به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از  پایگاه خبری ماینینگ نیوز، در بیانیه‌ای که روز یکشنبه گذشته منتشر شد، این شرکت اعلام کرد ۶۳ درصد از سهام خود در آمبوجا سمنت را به گروه آدانی می‌فروشد. گروه آدانی یک شرکت چند‌ملیتی هندی است که دفتر مرکزی آن در شهر احمدآباد واقع شده است. این گروه با فعالیت در ۷۰ شهر در ۵۰ کشور، سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد دارد. شرکت هندی آمبوجا سمنت نیز بزرگ‌ترین عرضه‌کننده سیمان در هند است و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار بمبئی و بورس اوراق بهادار ملی هند معامله می‌شود.

آدانی در این خصوص اظهار کرد قصد دارد حدود ۵/ ۱۰ میلیارد دلار را برای خرید سهام و ارائه یک پیشنهاد باز برای آمبوجا و نهادهای مرتبط هزینه کند. به عنوان بخشی از این معامله، آدانی سهام کنترلی آمبوجا را در شرکت ACC یکی دیگر از تولیدکنندگان سیمان، در اختیار خواهد گرفت و سهام ۵/ ۴ درصدی مستقیم هولسیم را در این واحد خریداری خواهد کرد. طبق این بیانیه، هولسیم انتظار دارد ۴/ ۶ میلیارد فرانک سوئیس (۴/ ۶ میلیارد دلار) درآمد نقدی از این فروش کسب کند.

یان ینیش مدیر عامل اجرایی هولسیم در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه اظهار کرد: ما لیست کاملی از شرکت‌هایی داریم که می‌خواهیم آنها را خریداری کنیم، بنابراین فکر می‌کنم می‌توانیم به خوبی در این شرکت سرمایه‌گذاری کنیم تا در آینده از آن استفاده کنیم. در حال حاضر، ما روی بیش از ۱۰ معامله کار می‌کنیم. ینیش که در سال ۲۰۱۷ از شرکت سیکا، شرکتی بین‌المللی فعال در زمینه مواد شیمیایی، به هولسیم ملحق شد، به فروش مشاغل غیر از فعالیت اصلی آن یعنی تولید سیمان و خرید شرکت‌های ساختمانی جدید در راستای اهداف خود در بهره‌مندی از افزایش تقاضا برای ساختمان‌های با مصرف انرژی بهینه ادامه می‌دهد.

به عنوان بخشی از استراتژی توسعه هولسیم به اصطلاح بخش راه‌حل‌ها و محصولات، او حدود ۵ میلیارد دلار برای خرید از جمله شرکت محصولات سقفی Malarkey در دسامبر و شرکت محصولات ساختمانی Firestone در اوایل سال ۲۰۲۱ هزینه کرده است. این مرد آلمانی ۵۵ ساله، پس از ادغام بزرگ هولسیم و لافارژ فرانسه در سال ۲۰۱۵، این شرکت را اداره می‌کند. همچنین ینیش یک کارخانه خود در برزیل را به مبلغ یک میلیارد دلار در ماه سپتامبر و شرکت‌های آسیایی مانند هولسیم اندونزی را در سال ۲۰۱۹ واگذار کرد.

انتظار می‌رود معامله فروش تجارت هندی هولسیم که مستلزم اخذ تاییدیه‌های نظارتی محلی است، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نهایی شود. ینیش می‌گوید این شرکت بررسی فروش دارایی‌های جدید خود را در سال گذشته پس از خرید Malarkey آغاز کرد و مذاکراتی را با تعدادی از خریداران بالقوه هندی طی مدت سه ماه به پایان رساند.

