همچنین پس از بازدید سرزده رئیس‎جمهوری از شرکت ایران‎خودرو ۸ موضوع مهم از جمله ارتقای کیفی محصولات گوشزد و تدوین شد. در راستای افزایش کیفیت محصولات با پیگیری نمایندگان خانه ملت پس از توقف تولید پراید به عنوان خودرویی با پایین‎ترین سطح ایمنی، امسال هم قرار است تیبا، سمند و پژو۴۰۵ از چرخه تولید خارج شوند. این خودروها در دسته خودروهای ارزان‎قیمت بوده که مشمول قیمت‎گذاری هم می‎شدند. به طور قطع با توقف تولید این خودروها باید خودروهای جایگزین البته با استاندارد و کیفیت بالاتر به بازار معرفی شود؛ از همین‎رو فروردین امسال منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، بهمن امسال از یک محصول ارزان‎قیمت که مشابه آن در دنیا کمتر از ۶ هزار دلار است رونمایی می‎شود. تولید این خودرو، در دو قالب برقی و بنزینی در حال پیگیری است و نخستین عرضه این خودروی ارزان‌قیمت شهریور ۱۴۰۲ خواهد بود. حال پرسش این است که با نوسانات بازار ارز، مواد اولیه، حمل و نقل و... آیا این قول وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق می‌شود یا مانند سایر قول‎ها از افزایش تیراژ گرفته تا کاهش قیمت خودرو، بی‌سرانجام خواهد شد. ۷۰ تا ۸۰ درصد یک خودرو مربوط به قطعات و قیمت آنها است. آیا قطعه‎سازان با وجود مشکلات نقدینگی، توان تولید و تامین قطعات این خودروی ارزان‎قیمت را با استاندارد روز و کیفیت جهانی دارند؟ این پروژه قرار است امسال با چه راهکاری به مرحله اجرا برسد؟ ابراهیم دوست‎زاده، عضو هیات‌مدیره شرکت «سامفر» و شرکت «گیتی تامین صنعت» و نیز عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازان خودروی کشور درباره امکان تولید و تامین قطعات خودروی ارزان‎قیمت گفت: مذاکرات زیادی در این باره انجام شده است. اگر قرار باشد خودرویی با استفاده از امکانات موجود و قیمت حدود ۵ هزار دلار تولید شود کار دشواری خواهد بود. نخستین شرط برای رسیدن به این هدف یا کمی بالاتر، افزایش تیراژ است. رسیدن به تیراژ اقتصادی، نیازمند تامین نقدینگی برای زنجیره تامین و خودروسازی است.

وی درباره این مبلغ افزود: این عدد مبلغ کمی نیست و طبق برنامه پیش‎بینی شده بالای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‎شود. اگر این عدد تامین شود شاید بتوان خودرویی با حدود قیمتی مورد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید کرد.

وی یادآور شد: شاید بتوان این خودروها را از راه‎های دیگر هم تامین کرد؛ مثلا با تلفیق پلتفرم‎ها و به‌کارگیری حداکثر توان زنجیره تامین، قطعات را تولید کرد.

رعایت تمام استانداردهای الزام‎شده

عضو انجمن قطعه‎سازان استان سمنان در پاسخ به این پرسش که آیا ارزان‎ تمام شدن بهای خودرو به معنی حذف برخی استانداردها خواهد بود، عنوان کرد: پیشنهادهای مختلفی برای تحقق این هدف وجود دارد که درباره هر کدام از آنها در حال رایزنی هستیم. به طور قطع رعایت تمام استانداردهای الزام شده از سوی سازمان ملی استاندارد در این خودرو لحاظ خواهد شد. این مساله خط قرمز مسوولان و مدیران خودروسازی و نیز انجمن‎های صنفی وابسته به این صنعت است. دوست‎زاده تاکید کرد: در حوزه تولید خودروی ارزان‎قیمت از معدود دفعاتی است که از تشکل‎های صنفی و به ویژه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‎سازی به عنوان مشاور دعوت شده و ‎نظرات صنعتگران شنیده می‎شود. بحث‎ها و تحلیل‎های موشکافانه و عمیقی در حال انجام و در این زمینه گزارش‎های متعددی تهیه شده است. عضو هیات‌مدیره شرکت سامفر اظهار کرد: تشکلات صنفی فعال در حوزه قطعه‎سازی چون خیلی وابسته به بخش دولتی نیستند، می‎توانند راحت‎تر واقعیت‎ها را عنوان کنند. بنابراین در جلسات یاد شده، رایزنی واقعیت‎ها از زبان فعالان این صنعت و نمایندگان آنها در جریان است.

پول حلال مشکلات است

دوست‎زاده گفت: منابع مورد نیاز برای محقق شدن این هدف به صراحت از سوی انجمن صنایع همگن و زنجیره تامین اعلام شده بنابراین اگر این نقدینگی از سوی بخش دولتی تامین شود تولید خودروی ارزان‎قیمت دور از دسترس نیست.

عضو هیات‌مدیره شرکت گیتی تامین صنعت یادآور شد: اما اگر همچون گذشته عزم جدی برای تامین این نقدینگی وجود نداشته باشد نمی‎توان خیلی امیدوار بود. بررسی‎ها و مطالعات انجام و کمک‎های فکری ارائه شده است. در حال حاضر نقشه راه مشخص است و در ادامه انجام شدن یا نشدن آن در اختیار تشکلات صنفی بخش خصوصی نیست. عزم جدی باید در دولت باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مصمم برای تحقق آن باشد که فعلا عملکرد مسوولان وزارتخانه حاکی از تصمیم قطعی آنها برای تولید خودروی ارزان‎قیمت است.

این فعال صنعت قطعه در پایان سخنان خود اظهار کرد: تفاوت‎هایی بین این دوره با دوره‎های قبل وجود دارد و امیدواریم بر اساس برنامه‎ها سال آینده اولین خودروی ارزان‎قیمت تولید و به بازار عرضه شود.