود. این شرکت در اول مارس اعلام کرد هر دو مدل مصرفی آن، پیکاپ R۱T و شاسی بلند R۱S، افزایش قیمت زیادی خواهند داشت که بلافاصله اعمال می‌شود. مدل R۱T با جهش ۱۸ درصدی به ۷۹۵۰۰ دلار و مدل R۱S با جهش ۲۱درصدی به ۸۴۵۰۰ دلار خواهد رسید. ریویان در همان زمان نسخه‌های ارزان‌تر هر دو مدل را با قابلیت‌های کمتر و دو موتور الکتریکی به‌جای چهار موتور، معرفی کرد که به ترتیب ۶۷۵۰۰ و ۷۲۵۰۰ دلار قیمت دارند که نزدیک به قیمت‌های اصلی برادران چهارموتوره خود هستند، اما این تعدیل‌ قیمت‌ها در نهایت باعث نارضایتی بین مشتریان شد.

گروه لوسد موتورز نیز برخی از این هزینه‌های بالاتر را به خریداران ثروتمند خودروهای لوکس و گران‌قیمت خود منتقل می‌کند. این شرکت در پنجم ماه مه گفت قیمت تمام نسخه‌های خودروی لوکس Air  خود به جز یک مدل را برای مشتریان آمریکایی که رزرو خود را در اول ژوئن یا پس از آن قطعی کرده‌اند حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش خواهد داد. پیتر راولینسون، مدیرعامل لوسد به مشتریان اطمینان داد که این شرکت برای هر رزروی که تا پایان ماه مه انجام شود، قیمت‌های فعلی خود را حفظ خواهد کرد.

مشتریانی که برای خرید مدل لوسد ایر در  اول ژوئن یا بعد از آن ثبت‌نام می‌کنند، بالغ بر ۱۵۴ هزار دلار برای نسخه Grand Touring می‌پردازند که از ۱۳۹ هزار دلار که قیمت قبل بود، بیشتر است. همچنین ۱۰۷۴۰۰ دلار برای مدل تریم Air in Touring می‌پردازند که از ۹۵ هزار دلار قیمت قبلی بیشتر است یا ۸۷۴۰۰ دلار برای کم‌هزینه‌ترین مدل این شرکت به نام Air Pure می‌پردازند که از ۷۷۴۰۰ دلار قیمت قبلی بیشتر است. راولینسون در جریان یک تماس کنفرانسی به سرمایه‌گذاران گفت: جهان از زمانی که برای اولین بار لوسد ایر را در سپتامبر ۲۰۲۰ معرفی کردیم، به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

مزیت قدمت

خودروسازان معتبر جهانی نسبت به شرکت‌هایی مانند لوسد و ریویان صرفه‌جویی بیشتری با توجه به مقیاس بزرگ خود دارند و از افزایش هزینه‌های مرتبط با باتری آسیب چندانی نخورده‌اند. آنها نیز فشار قیمتی را احساس می‌کنند، اگرچه هزینه‌ها را به میزان کمتری به خریداران منتقل می‌کنند. جنرال موتورز هفته گذشته قیمت اولیه کراس‌اوور EV کادیلاک لیریک خود را افزایش داد و سفارش‌های جدید را با ۳هزار دلار افزایش به ۶۲۹۹۰ دلار رساند. روری ‌هاروی، رئیس کادیلاک، در توضیح این افزایش خاطرنشان کرد این شرکت در حال حاضر یک پیشنهاد ۱۵۰۰ دلاری برای مشتریان در رابطه با نصب شارژرهای خانگی در نظر گرفته است. وی همچنین شرایط خارج از بازار و قیمت رقابتی را از عوامل افزایش قیمت عنوان کرد. مدیر جنرال موتورز در ماه گذشته طی یک تماس ویدئو کنفرانسی هشدار داد که انتظار دارد هزینه کل کامودیتی‌های این شرکت در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵ میلیارد دلار برسد، دو برابر آنچه خودروساز قبلا پیش‌بینی کرده بود.‌ هاروی در جریان یک نشست خبری در روز دوشنبه با اعلام تغییرات قیمت اظهار کرد: عملکرد و مشخصات خودروی Lyriq ۲۰۲۳ جدید نسبت به مدل اولیه تغییری نکرده است، اما افزایش قیمت، آن را به قیمت تسلا مدل Y نزدیک‌تر می‌کند که  Lyriq را در موقعیت رقابت با آن قرار می‌دهد.

رقیب دیگر آن یعنی فورد موتور قیمت‌گذاری را به بخش مهمی‌ از فروش خود برای خودروی جدید برقی F-۱۵۰   لایتنینگ پیکاپ تبدیل کرده است. وقتی فورد در سال گذشته اعلام کرد خودروی  F-۱۵ لایتنینگ آن که به تازگی ارسال آن به نمایندگی‌ها آغاز شده است، فقط از قیمت ۳۹۹۷۴ دلار شروع می‌شود، بسیاری از تحلیلگران تعجب کردند. دارن پالمر، معاون برنامه‌های جهانی خودروهای برقی فورد، گفت این شرکت قصد دارد قیمت‌گذاری کنونی خود را حفظ کند، اما افزایش هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی کامودیتی‌ها محتمل است.

فورد ماه گذشته اعلام کرد انتظار دارد در سال جاری بالغ بر ۴ میلیارد دلار برای مواد اولیه هزینه کند که از پیش‌بینی قبلی ۵/ ۱ میلیارد دلاری به ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. پالمر در اوایل این ماه در مصاحبه‌ای با CNBC تاکید کرد: اگر لایتنینگ شاهد افزایش قیمت باشد، ۲۰۰ هزار مشتری که قبلا آن را پیش‌خرید کرده‌اند، احتمالا از این افزایش قیمت در امان خواهند بود. شرکت نیسان نیز ماه گذشته اعلام کرد نسخه به‌روز شده خودروی برقی leaf که از سال ۲۰۱۰ در ایالات متحده به فروش می‌رسد، قیمت اولیه مشابهی را برای مدل‌های آینده این خودرو در سال ۲۰۲۳ حفظ خواهد کرد. این در حالی است که مدل‌های فعلی از ۲۷۴۰۰ دلار و ۳۵۴۰۰ دلار شروع می‌شوند. جرمی ‌پاپین، مدیر نیسان آمریکا گفت: اولویت این شرکت در مورد قیمت‌گذاری، جذب هر چه بیشتر افزایش قیمت خارجی، از جمله برای خودروهای آینده آن مانند آریا برقی، است. پاپین در گفت‌وگو با CNBC اظهار کرد: ما فقط می‌خواهیم خودروها را با قیمت رقابتی و با ارزش کامل بفروشیم. این نکته همیشه اولویت اول ما بوده و همان کاری است که ما روی انجام آن متمرکز شده‌ایم. آنچه برای خودروهای ICE درست است برای خودروهای برقی هم صدق می‌کند.