موضع قدرت

او در مصاحبه خود خاطرنشان کرد: داشتن ترازنامه قوی برای ما حائز اهمیت است. وی افزود: تکمیل سریع، قیمت مناسب و تناسب موجه با موضوع معامله کلید انتخاب برنده مزایده است. همیشه عاقلانه است که در یک موقعیت قدرتمند باشید و فرصت انجام معاملات را داشته باشید و به این فکر نکنید که چگونه می‌توانم هزینه خرید را جمع‌آوری کنم. کارشناسان می‌گویند این معامله به آدانی، ثروتمندترین فرد آسیا، امکان می‌دهد تا جای پای خود را در صنعت تکه‌تکه شده سیمان شبه قاره محکم کند. به گفته افراد مطلع از این معامله، گروه او سایر شرکت‌های محلی از جمله گروه JSW  را در مزایده شکست داد.

انگیزه آدانی

طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، این کارآفرین نسل اول با ثروت خالص حدود ۱۰۰ میلیارد دلار، به دنبال تبدیل شرکت خود به یک شرکت بزرگ چندبخشی است. این شرکت خوشه‌ای همواره فراتر از کسب و کار اصلی خود یعنی بهره‌برداری از بنادر، نیروگاه‌ها، معادن زغال‌سنگ و انرژی‌های تجدیدپذیر و در مناطقی مانند مراکز داده، فرودگاه‌ها، خدمات دیجیتال، خرده‌فروشی و رسانه‌ها حرکت کرده است.

معامله آمبوجا گروه آدانی را به یک بازیگر قابل توجه در بخش سیمان تبدیل خواهد کرد. وب‌سایت شرکت آمبوجا با بیان این نکته که آمبوجا در سال ۱۹۸۳ تاسیس شده، مدعی شد این شرکت ظرفیت تولید ۳۱ میلیون تن سیمان را دارد و دارای ۶ کارخانه تولید یکپارچه و ۸ واحد آسیاب سیمان در هند است. آدانی در بیانیه روز یکشنبه گفت: حرکت ما به سمت تجارت سیمان تایید دیگری بر اعتقاد ما به داستان رشد و توسعه کشورمان است.

شرکت پرچمدار گروه آدانی، شرکت آدانی اینترپرایزز، دو شرکت تابعه سیمان دارد. طبق گزارش‌های منتشر شده در ماه نوامبر، شرکت سیمان آدانی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک تاسیسات یکپارچه در ایالت گجرات است. این گروه، شرکت صنایع سیمان آدانی را در ژوئن ۲۰۲۱ تاسیس کرد. همچنین گفته می‌شود بانک‌های بارکلیز، دویچه بانک و استاندارد چارترد در این معامله با گروه آدانی همکاری کرده‌اند و هولسیم با تیم معاملات داخلی خود که توسط بانک‌های BNP Paribas ، و جی پی مورگان چیس و شرکت خدمات مالی Perella Weinberg Partners پشتیبانی می‌شوند، این معامله را رهبری کرد.

از طرف دیگر این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان جهان اخیرا اعلام کرد: هیات مدیره هولسیم تصمیم گرفته است روند خروج از بازار روسیه را مطابق با ارزش‌های شرکت آغاز کند تا به شیوه فعالیت مسوولانه‌ خود وفادار بماند. این شرکت افزود: این تصمیم برای واگذاری کسب و کار خود در روسیه به دنبال اعلام قبلی هولسیم مبنی بر تعلیق تمام سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای در بازار است.

هولسیم در حدود ۷۰ کشور جهان حضور دارد و حدود ۷۲ هزار کارمند دارد. این شرکت چهار بخش تجاری را اداره می‌کند که شامل سیمان، سنگدانه‌ها، بتن آماده و سایر محصولات، از جمله بتن پیش‌ساخته، آسفالت، ملات و سایر مصالح ساختمانی است. در ابتدا، این شرکت با ادغام هولسیم و لافارژ در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ به نام لافارژ هولسیم تاسیس شد که مجموعا ۷/ ۲۶ میلیارد فرانک در سال ۲۰۱۹ فروش داشت. در سال ۲۰۲۰ در لیست فوربس جهانی ۲۰۰۰، به عنوان دویست و هشتادمین شرکت بزرگ سهامی ‌عام در جهان رتبه‌بندی شد.