روند تولید لوازم خانگی در سال‌های ۹۹ و ۹۸ به دلیل کمبود قطعه و خروج برخی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی افت شدیدی پیدا کرده بود، به طوری که برخی شرکت‌ها کاهش تولید را در دستور کار خود قرار دادند، ‌اما در سال ۱۴۰۰ این امکان به وجود آمد تا شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی بتوانند مجدد به چرخه تولید بازگردند و با این شرایط شاهد آن باشیم تا در سال گذشته برخی از لوازم خانگی به چرخه تولید بازگردند و برخی نیز رشد تولید را تجربه کنند.

ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی وزارت صمت نشان‌دهنده آن است که تولید «یخچال فریزر» و «ماشین لباسشویی» سال ۱۴۰۰ را با رشد به پایان رسانده‌اند. براساس داده‌های اعلام شده تولید «یخچال فریزر» در ابتدای سال گذشته برابر ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده که در آخرین ماه سال ۱۴۰۰ تولید آن به ۱۹۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسیده است.

اما روند تولید «ماشین لباسشویی» در ابتدای سال ۱۴۰۰ برابر ۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده که در آخرین ماه سال ۹۹ به ۱۴۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید. مجموع تولید «یخچال فریزر» در سال گذشته برابر با ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده؛ این روند در سال ۹۹ برای «یخچال فریزر»  ۲ میلیون و ۹۱ دستگاه ثبت شده است.  اما وضعیت تولید «ماشین لباسشویی» در سال گذشته چگونه بوده است. ارزیابی‌ها نشان‌دهنده آن است که در سال ۱۴۰۰ در  مجموع یک میلیون و ۴۵۶ هزار دستگاه «ماشین لباسشویی» در کشور تولید شده است، این میزان تولید در حالی ثبت شده که در سال ۹۹ مجموع «ماشین لباسشویی» تولید شده در کشور برابر با یک میلیون و ۲۱۳ هزار دستگاه بوده است. با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته می‌توان گفت تولید «یخچال فریزر» در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳/ ۸درصد بوده و رشد تولید «ماشین لباسشویی» نیز ۹/ ۱۹درصد ثبت شده است.